Pernah tak anda terfikir kenapa tayar kereta boleh meletup? Kalau berlaku waktu pandu perlahan, boleh tahan lagi. Kalau berlaku waktu tengah laju, boleh hilang kawalan dibuatnya.
Untuk anda yang belum tahu, setiap tayar ada had yang tersendiri. Antaranya seperti had laju, had tekanan angin, had penggunaan sebelum tarikh luput, dan had untuk menampung roda yang tidak seimbang. Oleh itu, mari kita kupaskan satu persatu.
Had laju yang berlebihan
Setiap tayar mempunyai had laju yang telah ditetapkan oleh syarikat masing-masing. Kebiasaannya, tayar yang lebih berprestasi mempunyai had kelajuan yang lebih tinggi. Walau apapun, anda boleh merujuk jadual di bawah supaya lebih mudah untuk anda patuh pada had kelajuan tayar yang ditetapkan.
Tayar ganti pula kebiasaannya mempunyai had laju sekitar 70 km/j. Walau apapun, anda boleh lihat arahan yang ditetapkan di ruang tayar ganti pada kereta anda.
Tekanan tayar yang melampau
Hal ini berkait rapat dengan berat yang ditampung serta tekanan angin yang diisi pada tayar kereta anda. Mengenai berat, ia diklasifikasikan oleh bacaan load rating pada tayar kereta.
Berat maksimum yang boleh ditampung mengikut rating
Nombor (rating)
Berat (kg)
85
515
87
545
89
580
91
615
93
650
95
690
97
730
99
775
101
825
103
875
Anda boleh merujuk jadual di atas untuk mengetahui berat maksimum yang boleh ditampung oleh tayar kereta anda supaya tekanan yang diterima tidak keterlaluan.
Mengenai tekanan angin pula, kompaun atau molekul pada struktur getah tayar mempunyai had yang tersendiri. Sebab itulah anda tidak digalakkan untuk mengisi angin secara berlebihan daripada apa yang disyorkan untuk kereta anda. Anda boleh merujuk lampiran di tepi pintu pemandu ataupun di pintu tempat mengisi minyak untuk mengisi tekanan angin yang sesuai.
Tarikh sudah luput
Seperti makanan dan minuman, tayar juga mempunyai tarikh luput (expiry date). Kebiasaannya, tayar baharu boleh digunakan selama 4 – 6 tahun sebelum tarikh luputnya sampai.
Selepas dari tempoh itu, struktur getah tayar menjadi lemah. Disebabkan ini, tayar yang berusia melepasi jangka hayatnya lebih berpotensi untuk pancit ataupun pecah terus.
Roda yang tidak seimbang
Pernah tak anda dengar istilah “balancing”? Inilah yang dimaksudkan dengan keseimbangan roda. Roda yang tidak seimbang boleh dikesan apabila pemanduan terasa bergegar terutama pada kelajuan tinggi.
Teori ini boleh diibarat seperti bangunan yang runtuh akibat gempa bumi. Apabila gegaran yang ditampung oleh bangunan terlalu kuat, struktur konkrit oleh bangunan itu sendiri akan menjadi lemah dan mengakibatkan keretakan. Sebab inilah ia boleh runtuh. Begitu juga dengan struktur tayar.
Roda yang tidak balance akan menjejaskan struktur getah tayar akibat gegaran yang ditampung. Lama-kelamaan, ia boleh pecah dengan begitu sahaja.
Konklusi
Oleh itu, anda dinasihatkan untuk sentiasa menjaga tekanan angin dan balancing & alignment supaya tayar sentiasa berada di dalam keadaan yang baik. Pada masa yang sama, ketahuilah expiry date buat tayar kereta anda supaya sebarang kecelakaan boleh dielakkan sebelum terlambat. Selamat beramal!
Beliau berlatar belakangkan kejuruteraan mekanikal dan mempunyai minat yang mendalam terhadap kereta sejak dipaksa untuk membaca buku (permotoran). Disebabkan itu, beliau ada titik lembut untuk setiap kereta. Walaupun meminati pemanduan yang rancak, gaya pemanduan beliau yang sebenar hanyalah santai kerana sudah dimanja oleh Lexus.