Menurut data cerapan pasaran yang diterbitkan oleh Go Auto, jika Toyota meletakkan model hibridnya di bawah jenama bebas yang berbeza, ia akan menjadi jenama kereta keempat terbesar di Australia.
Pada suku pertama 2022, Toyota menjual 58,507 unit kereta, di mana 32.5 peratus (18,884 kereta) adalah hibrid.
Jualan Toyota hibrid sahaja mengatasi jumlah jualan Kia (17,452 unit), Hyundai (17,293) dan Ford (13,383).
Di peringkat global, Toyota melepasi tanda jualan hibrid berjumlah 20 juta pada Februari tahun ini. Toyota menjual hibrid pertamanya, Toyota Prius generasi pertama, pada tahun 1997.
Hari ini, satu daripada setiap tiga Toyota yang dijual di Australia adalah hibrid. Toyota Camry Hybrid ialah model Toyota elektrik paling popular di sana, dengan 87,151 unit terjual sejak 2010.
Semestinya banyak jualan datang daripada jualan armada kepada syarikat teksi, tetapi itu sendiri adalah bukti kebolehpercayaan dan kos kendalian rendah Toyota hibrid - dua kriteria yang paling penting kepada syarikat teksi.
Model hibrid Toyota Australia yang paling popular seterusnya ialah Toyota RAV4 Hybrid (jualan terkumpul 73,378 unit), diikuti oleh Toyota Corolla Hybrid (52,793 unit).
Hibrid seterusnya yang akan dilancarkan di Australia ialah Toyota Corolla Cross Hybrid. Ia akan dikeluarkan pada separuh kedua 2022.
Walau bagaimanapun, Corolla Cross spesifikasi Australia berbeza daripada Malaysia kerana mereka mengambil model untuk pasaran Eropah dengan reka bentuk lampu depan yang berbeza dan enjin hibrid 2.0 liter yang lebih besar.
Ia menghasilkan output gabungan sebanyak 199 PS, lebih banyak berbanding unit 1.8 liter di Malaysia yang menghasilkan 122 PS.
Di Malaysia, penggunaan hibrid masih agak baru tetapi ia pantas menjadi pilihan arus perdana.
Di Thailand, angka itu ialah 85 peratus, kerana 3 daripada 4 varian Corolla Cross adalah hibrid. Varian enjin pembakaran dalaman 1.8 liter ditetapkan sebagai varian spesifikasi paling murah dan paling rendah.
Itu agak berbeza daripada strategi UMW Toyota Motor, yang menawarkan tahap ciri yang lebih kurang sama antara enjin pembakaran biasa 1.8V dan 1.8 Hybrid, bermakna pelanggan Malaysia benar-benar mahukan hibrid itu.
Di Jepun, 90 peratus jualan Toyota Corolla Cross datang daripada varian Hibrid.
More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.