Appollen EV lancar 3 model baharu di Malaysia - model S1, A1 dan A2, ini pendedahan awal!
Haris · Oct 26, 2022 03:00 PM
0
0
Ketika kereta di sekitar Pusat Konvensyen Setia City sedang melakukan drift bersempena majlis No Equal's Tea and Tyres pada hari Isnin, 24-Okt lepas, lain pula ceritanya di dalam dewan berhawa dingin.
Appollen, jenama baharu dalam pasaran EV Malaysia telah mengumumkan pelancarannya dengan penuh harapan dan janji yang memikat.
Jika ini kali pertama anda mendengar nama Appollen, anda tidak bersendirian kerana ia merupakan syarikat yang sangat muda dan baharu ditubuhkan tahun ini.
Peminat kereta mungkin mendengar nama itu apabila ia diumumkan sebagai penaja untuk No Equal's Tea and Tyres versi keenam tetapi penulis mula mendengar tentang jenama itu apabila satu iklan muncul pada set Android Box yang dimilikinya.
Cita-cita muda
Sebelum kita menghubungkan jenama peranti berkuasa Android yang menstrim rancangan dari seluruh dunia secara tidak sah dengan kereta elektrik, apa kata kita kenali syarikat itu terlebih dahulu. Appollen ialah anak syarikat Apollo EV Pte Ltd yang berpangkalan di Singapura. Lebih menarik lagi, Malaysia merupakan pasaran sulungnya yang disasarkan.
Ia ditubuhkan pada Mac 2022 dan menurut kenyataan akhbar, Apollo EV ialah "portfolio pelaburan mercu dari China International Capital Corporation (CICC)". Pada pelancaran itu sendiri, Chris Yen, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu turut mengumumkan bahawa ia berhasrat untuk disenaraikan di NASDAQ menjelang 2025.
Di sebalik cita-cita antarabangsa ini, untuk pasaran tempatan, Appollen dengan beraninya mengisytiharkan untuk memperkenalkan 100 bilik pameran dan 200 kedai gaya hidup yang terletak di seluruh Malaysia.
Sebagai perbandingan, ini adalah jumlah pusat servis jenama terkenal Jerman di Malaysia.
Di samping itu, ia turut menambah akan menubuhkan 2,500 stesen pengecasan dalam tempoh 2 tahun akan datang. Ia juga akan memulakan pembinaan kemudahan pengilangnya sendiri untuk memasang EV secara tempatan CKD pada tahun 2023.
Dicetuskan oleh inisiatif dan usaha kerajaan (penyandang) dalam industri EV, Appollen telah bekerjasama dengan syarikat seperti Huawei, Media Prima, dan SIRIM Berhad untuk mendorong usahanya dalam meningkatkan kesedaran EV di Malaysia.
Selain daripada pengisytiharan berani ini, Appollen turut melancarkan tiga model EV dalam barisannya yang terdiri daripada:
Appollen S1 - kereta sport
Appollen A1 - hatchback 5 pintu
Appollen A2 - coupe 3 pintu
Jika anda juga tertanya-tanya bagaimana sebuah syarikat yang hanya ditubuhkan sekitar lapan bulan lalu boleh memperkenalkan kereta pengeluaran mereka sendiri tidak lama lagi, hal ini adalah kerana Appollen ada menerima bantuan.
Jenama Dragonfly di sebaliknya
Qiantu Motor telah ditubuhkan pada tahun 2016 dan beribu pejabat di Suzhou, China. Kereta pengeluaran pertamanya yang dilancarkan ialah kereta sukan elektrik Qiantu K50 yang didedahkan pada pelancaran Malaysia sebagai Appollen S1.
Berbanding dengan model yang ditunjukkan di China dan di pelbagai pameran motor di seluruh dunia, Appollen S1 yang didedahkan di Malaysia mempunyai pintu bukaan gunting dan bukannya pintu bukaan konvensional. Walaupun logo pepatung Qiantu digantikan dengan logo perisai helang Appollen, penjenamaan Qiantu tetap muncul pada tingkap dan kaliper brek.
Malah, ketika pelancaran Appollen itu sendiri, Ketua Pegawai Eksekutif Qiantu memberikan ucapan secara rakaman video bagi mengucapkan terima kasih kepada Appollen yang mengukuhkan lagi kepercayaan tentang kejayaan memperkenalkan kereta ini kepada umum dalam tempoh penubuhannya yang masih hijau.
Appollen S1 dipasarkan sebagai model mercu rangkaian Appollen dan dikuasakan oleh dua motor elektrik pada setiap gandar. Motor hadapan menghasilkan 218 PS/290 Nm manakala motor belakang menghasilkan 340 PS/420 Nm. Ia dijana oleh bateri litium-ion ternary 97.9 kWh dengan jarak 500 km berdasarkan ujian NEDC manakala pengecasan pantas dari 0-80% mengambil masa 45 minit walaupun Appollen tidak mendedahkan kapasiti kuasa pengecasan.
Pecutan 0-100 km/j mengambil masa kurang daripada 3.3 saat dan ia mempunyai kelajuan maksimum 210 km/j, di mana angka ini bagi sebuah kereta sport terasa kerdil.
Bercakap tentang sedikit, model lain yang ditunjukkan pada pelancaran ialah Appollen A2, yang merupakan rebadge daripada Qiantu K20. Berbanding dengan S1, Appollen berusaha lebih baik untuk menyembunyikan lambang Qiantu pada model A2 ini.
Berukuran 3,700 mm panjang, A2 hanya sedikit lebih panjang daripada Perodua Axia. Yang lebih menghairankan, Appollen A2 yang dipamerkan di sini mempunyai stereng di sebelah kanan jadi mungkin adalah benar bahawa syarikat ini serius untuk terlibat dalam adegan EV di Malaysia.
Dari segi rupa, Appollen A2 kelihatan padat dan bentuknya mengingatkan kami kepada Hyundai Veloster dan Renault Megane Coupe generasi ketiga. Tidak seperti dua model tersebut, A2 hanya mempunyai ruang untuk dua penumpang dengan bahagian belakang pada dasarnya hanya cukup untuk memegang but belakang.
Tersedia dalam pilihan sama ada pacuan roda hadapan (FWD) atau pacuan semua roda (AWD), motor hadapan Appollen A2 menghasilkan 95 PS/130 Nm manakala bahagian belakang menghasilkan 122 PS/170 Nm.
Ia tersedia dengan sama ada bateri litium-ion 26 kWh atau 39 kWh dengan jarak 300 km atau 500 km berdasarkan ujian NEDC. Pengecasan pantas dari 0-80% juga mengambil masa 45 minit dan sekali lagi tidak menyebut tentang kuasa pengecasan.
Akhir sekali ialah Appollen A1 yang pada asasnya ialah rebadge daripada Qiantu K25 dan dari segi rupa, ia mungkin lebih kepada kereta konsep dengan pintu belakang jenis bukaan suicide, tayar berprofil rendah dan stereng. Sama seperti Appollen A2, model pertengahan A1 ini juga mempunyai stereng di sebelah kanan.
Ia adalah satu-satunya model dalam yang mempunyai ruang untuk penumpang belakang dan dikuasakan oleh motor elektrik yang sama terdapat dalam A2 dengan pilihan sama ada FWD atau AWD. Selain itu, jarak yang ditawarkan adalah lebih pendek iaitu 450 km untuk varian bateri yang lebih besar mengikut ujian NEDC.
EV jadi kenderaan hiburan
Di antara ketiga-tiga model ini, Ketua Pegawai Eksekutif Chris Yen sangat teruja untuk menghasilkan EV ini sebagai lebih daripada sekadar kenderaan kerana ia juga menyediakan hiburan. Antara beberapa ciri hiburan model ini termasuk sistem bunyi 25-pembesar suara dan sistem infotainmen berkuasa Android yang membolehkan pengguna memuat turun permainan dan menstrim video - kini anda tahu hubungannya dengan Android TV box.
Selain daripada bermain Candy Crush atau menonton drama Korea kegemaran anda pada skrin kereta, pengguna juga boleh melakukan aktiviti carpool karaoke dengan mikrofon Hi-Fi terbina serta 25-pembesar suara yang sering kali disebut-sebut dengan teruja.
Tetapi huruf "E" juga bermaksud "entrepreneur" justeru Appollen mempunyai jawapan untuk anda dengan teknologi blockchain syarikat itu sendiri. Bagi anda yang berpendapat dunia maya metaverse masih mempunyai peluang yang besar atau masih mempercayai nilai NFT, andalah pelanggan sasar untuk memiliki kereta ini.
Seperti yang dinyatakan pada slogan syarikat, pengguna boleh "memandu untuk memperolehi" - dengan bantuan rantaian blockchain yang memberi anda poin untuk setiap perbatuan, jumlah pengecasan dan data lain yang boleh ditukar kepada pembelian barangan di dunia meta atau ditukar dengan wang tunai.
Persoalan cepu bitcoin emas di sini adalah, adakah semua yang diumukan ini benar? Appollen telah mengumumkan harga untuk kesemua 3 model dengan Appollen A2 bermula daripada RM 112,000, Appollen A1 daripada RM 136,000, dan Appollen S1 daripada RM 588,000.
Jika anda dalam pencarian untuk sebuah kenderaan elektrik, harga untuk A1 dan A2 kedengaran sangat menarik. Harga A2 menjadikannya antara EV termurah yang dijual di Malaysia dan ia tidak kelihatan seperti sebuah kereta mikro kompak.
Model yang diumumkan di sini adalah unit yang diimport sepenuhnya (CBU) dan dikeluarkan oleh Qiantu Motor di Suzhou yang selepas 2 tahun senyap dalam pasaran domestiknya, membuat kemunculan semula baru-baru ini di pasaran EV China.
Bagi pelanggan yang berminat, anda disarankan untuk melakukan semakan silang sendiri seperti mana yang anda lakukan dalam pelaburan-pelaburan dalam nilai matawang digital. Artikel ini adalah panduan sahaja tanpa berniat untuk memberi sebarang kecenderungan terhadap pilihan pembeli.
Perlu diingatkan, terdapat syarikat lain di seluruh dunia yang cuba menjejakkan kaki ke pasaran EV namun masih gagal atau bergelut untuk mengotakan janji mereka seperti Byton di Eropah dan Faraday Future di Amerika.
Di Malaysia pula, terdapat beberapa syarikat yang telah menubuhkan MoU dengan firma EV dari China pada skala yang lebih kecil tetapi gagal memberi bukti perjanjian yang ditandatangani melainkan yang ada di atas kertas.
Namun, masih terdapat sinar harapan untuk pengguna EV di Malaysia. Syarikat BYD yang merupakan pengeluar EV terbesar di China, mengalahkan Tesla, kini mengesahkan untuk memasuki pasaran Malaysia dengan kerjasama Sime Darby. Semoga Appollen berjaya meyakinkan pengguna di Malaysia!
Latar belakang yang pelbagai menjadikan beliau lebih memahami kehendak pembaca. Penulis tidak memiliki kereta sendiri, justeru, semua kereta yang dipandu hingga kini adalah pandu uji. Kereta pertama yang bakal dimiliki beliau tentulah yang terbaik dan patut anda perhatikan.