- Jenama Radar baru dibawah Geely membuat debut di China, model pertama ialah Radar RD6
- Spesifikasi awal termasuk jarak 600 km, 0-100 km/j dalam masa 6 saat
- Radar RD6 akan dilancarkan di China pada 9-September
Berikutan imej acah yang terdahulu, Geely telah secara rasmi memperkenalkan jenama Radar di China. Seperti divisyen Geely baru-baru ini iaitu Geometry dan Zeekr, Radar ialah jenama yang ditubuhkan khusus untuk kenderaan elektrik (EV) dan model pertamanya ialah Radar RD6.
Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Radar RD6 ialah trak pikap unibody yang dibangunkan pada platform Sustainable Experience Architecture (SEA). Ini bermaksud ia lebih sama dengan Proton Arena / Honda Ridgeline berbanding Toyota Hilux yang menggunakan casis ladder-frame.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Ia merupakan trak pikap pertama China yang dibangunkan pada platform khusus EV.
Spesifikasi Radar RD6 belum diketahui kerana trak itu hanya akan mula dijual pada 9-September, tetapi syarikat itu menyebut bahawa ia boleh menawarkan jarak 600 km (kitaran ujian China yang tidak ditentukan), sambil melengkapkan masa pecutan 0-100 km/j dalam kira-kira 6 saat.
Di bahagian kabin belakang Radar RD6 terdapat panel dengan beberapa soket kuasa, membolehkan pemilik menyambungkan peranti berkuasa tinggi tanpa soket penyesuai (adapter).
Geely juga menegaskan bahawa Radar tidak akan tertumpu hanya pada RD6, kerana jenama Radar akan memfokuskan gaya hidup dan disasarkan kepada penduduk bandar China kerana sekatan Covid-19 telah menyemarakkan minat dalam aktiviti luar.
Baca juga: Geely tayang prototaip Radar, trak pikap gaya hidup berkuasa elektrik (EV)
Di China, trak pikap masih dianggap sebagai segmen produk khusus, kerana kebanyakannya digunakan oleh petani. Walaupun terdapat cubaan sejak 2016 untuk membenarkan trak pikap masuk ke beberapa bandar, mereka masih dilarang daripada kebanyakan jalan di sana.
Baca juga: Trak pikap EV berasas ‘Proton X90’ akan debut di China tak lama lagi, sesuai dengan Malaysia?
"Lebih ramai orang mengamalkan gaya hidup sihat dengan lebih banyak aktiviti luar manakala kerajaan juga melonggarkan sekatan untuk pikap di bandar. Perubahan itu menyokong pertumbuhan jualan trak pikap," kata Ketua Pegawai Eksekutif Radar Ling Shiquan kepada Reuters.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });