Chery Malaysia kini menjual lebih banyak kereta berbanding Nissan, Ford, Subaru, dan Volkswagen. , Menurut angka pendaftaran yang dikeluarkan oleh JPJ sehingga Mei 2024, jumlah jualan terkumpul model siri Omoda dan Tiggo oleh Chery Malaysia dalam lima bulan pertama tahun 2024 adalah sebanyak 6,420 unit.
Ini meletakkan Chery sebagai jenama kereta ketujuh terlaris di Malaysia di belakang Mitsubishi (7,085 unit) dan Mazda (7,364 unit).
Pelbagai rangkaian SUV yang ditawarkan oleh Chery juga membolehkannya mengatasi jenama yang hanya menawarkan trak pikap seperti Ford (3,094 unit) dan Isuzu (5,346 unit).
Peliknya, Nissan dan Isuzu tidak disenaraikan oleh JPJ. Ini boleh menimbulkan beberapa persoalan tentang ketepatan kedudukan yang diterbitkan oleh pihak berkuasa pengangkutan jalan.
Berdasarkan pemeriksaan kami, jumlah jualan terkumpul selama lima bulan oleh kumpulan Tan Chong Motor Holdings adalah sebanyak 3,775 unit (termasuk Renault). Isuzu menjual 5,346 unit - separuh daripadanya adalah daripada Isuzu D-Max.
Satu lagi jenama China yang sedang meningkat naik adalah BYD. Walaupun terhalang oleh rangkaian model yang hanya terdiri daripada kenderaan elektrik bateri (BEV), ia semakin mendekati Nissan yang mempunyai rangkaian produk yang lebih luas dari sedan, MPV, SUV kelas pertengahan, hingga trak pikap untuk kegunaan komersial.
Selepas mencatat rekod jualan bulanan baru sebanyak 1,045 unit pada Mei 2024, jumlah jualan terkumpul BYD untuk lima bulan pertama tahun 2024 adalah sebanyak 3,608 unit. Jenama China ini hanya 167 unit di belakang Nissan-Renault Tan Chong.
Dengan trajektori semasa, BYD dijangka mengatasi Nissan menjelang akhir tahun ini untuk menjadi jenama kesembilan terlaris di Malaysia.
Chery dan BYD mempunyai cara berbeza untuk mengembangkan jenama mereka di Malaysia. Chery tidak percaya pada rangkaian produk yang hanya terdiri daripada BEV dan menawarkan pelbagai SUV yang dikuasai enjin pembakaran untuk memenuhi keperluan majoriti rakyat Malaysia, manakala BYD percaya sebaliknya.
Anehnya, kedua-duanya mencapai kejayaan yang agak baik dengan Chery berada di hadapan.
Perodua masih gergasi yang tidak akan digugat tanpa mengira geopolitik atau pandangan ekonomi yang pesimis. Jumlah jualannya tahun ini adalah sebanyak 146,111 unit. Proton berada di tempat kedua yang jauh dengan 61,353 unit, menjual kurang daripada separuh jumlah Perodua.
Toyota mencatatkan jualan 49,799 unit manakala Honda pula adalah 34,140 unit. Namun, angka untuk Toyota dinaikkan oleh pendaftaran model import 'recond'. Angka JPJ tidak membezakan antara pendaftaran kereta import baru dan 'recond'.
Toyota adalah jenama paling popular untuk pengimport recond. Model seperti Alphard/Vellfire dan Harrier menyumbang hampir separuh daripada jualan tersebut.
Walau bagaimanapun, Toyota masih mengatasi Honda kerana mereka mempunyai kenderaan dalam segmen komersial (Hilux dan Hiace).
Jenama kereta terlaris di Malaysia: Jumlah jualan, Januari hingga Mei 2024 adalah seperti berikut:
- Perodua: 146,111 unit
- Proton: 61,353 unit
- Toyota/Lexus: 39,211 unit
- Honda: 32,688 unit
- Mazda: 7,271 unit
- Mitsubishi: 7,085 unit
- Chery: 6,420 unit
- Isuzu: 5,346 unit
- Nissan/Renault: 3,775 unit
- BYD: 3,608 unit
Sumber: JPJ, RHB Research
Beberapa angka di atas mungkin berbeza daripada yang diterbitkan oleh JPJ yang merangkumi pendaftaran kereta import 'recond'. Mercedes-Benz dan BMW tidak mendedahkan angka jualan bulanan mereka, jadi kedua-duanya tidak disertakan di sini.