window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_breadcrumb_above_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685524554756-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685524554756-0'); });

Disebabkan tempoh menunggu yang lama, jualan kereta baru 2022 di Korea & Jepun jatuh ke rekod paling rendah!

Zamil Syaheer ยท Jan 15, 2023 10:00 AM

Disebabkan tempoh menunggu yang lama, jualan kereta baru 2022 di Korea & Jepun jatuh ke rekod paling rendah! 01

Dengan tempoh menunggu untuk kereta baru menjangkau 12 bulan, jualan kereta baru di Korea dan Jepun telah menurun ke rekod terendah. Korea mengakhiri tahun 2022 dengan 1,395,297 unit kereta, terendah di sana sejak 2013. Di seberang Laut Timur, Jepun hanya menjual 4,201,321 unit kereta โ€“ angka terendah sejak tahun 1977!

Sebagai contoh, Kumpulan Hyundai Motor sedang berusaha untuk menjelaskan lebih daripada sejuta pesanan yang tertunggak manakala banyak model Toyota dan Honda yang popular mempunyai tempoh menunggu menjangkau satu tahun. Tempahan untuk Toyota Prius 2023 yang baru dilancarkan dan Honda Civic Type R FL5 2023 juga digantung buat sementara waktu.

Baca juga: Tempahan Honda Civic Type R (FL5) digantung buat sementara waktu di Jepun sebab permintaan 'kaw kaw!'

window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });

Disebabkan tempoh menunggu yang lama, jualan kereta baru 2022 di Korea & Jepun jatuh ke rekod paling rendah! 01

Keadaan ini lebih meruncing di Jepun kerana pengeluar Jepun mengutamakan pasaran eksport mereka seperti Amerika Syarikat berbanding pasaran domestik mereka.

Para pengilang berkata sukar untuk meramalkan dengan tepat berapa lama lagi keadaan akan berterusan, dengan ramai yang mengatakan bahawa kekurangan bahagian semikonduktor akan berterusan sehingga 2025.

Baca juga: Isu bekalan cip semikonduktor masih melanda, Toyota ganti kunci 'keyless' kepada konvensional

Disebabkan tempoh menunggu yang lama, jualan kereta baru 2022 di Korea & Jepun jatuh ke rekod paling rendah! 02

Sejak Covid-19 melanda pada tahun 2020, pengeluar cip telah bergelut untuk memulakan semula pengeluaran akibat lonjakan permintaan yang mendadak ketika permintaan untuk hiburan rumah dan peralatan pejabat rumah meningkat.

Walaupun isu kekurangan bekalan untuk telefon pintar, komputer riba dan konsol permainan telah berkurangan, bekalan alat ganti elektronik automotif kekal terhad kerana alat ganti automotif mempunyai keperluan keselamatan yang lebih ketat dengan toleransi yang lebih tinggi untuk suhu dan getaran yang melampau.

Disebabkan tempoh menunggu yang lama, jualan kereta baru 2022 di Korea & Jepun jatuh ke rekod paling rendah! 03

Selain itu, elektronik automotif selalunya berdasarkan teknologi yang terbukti tetapi lebih lama, dengan cip yang satu atau kadangkala berbilang generasi di belakang elektronik pengguna yang lain.

Faurin cip yang membuat cip automotif ini juga mendapati sukar untuk meningkatkan pengeluaran cip generasi lama kerana pelaburan untuk pengembangan kapasiti masa depan secara amnya akan tertumpu pada cip generasi baru.

Di Malaysia, banyak model popular daripada Proton, Perodua, Toyota, dan Honda mempunyai tempoh menunggu sekurang-kurangnya 6 bulan, dengan beberapa model yang lain menjangkau sehingga 13 bulan.

Baca juga: Tempoh menunggu Perodua Bezza cecah 13.5 bulan, model Perodua lain berapa lama pula?

Zamil Syaheer

Editor

More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.

window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });
window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'thumbnails-a-2x2-stream', container: 'taboola-below-article-thumbnails', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });

Dapatkan respons dalam masa 24 jam!

2023 Honda City 1.5L e:HEV RS

Upgrade

Add your car

Tidak mahu tukar-beli? ย  Jual kereta anda