Hibrid 101: Apa itu MHEV, HEV, PHEV dan hibrid manakah sesuai dengan anda -Toyota, Honda atau Perodua?
Zamil Syaheer · Oct 30, 2022 10:00 AM
Kereta hibrid bukanlah perkara baru kepada rakyat Malaysia, memandangkan ia telah tersedia di Malaysia selama kira-kira 15 tahun dengan pengenalan Honda Civic Hybrid generasi FD.
Masa kini, hibrid lebih popular kerana pengeluar seperti Honda, Toyota, dan Nissan semuanya menawarkan sekurang-kurangnya satu model hibrid dalam barisan mereka di Malaysia. Baru-baru ini, Perodua telah memperkenalkan Perodua Ativa Hybrid 2022.
Pada salah satu slaid pembentangan yang ditunjukkan Perodua, pembuat kereta nasional kedua itu menyatakan bahawa Ativa Hybrid adalah model hibrid siri, berbeza daripada hibrid selari dan siri-selari.
Tetapi apakah yang memisahkan hibrid siri daripada hibrid selari dan hibrid siri-selari? Mari selami lebih mendalam dengan melihat teknologi hibrid yang popular.
Hibrid ringan (MHEV)
Pertama sekali ialah hibrid ringan (mild-hybrid, MHEV). Walaupun hibrid ringan mempunyai motor elektrik, motor elektriknya hanya berfungsi untuk membantu enjin dan tidak boleh memecut dari pegun pada kuasa elektrik sahaja.
Berbanding dengan sistem pacuan hibrid lain, hibrid ringan adalah yang paling murah untuk dihasilkan kerana kesederhanaan dan kapasiti bateri yang lebih kecil. Kelemahannya pula adalah dari segi prestasi yang lebih rendah dan peningkatan dalam kecekapan bahan api tidak begitu ketara.
Antara kereta terkenal dengan sistem hibrid ringan termasuk rangkaian model hibrid lama Honda dengan sistem Integrated Motor Assist (IMA) (CRZ, Insight dan Civic). Contoh baru dengan sistem hibrid ringan termasuk Mercedes-Benz C200 dan C300 dengan EQ Boost.
Bagaimana pula dengan Nissan Serena S-Hybrid? Itu bukan hibrid sebenar mahupun hibrid ringan, kerana tiada motor untuk membantu/memacu roda, hanya motor pemula enjin yang dinaik taraf dan bateri 12V sekunder untuk prestasi henti permulaan enjin yang lebih baik.
Kenderaan hibrid penuh lebih maju daripada kenderaan hibrid ringan. Hibrid penuh boleh memecut daripada pegun dalam kuasa elektrik sahaja dan menawarkan prestasi yang lebih tinggi daripada hibrid sederhana.
Walau bagaimanapun, disebabkan sistem hibrid yang kompleks dan kapasiti bateri yang lebih besar (biasanya sekitar tanda 1 kWj, lebih besar daripada MHEV), ianya lebih mahal untuk mengeluarkan kenderaan hibrid penuh.
Tetapi bukan itu sahaja - kenderaan hibrid penuh dibahagikan kepada tiga jenis tersendiri: Hibrid siri, hibrid selari dan hibrid selari siri.
Hibrid siri
Dalam erti kata mudah, hibrid siri ibarat sebuah EV dengan penjana kuasa mereka sendiri di bawah hud. Hibrid siri biasanya menampilkan enjin petrol, tetapi tidak seperti sistem hibrid lain di luar sana, tugas utama enjin petrol ialah mengecas bateri.
Kereta dengan sistem hibrid siri termasuk Perodua Ativa Hybrid yang diumumkan baru-baru ini dan rangkaian model e-Power Nissan (Serena, X-Trail, Note).
Dalam sistem hibrid selari, terdapat dua laluan kuasa memutar roda, maka istilah selari. Kedua-dua enjin dan motor elektrik boleh memandu kereta secara individu, atau serentak.
Jazz Hybrid menampilkan rangkaian kuasa hibrid i-DCD
Contoh kereta dengan sistem hibrid selari termasuk rangkaian i-DCD generasi terdahulu Honda (City, Jazz, HR-V), serta semua jenama Jerman seperti BMW.
Hibrid siri selari ialah kenderaan elektrik tidak berpalam yang paling canggih (dan juga paling mahal). Ia menggabungkan faedah sistem hibrid siri dan selari menjadi satu.
Dalam hibrid siri selari, terdapat 2 motor elektrik. Siri lebih murah / hibrid selari hanya mempunyai 1 motor. Dengan hanya satu motor, sistem ini boleh memandu kereta, atau mengecas semula bateri, tetapi tidak pada masa yang sama. Dengan dua motor, ia boleh, sekali gus membolehkannya beroperasi sama ada sebagai hibrid siri atau hibrid selari.
Honda Insight ditunjukkan, model berbeza tetapi menggunakan persediaan i-MMD yang serupa
Contoh hibrid selari siri termasuk Honda e:HEV (atau i-MMD) dan Toyota Hybrid System. Honda e:HEV akan berjalan dalam mod siri (motor elektrik atau enjin memandu roda) lebih lama daripada Toyota.
Ilustrasi Mercedes-Benz tentang A-Class hibrid pemalam
Hibrid pemalam (PHEV) ialah kenderaan hibrid yang mempunyai soket pengecasan yang boleh digunakan untuk mengecas pek bateri. Memandangkan kapasiti bateri hibrid pemalam (biasanya sekitar atau lebih daripada tanda 20 kWj) hamper sama dengan kenderaan elektrik bateri penuh (BEV), PHEV boleh bergerak semata-mata menggunakan kuasa elektrik sahaja, dengan jarak sehingga 100 km (bergantung pada model).
Hampir semua PHEV adalah hibrid selari, dengan motor terletak di dalam transmisi automatik yang diubah suai.
Toyota Prius generasi ke-4 yang tidak dijual di Malaysia mempunyai varian HEV atau PHEV biasa
Walau bagaimanapun, apabila bercakap tentang berat kenderaan, PHEV biasanya lebih berat daripada model HEV disebabkan oleh kapasiti baterinya yang lebih besar. Sebagai contoh, Toyota Prius PHV adalah kira-kira 200 kg lebih berat daripada Toyota Prius biasa.
BMW 330e
Selalunya, PHEV sangat mahal kerana bateri yang lebih besar jadi ia biasanya diwakili oleh kereta premium. Model termasuk BMW 330e, BMW 530e, BMW 740Le, BMW X3, danBMW X5.
Dengan pengecualian hibrid siri (ETCM tidak menjual mana-mana kereta e-Power di sini dan Ativa Hybrid hanya untuk pajakan), boleh dikatakan setiap sistem hibrid lain boleh didapati dalam kereta yang dijual di Malaysia.
More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.
Komen