window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_breadcrumb_above_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685524554756-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685524554756-0'); });

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia!

Haris Β· Mar 19, 2023 08:00 PM

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 01

Hyundai Ioniq Hybrid adalah kenderaan mesra alam di luar arus perdana dengan kecekapan bahan api yang sangat baik di Malaysia. Dengan kenaikan kos bahan api dan kebimbangan yang semakin meningkat mengenai pengurangan subsidi minyak, semakin ramai rakyat Malaysia yang melihat kepada kereta hibrid sebagai penyelesaian praktikal dan mampan untuk keperluan pengangkutan mereka.

  • 2017 Hyundai IONIQ HYBRID 1.6

    RM 57,900
    RM 608
    /bulan

    32,912 km

    6 years

    Petaling Jaya

  • 2017 Hyundai IONIQ HYBRID 1.6

    RM 69,900
    RM 766
    /bulan

    21,216 km

    6 years

    Petaling Jaya

  • 2017 Hyundai Ioniq Hybrid BlueDrive HEV 1.6

    RM 69,400
    RM 761
    /bulan

    40,466 km

    7 years

    Petaling Jaya

Varian Hyundai Ioniq di Malaysia

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 01

window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });

Hyundai Ioniq Hybrid pertama kali dilancarkan di Malaysia pada November 2016 dalam susun atur pemasangan tempatan (CKD) di Kulim. Ia juga satu-satunya kilang lain yang menghasilkan model itu selain daripada kilang Hyundai  di Ulsan, Korea.

Pada tahun 2020, Malaysia terlepas model facelift yang diperkenalkan di peringkat global pada tahun itu justeru pilihan model terpakai kini terhad pada model pra-facelift yang datang dalam dua varian: HEV, dan HEV+.

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 01

Kedua-dua varian berkongsi rangkaian kuasa enjin hibrid petrol-elektrik yang sama. Enjin 4-silinder 1.6 liter yang disedut secara semula jadi GDI Kappa hibrid melakukan tugas pemanduan dengan menghasilkan 105 PS pada 5,700 rpm dan 147 Nm tork pada 4,000 rpm.

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 02

Digandingkan dengan motor elektrik berkuasa 44 PS dan 170 Nm, bateri polimer lithium-ion 1.56 kWh, dan transmisi automatik dwi-klac jenis kering (DCT) 6-kelajuan yang memandu roda hadapan, Hyundai Ioniq Hybrid merupakan suatu spesifikasi yang di luar model hibrid arus perdana. Output sistem gabungan ialah 141 PS dan 265 Nm.

Selain daripada menggerakkan motor daya tarikan, bateri dengan discaj elektrik tinggi juga memberi kuasa kepada compressor penyaman udara elektrik, pemula dan penjana hibrid (HSG).

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 03

Ioniq HEV+

Tetapi jika anda memang berminat membeli kenderaan ini, kami menjangkakan bahawa kelajuan bukan keutamaan anda tetapi kecekapan bahan api. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk Hyundai Ioniq Hybrid mencatatkan penggunaan minyak bawah 5 liter / 100 km (seperti yang diuji) malah hatchback segmen-C ini masih mampu memberikan pengalamam pemanduan yang cekap.

Harga Hyundai Ioniq Hybrid terpakai

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 04

Tak banyak Hyundai Ioniq Hybrid terpakai dalam pasaran ketika ini. Pada waktu penerbitan, laman Carlist mempunyai sekitar 20 unit terpakai yang disenaraikan, dengan harga berlegar antara RM 59,000 untuk model 2016 hingga RM 68,000 untuk model dari 2018.

Kos pemeliharaan asas Hyundai Ioniq Hybrid
Cukai Jalan

RM 90

Saiz Tayar / Harga

225/45R17

~RM 260 - RM 470 (per pc)

Bateri

DIN45R

~RM 400 

Penyelenggaraan dan masalah biasa Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 05

Butang kunci pada pemegang pintu tercabut. Kredit

Yang penting, tiada pengumuman penarikan balik produk diumumkan untuk Hyundai Ioniq Hybrid di pasaran Malaysia. Selain daripada masalah kecil dan bahagian haus dan lusuh biasa, Ioniq terbukti merupakan sebuah kereta yang bebas masalah.

Walau bagaimanapun, kebanyakan aduan daripada pemilik hanya sekitar pada pemegang pintu dan butang luaran. Butang getah yang hilang (untuk kemasukan tanpa kunci), pemegang pintu yang patah, dan butang pelepas but getah haus adalah isu yang paling kerap dibincangkan dalam kumpulan pemilik.

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 06

Butang pelepas but getah yang haus. Kredit

Komponen penggantian boleh diperolehi melalui pihak ketiga (dan digantikan sendiri), yang secara amnya merupakan pilihan yang lebih murah daripada pusat servis. Harga alat ganti ini berkisar antara RM 30 hingga RM 100. Pendapat kami? Lebih baik ini daripada masalah lain...

Barangan haus dan lusuh selalunya pada penyerap hentak kereta ini. Kos sekitar RM 480 seunit dengan tugas pemasangan dan kos buruh boleh mencecah kira-kira RM 2,000 ke atas untuk kesemuanya sekali.

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 07

Di samping itu, HSDM telah menawarkan Ioniq dengan jaminan 5 tahun / 300,000 km, jadi anda masih boleh mencari unit yang masih mempunyai waranti rasmi asal. 

Bagi bateri pula, terdapat jaminan perbatuan 8 tahun / tanpa had justeru anda boleg membeli kereta seawal 2016 dan ia akan masih perlu dilindungi.

Baca: Hyundai Ioniq digugurkan dari laman web Hyundai Malaysia?

Konklusi

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 08

Secara ringkasnya, Hyundai Ioniq adalah salah satu pilihan yang paling cekap bahan api dan berbaloi dengan harga terpakai sekarang. Hatchback ini bebas masalah dan luas (kira-kira saiz Civic FC / Corolla Altis) namun kurang daya tarikan disebabkan oleh lencana yang tersemat di gril hadapan.

Hyundai Ioniq Hybrid terpakai serendah RM 60k - sedan segmen C, jimat minyak segmen Axia! 09

Tambahan pula, sebahagian besar daripada Hyundai Ioniq Hybrid di pasaran terpakai masih mempunyai liputan jaminan rasmi, jadi anda juga membeli pilihan yang agak selamat.

Baca: Panduan kereta terpakai: Toyota Prius, Honda Insight, Camry Hybrid kini berharga serendah RM 40,000 sahaja?

Haris

Penulis

Latar belakang yang pelbagai menjadikan beliau lebih memahami kehendak pembaca. Penulis tidak memiliki kereta sendiri, justeru, semua kereta yang dipandu hingga kini adalah pandu uji. Kereta pertama yang bakal dimiliki beliau tentulah yang terbaik dan patut anda perhatikan.

window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });
window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'thumbnails-a-2x2-stream', container: 'taboola-below-article-thumbnails', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });

Mudah, dapatkan kereta yang dibeli dengan pantas!

2018 Hyundai Ioniq HEV

Upgrade

Add your car

Tidak mahu tukar-beli? Β  Jual kereta anda