Isu bekalan cip kereta akan pulih menjelang 2023; tempoh menunggu dijangka pendek tapi harga mungkin naik
Faisal · Sep 1, 2022 05:00 PM
0
0
Berdasarkan keterangan pakar ekonomi Moody’s Analytics oleh Tim Uy, isu bekalan cip semikonduktor yang melanda secara global mungkin akan kembali pulih pada tahun 2023. Apapun, harganya akan naik.
Menurut laporan terkini mereka yang bertajuk “The Uncertain Future of the Chip Shortage”, Uy berkata bahawa sejak beberapa tahun ini, tempoh ‘lead time’ untuk pembuatan cip makin melarat tetapi sejak berlakunya pandemik, bulan lalu adalah kali pertama metrik itu menurun iaitu dari 27.1 minggu kepada 27 minggu.
Untuk makluman anda, lead time di sini bermaksud masa yang diambil untuk cip sampai kepada pengguna.
Selama ini, apa sebenarnya yang membuatkan ia lambat?
Isu bekalan cip yang terhad ini bermula apabila cip paling canggih di dunia (7nm atau lebih kecil) yang kebanyakannya dihasilkan di Taiwan dan Korea Selatan memerlukan “kos kemasukan yang signifikan” untuk pasaran luar tembus.
Pandemik yang berlaku pula mengalakkan lagi permintaan peranti digital. Begitu juga dengan peningkatan penggunaan kenderaan elektrik (EV). Kalau anda nak tahu, EV memerlukan lebih banyak cip canggih. Berbanding kereta lama, cip yang diperlukan oleh EV boleh mencecah 10 unit lebih banyak.
Pilihan cip yang dihasilkan juga pun satu lagi masalah. Walaupun cip lama masih banyak diguna, pengeluarannya tidaklah lagi banyak daripada cip yang baru. Antara sebabnya adalah cip baru yang lebih canggih sebenarnya lebih menguntungkan.
Antara punca isu bekalan cip yang melanda juga termasuklah faktor geopolitik, perubahan cuaca dan iklim, lockdown dan polisi Covid sifar di China, gempa bumi dan kilang terbakar di Jepun, perang Rusia-Ukraine, ribut salji di Texas dan kemarau di Taiwan.
Untuk makluman anda, pasaran automotif adalah pelanggan ke-4 terbesar selepas industri pemprosesan data, komunikasi dan elektronik.
Apa yang patut dijangka untuk 2023 dan akan datang?
Isu bekalang cip ini telah menjejaskan ekonomi global dan banyak negara telah mengalami kenaikan kadar inflasi. Jadi, kenaikan harga juga tidak mustahil.
Lagipun, kedua-dua syarikat Intel dan TSMC juga telah memberi tanda awal bahawa mereka akan menaikkan harga sebelum tahun ini berakhir dan juga tahun 2023 kerana kos bahan mentah dan produksi telah meningkat.
Menurut kaji selidik dari Deloitte, elektronik dalam sektor automotif merangkumi 40% daripada harga kereta. Ia melibatkan komponen seperti pengurusan enjin, penyuntik bahan api, pengawal transmisi, modul lampu dan bermacam-macam lagi. Itu belum masuk ADAS.
Jadi, peningkatan kos produksi secara tidak langsung akan menaikkan juga harga kereta.
Beliau berlatar belakangkan kejuruteraan mekanikal dan mempunyai minat yang mendalam terhadap kereta sejak dipaksa untuk membaca buku (permotoran). Disebabkan itu, beliau ada titik lembut untuk setiap kereta. Walaupun meminati pemanduan yang rancak, gaya pemanduan beliau yang sebenar hanyalah santai kerana sudah dimanja oleh Lexus.