Hanya lebih dari sebulan sejak pra-pesanan Toyota Corolla Cross di Jepun bermula, lebih dari 13,000 pesanan telah diterima menurut BestCarWeb, jauh melebihi sasaran penjualan bulanan sebanyak 4,000 unit.
Namun, perlu kami ingatkan bahawa penjualan model yang baru dilancarkan biasanya akan menunjukkan lonjakan permintaan tetapi akan turun semula setelah 3 bulan. Indikator permintaan sebenar yang lebih dipercayai adalah data dari bulan keempat penjualan dan seterusnya.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Penghantaran kepada pemilik dianggarkan sekitar empat hingga enam bulan, bergantung pada trim yang dipilih. BestCarWeb juga menyatakan bahawa terdapat ketidakpastian mengenai penghantaran kerana penggantungan operasi kilang pengeluaran di Jepun.
Juga baca: Bekalan cip dari Malaysia putus, syarikat kereta Jepun potong 1 juta pengeluaran
Sebagai rangkuman, Corolla Cross khas Jepun tersedia dengan enjin petrol (1.8 2ZR-FAE) atau hibrid (1.8 2ZR-FXE). Varian berkuasa petrol dipasangkan dengan transmisi automatik Super CVT-i yang menggerakkan roda depan sementara varian hibrid juga tersedia dengan pacuan empat roda (4WD).
Juga baca: Toyota Corolla Cross eksklusif Jepun - hibrid boleh jadi 'powerbank', bukan sekadar hibrid biasa!
Sistem suspensi belakang berbeza mengikut trenkuasa; Varian pacuan roda depan menggunakan torsion beam di bahagian belakang sementara 4WD menggunakan double wishbone.
Sama seperti di pasaran lain, Corolla Cross Jepun dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu lanjutan ADAS termasuk AEB, lane tracing assist (LTA), radar cruise control, dan monitor titik buta.
More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });