Rakyat Malaysia boleh menjangkakan lebih banyak kenderaan elektrik (EV) dari China dalam masa terdekat memandangkan Malaysia mensasarkan untuk menarik lebih ramai pelabur dari negara Tembok Besar itu untuk mengembangkan infrastruktur di sini.
Berdasarkan temu bual antara Menteri Pengangkutan, Anthony Loke dan Agensi Berita Xinhua, halangan terbesar bagi penggunaan EV di Malaysia ialah infrastruktur pengecasan tetapi kerajaan sedang berusaha mengatasinya dengan menarik syarikat China untuk menubuhkan operasi mereka di Malaysia.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Anthony Loke juga menyebut bahawa kenderaan elektrik (EV) adalah masa depan dan ia akan membentuk pengangkutan awam dan mobiliti peribadi Malaysia justeru negara mesti bersedia dengan anjakan tersebut.
Baca: Di China, harga RM 200k boleh dapat XPeng G9 - SUV elektrik mega, jarak tempuh 702km!
Bercakap kepada Agensi Berita Xinhua, "Seperti yang saya katakan, trend ini akan datang. Kita perlu meletakkan ketersediaan kita untuk mengalu-alukan trend ini. Dasar perindustrian kami menggalakkan lebih banyak industri berkaitan EV dipindahkan ke Malaysia, terutamanya dalam menghasilkan bateri di Malaysia.
"Terdapat insentif untuk menggalakkan lebih banyak syarikat berpindah ke Malaysia dan saya difahamkan terdapat banyak syarikat dari China yang benar-benar berminat untuk melabur di Malaysia dari segi memposisikan kilang mereka di sini dan sebagainya," katanya.
Baca: Ragu-ragu dengan jenama China? GWM janji bekalan yang lebih baik dengan pusat alat ganti Shah Alam!
Anthony menambah, "Kami mempunyai banyak projek dalam perancangan, tetapi bagaimana kami menghubungkannya bersama-sama dan untuk memastikan bahawa ia adalah sambungan yang lancar pada keseluruhan rangkaian, dan akhirnya, sudah tentu, apa sahaja yang kita lakukan, infrastruktur mesti membawa pembangunan ekonomi,"
Selain itu, Anthony juga berkata, "Jadi, kita mesti melihat sektor pengangkutan bukan hanya seperti mobiliti dari titik A ke titik B, tetapi lebih sebagai kesan pengganda ekonomi. Ia mesti membawa nilai kepada pembangunan ekonomi. Ia mesti membawa nilai serantau dan kawasan tertentu yang anda mempunyai rangkaian pengangkutan itu. Jadi apa sahaja projek pengangkutan yang kita lakukan, kita mesti melihat sisi ekonominya."
Baca: Permintaan untuk kepakaran servis kenderaan elektrik dan hibrid kini sedang meningkat di Malaysia - PUNB
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });