Suka atau tidak, enjin 3-silinder akan menjadi satu perkara biasa dalam dunia SUV. Malaysia baru sahaja mengalu-alukan Proton X70 2022 dengan enjin 3G15TD 3-silinder pengecas turbo 1.5 liter baharu. Langkah ini agak kontroversial, jadi Proton masih mengekalkan 4-silinder 1.8 liter 4G18TD yang lebih tradisional (tetapi berusia sedekad) untuk spesifikasi tertinggi varian X70 Premium.
Di tempat lain, Jepun bersedia untuk mengalu-alukan satu lagi SUV berkuasa enjin 3-silinder, Nissan X-Trail generasi T33 2022, pada 25-Julai.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Berbeza dengan enjin 3-silinder biasa, enjin oleh Nissan ini agak unik kerana ia menggabungkan teknologi mampatan berubah-ubah (variable compression) dengan pengecasan turbo.
Enjin VC Turbo Nissan berfungsi dengan menggunakan sistem multi-link yang sangat kompleks untuk menggantikan conrod konvensional. Ia boleh mengubah nisbah mampatan daripada 8.0:1 hingga 14.0:1.
Butiran lanjut masih belum dikongsi tetapi enjin KR15DDT dikatakan mampu menghasilkan 204 PS dan 300 Nm.
Di Jepun, Nissan X-Trail T33 2022 akan ditawarkan sama ada sebagai 5 tempat duduk atau 7 tempat duduk (5+2 tempat duduk).
Baca juga: Pengalaman memandu Nissan Note e-Power - minyak 2.8L/100km, Axia tak boleh cari makan!
Nissan juga sedang membangunkan varian e-Power KR15DDT. Enjin 3-silinder bermakna ia lebih kompak, memudahkan pemasangan motor hibrid siri e-Power dan masih mengekalkan berat badan yang rendah.
Kami tidak tahu sama ada varian ini akan dilancarkan pada hari yang sama tetapi jika ya, ia akan menjadi debut dunia untuk enjin Nissan 1.5 VC Turbo yang dipasangkan dengan hibrid e-Power.
Walaupun enjin dalam model e-Power tidak memacu roda secara langsung (ia adalah hibrid siri, enjin hanya digunakan untuk mengecas bateri voltan tinggi), Nissan berkata masih terdapat faedah untuk memasang turbo pada enjin e-Power.
Pengecasan turbo membolehkan enjin e-Power berputar pada kelajuan yang lebih rendah, seterusnya mengurangkan penggunaan bahan api. Digabungkan dengan teknologi mampatan berubah-ubah, Nissan percaya ia mempunyai pemenang di tangannya.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });