Di Malaysia, harga jualan semula (resale value) adalah antara keutamaan pembeli kenderaan. Kalau difikirkan bab itu sahaja, Toyota selalunya akan jadi pilihan utama. Tetapi untuk segmen B dan C, tinjauan kami mendapati bahawa jenama Honda sebenarnya ada sedikit lebih dari segi harga jualan semula.
Bagaimana pula dengan trak pikap? Memandang Honda di Malaysia tiada model trak pikap, mari kita bandingkan kadar kesusutan harga untuk Toyota Hilux, Isuzu D-Max dan Mitsubishi Triton, khususnya selepas 5 tahun.
Untuk lebih adil, kami akan bercakap mengenai varian automatik teratas buat ketiga-tiga calon ini.
Toyota Hilux – adakah ini raja harga jualan semula?
Untuk ‘Hailak’, mari kita ambil varian 2.4G AT dan 2.8G AT.
Kadar susut harga untuk Toyota Hilux 2.4 AT 2017
Harga sewaktu baru
RM 116,300
Purata harga terpakai
RM 100,000
Harga yang dikekalkan
85 %
Pada tahun 2017, Hilux 2.4G AT ditawarkan pada harga RM 116,300. Berdasarkan tinjauan dalam pasaran terpakai, harga Hilux 2.4G 4x4 AT berusia 5 tahun berada dalam julat RM 100k. Kiranya, dalam masa 5 tahun, Hilux 2.4G mampu mengekalkan 85% daripada nilai asal.
Kadar susut harga untuk Toyota Hilux 2.8 AT 2017
Harga sewaktu baru
RM 130,900
Purata harga terpakai
RM 106,000
Harga yang dikekalkan
79 %
Untuk varian 2.8G 4x4 AT pula, harga sewaktu baru dulu adalah RM 130,900. Untuk unit terpakai yang berusia 5 tahun pula, harganya berada dalam lingkungan RM 106k. Secara matematik, Hilux 2.8G boleh mengekalkan 79% daripada harga asal.
Isuzu D-Max - pilihan paling berbaloi dengan harga
Isuzu Malaysia setelah saban tahun telah memperkenalkan pelbagai varian D-Max tetapi kita akan fokus pada varian teratas Z-Prestige sahaja.
Kadar susut harga untuk Isuzu D-Max 2.5 2017
Harga sewaktu baru
RM 116,517
Purata harga terpakai
RM 82,000
Harga yang dikekalkan
66 %
5 tahun yang lalu iaitu pada tahun 2017, D-Max 2.5 Z-Prestige ditawarkan pada harga RM 116,517. Sekarang ini, harganya telah turun kepada RM 82k. Ini bermakna D-Max hanya mampu mengekalkan 66% daripada nilai asal.
Kadar susut harga untuk Isuzu D-Max 3.0 2017
Harga sewaktu baru
RM 124,312
Purata harga terpakai
RM 84,000
Harga yang dikekalkan
62 %
Untuk model cc lagi besar iaitu D-Max 3.0 Z-Prestige pula, varian ini pada tahun 2017 ditawarkan pada harga RM 124,312. Unit yang telah berusia 5 tahun pula berharga sekitar RM 84k, kiranya 62% daripada nilai asal.
Mitsubishi Triton – kurang dipandang tapi serba padu?
Untuk perbandingan ini, kita akan ambil Triton VGT Adventure dan VGT Adventure X.
Kadar susut harga untuk Mitsubishi Triton 2.4 Adventure 2017
Harga sewaktu baru
RM 123,130
Purata harga terpakai
RM 88,000
Harga yang dikekalkan
67 %
Sewaktu baru, Triton Adventure VGT berharga RM 123,130. Unit terpakai yang berusia 5 tahun pula berada dalam lingkungan RM 88k. Secara teknikal, Triton berupaya mengekalkan 67% daripada nilai asal.
Kadar susut harga untuk Mitsubishi Triton 2.4 Adventure X 2017
Harga sewaktu baru
RM 130,900
Purata harga terpakai
RM 95,000
Harga yang dikekalkan
69 %
Untuk Triton Adventure X VGT yang asalnya berharga RM 130,900 pula, unit yang berusia 5 tahun kini berharga sekitar RM 95k, kira-kira pengekalan 69% daripada harga asal.
Konklusi – nak jual Hilux takkan rugi sangat tetapi D-Max terpakai adalah pembelian paling berbaloi
Nampaknya, Toyota Hilux masih kekal sebagai raja resale value, siap mengalahkan Isuzu D-Max dan Mitsubishi Triton lagi.
Kalau anda pakai Hilux, pasti anda lega kalau dapat tahu bahawa model yang sudah berusia 5 tahun pun boleh mengekalkan 85% daripada harga asal.
Untuk anda yang ada D-Max atau Triton, usah risau kerana D-Max sendiri ada enjin turbodiesel yang luar biasa tahan. Triton pula memiliki tahap keselesaan, praktikaliti dan pengendalian yang boleh dikatakan terbaik dalam kelasnya.
Kalau anda berminat dengan trak pikap terpakai, pergi sahaja ke laman Carsome. Yang bestnya, setiap pembelian akan lengkap dengan jaminan pulangan wang selama 5 hari.
Beliau berlatar belakangkan kejuruteraan mekanikal dan mempunyai minat yang mendalam terhadap kereta sejak dipaksa untuk membaca buku (permotoran). Disebabkan itu, beliau ada titik lembut untuk setiap kereta. Walaupun meminati pemanduan yang rancak, gaya pemanduan beliau yang sebenar hanyalah santai kerana sudah dimanja oleh Lexus.