Walaupun Proton mengeksport lebih banyak kenderaan daripada sebelumnya, hanya 3 peratus daripada jumlah pengeluaran tahunan dihantar ke pasaran antarabangsa iaitu kira-kira 4,000–5,000 unit setahun ke 14 negara termasuk Pakistan, Kenya, Brunei, Mesir, dan Bangladesh.
Namun, Proton bercadang untuk menggandakan angka ini menjelang akhir 2025 dengan pelancaran operasi CKD bagi Proton Saga di Mesir, yang baru-baru ini dirasmikan melalui satu majlis pelepasan.
Matlamat pertama Proton adalah untuk menggandakan jumlah eksport kepada 10,000 unit setahun. Daripada jumlah itu, 5,000 unit akan dihasilkan melalui projek CKD di Mesir, manakala baki 5,000 unit dijangka datang daripada peningkatan jualan di pasaran lain.
“Pada tahun depan, kami merancang untuk menghasilkan sekurang-kurangnya 5,000 unit Proton Saga (di Mesir),” kata Steven Xu, Pengarah Jualan Antarabangsa Proton. “Menjelang 2026, di bawah inisiatif AHTV, dengan pengenalan model baharu ‘AMA’, kami mensasarkan untuk mencapai kapasiti maksimum kilang, iaitu 20,000 hingga 25,000 unit.”
Automotive High-Tech Valley (AHTV), projek kerjasama antara DRB-Hicom dan Zhejiang Geely, yang bertujuan untuk mengubah Tanjung Malim menjadi hab automotif utama, akan menarik sehingga RM32 bilion pelaburan dalam tempoh dekad akan datang. AHTV akan memainkan peranan penting dalam aktiviti eksport Proton.
Namun, sasaran eksport tahunan sebanyak 25,000 unit tidak akan dicapai hanya dengan model Proton yang sedia ada.
Eksport masa depan Proton akan dipacu oleh platform AMA baharu, yang digambarkan sebagai "platform kenderaan global berasaskan volum," bersama dengan platform GMA yang akan menyokong model seperti e.MAS 7 BEV. Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Roslan Abdullah menyatakan, “Model AMA akan menyediakan (tambahan) volum, serta kenderaan platform GMA.”
Jadi, apakah AMA? Walaupun butiran masih terhad, difahamkan bahawa Proton akan mengetuai pembangunan platform AMA secara bebas daripada platform GMA yang diterajui oleh Geely. Memandangkan AMA adalah platform berasaskan volum, ia mungkin menjadi asas kepada model segmen A yang lebih bajet.
Proton telah mengesahkan bahawa Saga generasi seterusnya akan dibina di atas versi yang dipertingkatkan daripada platform semasanya yang dibangunkan bersama dengan Geely di fasiliti R&D baharu mereka di China. Platform yang dipertingkatkan ini boleh berkembang menjadi platform AMA.
Platform AMA dijangka melengkapkan platform BMA sedia ada dan platform GMA yang akan datang. Sebagai sokongan, Proton menyebut dalam pembentangan baru-baru ini bahawa sasaran eksport 25,000 unit akan dicapai melalui kenderaan tenaga baharu generasi seterusnya (platform GMA), barisan enjin pembakaran dalaman (platform BMA), dan model berasaskan platform AMA yang akan datang.
Dalam langkah strategik yang lebih luas, pangkalan pengeluaran Proton di Malaysia tidak akan terhad kepada model Proton dan Geely sahaja.
Menurut Steven Xu, sebagai sebahagian daripada strategi eksportnya sehingga 2030 dan seterusnya, model jenama lain juga akan dieksport pada masa hadapan.
Baca juga: Penghantaran pertama komponen CKD Proton Saga menuju ke Mesir; bakal menjadi hab pengeluaran Afrika Utara