Proton X90 berkemungkinan menjadi hibrid pertama Proton, siap ada acah sistem hibrid MHEV di COE
Zamil Syaheer · Dec 12, 2022 07:00 PM
0
0
Proton X90 yang akan dilancarkan tidak lama lagi telah dikesan beberapa kali di Malaysia dan ia boleh menjadi permulaan model hibrid bagi syarikat tersebut.
Seperti Proton X50 dan Proton X70, ia mengambil asas daripada barisan model Geely. Ia akan menjadi SUV 7 tempat duduk pertama Proton berdasarkan Geely Haoyue. Ia juga dijual sebagai Geely Okavango di Filipina, Mesir, dan Qatar.
Walaupun Geely Haoyue yang dijual di China dikuasakan secara eksklusif oleh enjin petrol 1.8 liter 4-silinder pengecas turbo X70 yang telah dicuba dan diuji, kami percaya bahawa enjin ini tidak akan dipasang pada X90 yang dipasang di Tanjung Malim.
Sebagai permulaan, Geely Okavango versi eksport mendapat enjin petrol 1.5 liter 3 silinder pengecas turbo yang dipadankan kepada sistem hibrid ringan (MHEV) 48 Volt. Output sistem gabungan ialah 190 PS dan 300 Nm, dipadankan dengan transmisi DCT 7-kelajuan jenis basah.
Tambahan pula, Proton telah mengacah masa depan elektriknya di ibu pejabatnya sendiri. Di Galeri Inspirasinya di Pusat Kecemerlangan Proton ialah enjin pengecas turbo 1.5 liter dengan BSG (penjana penghidup tali pinggang). Barisan semasa Proton tidak menawarkan hibrid petrol-elektrik ini.
BSG ialah sistem 48-Volt mild-hybrid (MHEV) Geely, tidak berbeza dengan MHEV 48-V Mercedes-Benz dengan ISG (penjana pemula bersepadu). BSG membolehkan pemulihan tenaga semasa meluncur (tetapi tiada brek regeneratif seperti hibrid penuh), dan ia juga membolehkan bantuan kuasa ringkas semasa pecutan.
Kenapa Proton tidak menggunakan enjin 1.8 liter pengecas turbo?
Jawapan ringkas dan ringkas mengapa Proton X90 tidak mungkin akan mendapat enjin X70 adalah mudah – enjin tersebut sudah tua untuk memenuhi keperluan eksport, lebih-lebih lagi jika Proton mempunyai rancangan untuk mengeksport X90 ke pasaran luar negara.
Di pasaran eksport di mana Proton X70 dijual seperti Afrika Selatan, Bangladesh dan Pakistan, Proton hanya menawarkan SUV segmen C ini dengan enjin 1.5 liter 3 silinder pengecas turbo yang lebih kecil.
Walaupun angka kuasa dan tork berkurangan berbanding dengan enjin 1.8 liter yang lebih lama, unit 1.5 liter yang lebih baharu adalah 43 kg lebih ringan, menjimatkan penggunaan bahan api X70 sebanyak 7 peratus.
Proton juga berkata mereka bakal menggunakan enjin 1.5 liter pengecas turbo dalam model akan datang.
Memandangkan Proton X90 yang disamarkan masih berjalan di sekitar bandar, adalah selamat untuk mengatakan bahawa kerja pembangunan masih dijalankan untuk pelancaran pada tahun 2023. Tonton ruang ini untuk lebih banyak kemas kini.
More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.