Di Malaysia, kesesakan lalu lintas telah menjadi masalah yang membarah dengan mempunyai kesan sosial dan kewangan yang ketara.
Menurut kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia, kesesakan lalu lintas menelan belanja negara kira-kira RM20 bilion pada 2018, dengan sebahagian besar kos berkaitan masa yang dihabiskan dalam trafik.
Dalam satu kajian lain yang dijalankan oleh firma pemetaan digital antarabangsa bersama kajian lapangan daripada pakar tempatan bagi 2023, rakyat Malaysia didapati menghabiskan lebih daripada 500 jam setahun tersekat dalam lalu lintas.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Menurut kajian itu lagi, purata rakyat Malaysia menghabiskan 67 minit sehari dalam trafik, yang berjumlah sehingga 503 jam setahun. Kos bahan api bagi kesesakan lalu lintas ini pula berjumlah sehingga RM 3,696.
Kesesakan ini amat teruk di kawasan bandar, seperti Kuala Lumpur, di mana ia boleh mengambil masa sehingga dua jam untuk perjalanan jarak hanya beberapa kilometer pada waktu sibuk.
Memetik kata-kata Pensyarah Kanan (Kejuruteraan Pengangkutan) Jabatan Kejuruteraan Awam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Ahmad Nazrul Hakimi Ibrahim dalam laporan Harian Metro, lebih tiga juta kenderaan keluar masuk setiap hari di Kuala Lumpur dan untuk waktu puncak, lebih 10,000 unit kenderaan keluar masuk dalam sejam, sekali gus mengakibatkan kesesakan jalan.
Faktor-faktor lain yang menyumbang terhadap kesesakan jalan raya yang begitu besar ini antaranya disebabkan oleh pembangunan yang tidak sekata menyebabkan pusat bandar sesak, tahap kebergantungan terhadap kenderaan persendirian tinggi (80 peratus berbanding 20 peratus pengangkutan awam) dan aktiviti pembinaan yang banyak di atas jajaran jalan raya di sekitar Lembah Klang.
Jualan kenderaan tahunan yang konsisten melebihi 500,000 unit setahun juga tidak membantu mengurangkan masalah ini.
Masa terbuang ini mempunyai kesan yang signifikan terhadap produktiviti dan kualiti hidup. Di samping itu, kajian mendapati bahawa kesesakan lalu lintas juga menyumbang kepada pencemaran udara, yang mempunyai kesan kesihatan negatif terhadap penduduk.
Baca: KL sesak? Indonesia pun sama - Elon Musk cadang pembinaan terowong laluan bawah tanah
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });