window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_breadcrumb_above_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685524554756-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685524554756-0'); });

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an

Zamil Syaheer · Oct 16, 2022 06:00 PM

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 01

Jika anda berminat untuk mendapatkan kereta Proton baru hari ini, anda boleh pergi ke mana-mana pengedar dan membuat pesanan untuk mana-mana model yang disenaraikan secara rasmi. Senang kan? Tetapi, jika anda undur semula ke tahun 1990-an, prosesnya amat berbeza sama sekali.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 02

Sepasang iklan Proton dari majalah Bahasa Mandarin pada tahun 1995. Perhatikan logo USPD dan EON

Walaupun bilik pameran Proton hari ini pada asasnya bersatu di bawah Proton Edar, ketika 25 tahun yang lalu, jika anda ingin mendapatkan, katakan Satria, ia hanya boleh didapati di USPD tetapi jika anda mahukan Wira sedan, anda perlu melawat bilik pameran EON.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 03

Sama seperti Toyota, Honda dan Nissan, Mitsubishi juga mempunyai saluran pengedar yang berasingan - Galant Store (atas) dan Car Plaza (bawah)

Jepun bukan satu-satunya negara yang menggunakan pelbagai saluran jualan untuk sesuatu jenama, Malaysia juga melakukannya. Namun begitu, hanya Proton sahaja yang melakukannya dan tiada pengeluar kereta lain yang mengikutinya.

window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });

Baca juga: Toyota, Netz, Corolla dan Toyopet - bagaimana budaya Jepun membentuk 4 pengedar Toyota berlainan ?

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 01

Oleh itu, mari kita melangkah ke era 90an apabila Proton mempunyai dua saluran pengedar berasingan - EON dan USPD dengan melihat peningkatan mereka, konflik antara keduanya dan akhirnya kejatuhan salah satu daripadanya.

Pengedar automotif negara

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 02

Kuala Lumpur pada tahun 1975 (Kredit: Rod Savidge)

Tahun 1970-an menyaksikan Malaysia mula menceburi sektor pembuatan perindustrian dan bukannya bergantung (terutamanya) kepada sumber asli pertanian dan perlombongan. Pada tahun 1979, projek kereta nasional diumumkan oleh Menteri Perdagangan dan Industri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamed dan setahun kemudian, Heavy Industries Corporation of Malaysia (HICOM) telah diperbadankan.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 03

Objektif utama HICOM adalah untuk membangunkan kereta nasional pertama Malaysia dan pada Mei 1983, usaha sama dengan Mitsubishi akan ditubuhkan. Setahun selepas itu, Edaran Otomobil Nasional Bhd (EON) akan ditubuhkan sebagai pengedar utama Proton.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 04

Semasa pelancaran Saga pada tahun 1985, EON mempunyai 20 bilik pameran di seluruh negara dengan 8 di Lembah Klang dan satu di setiap ibu negeri. Kelebihan harga yang rendah akan membantu memacu Proton dan Saga untuk menjadi pengeluar kereta dan kereta terlaris di Malaysia.

Baca juga: Ulangtahun kelahiran Proton Saga yang ke-37, Ini 9 fakta menarik yang Malaysia belum tahu!

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 05

Dengan kebanggaan negara yang sangat tinggi, pengedar lain yang menjual jenama bukan nasional seperti Nissan dan Toyota juga berminat untuk menjual Saga. Menjelang 1986, nombor pengedar EON menyaksikan tambahan 37 cawangan dibuka di seluruh negara.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 06

Kemudian, EON dan Proton meneruskan momentum mereka apabila pengeluar kereta itu melancarkan lebih banyak model pada awal 1990-an seperti Saga Iswara dan Wira. Terdapat desas desus yang mengatakan bahawa EON yang mencipta nama Iswara, manakala Proton hanya merujuknya sebagai Saga.

Baca juga: Mengimbau kenangan: Pelancaran rasmi Proton Wira pada Mei 1993, 28 tahun yang lalu!

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 07

EON pada asasnya bertapak dalam pemasaran Proton kerana Proton hanyalah pengilang dan mereka telah membelanjakan jumlah yang agak banyak untuk promosi iklan walaupun kedudukannya di No.1 nampaknya tidak akan turun…buat masa itu.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 08

Rakyat Malaysia berkerumun di sekitar Wira di bilik pameran EON sejurus selepas pelancarannya

EON tidak akan bersendirian dalam mengedarkan Proton kerana sebuah lagi syarikat tempatan sedang berusaha untuk mempelbagaikan perniagaannya ke dalam industri automotif pada awal 1990-an.

Mempelbagaikan niche

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 09

Kilang pemasangan Isuzu di Pekan

Pada tahun 1991, sebuah syarikat tekstil bernama Imatex Bhd telah diambil alih oleh Diversified Resources Berhad (DRB) yang dipengerusikan oleh Datuk Yahaya Ahmad. Pada masa itu, DRB juga berada dalam perniagaan pemasangan automotif serta menjadi pengedar trak Isuzu di Malaysia melalui ACM Sdn Bhd.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 10

Kereta adalah perkara besar bagi Yahaya kerana dia bermula sebagai jurujual untuk pengedar Jaguar sebelum menubuhkan ACM pada tahun 1979. ACM kemudiannya akan mula memasang kenderaan komersial Isuzu, Mitsubishi dan Tata di negara ini tetapi salah satu kejayaan terbesarnya datang dengan Proton.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 11

Walaupun pengeluar kereta 'nasional' itu mendominasi jualan, pengeluaran tidak dapat memenuhi permintaan kerana Proton hanya mempunyai satu kilang pengeluaran di Shah Alam. Untuk mempelbagaikan lagi pengetahuan pemasangan kenderaannya di luar hanya trak, DRB akan menandatangani usaha sama dengan Proton pada 1994 membentuk Usahasama Proton-DRB (USPD) Sdn Bhd.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 12

Model pertama yang diumumkan daripada usaha sama ini ialah Proton Satria dan ia dijual secara eksklusif di pengedar USPD dan bukannya EON. Model yang akhirnya akan dijual oleh USPD akan dibina di kilang DRB Pekan dan bukannya kilang Proton Shah Alam.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 13

Untuk membezakan lagi antara kedua-dua pengedar itu, model yang dijual di EON adalah sedan arus perdana seperti Iswara, Wira, dan Perdana manakala USPD menawarkan kereta yang lebih untuk pasaran khusus.

Baca juga: Mengimbau kenangan: Pelancaran Proton Perdana pada 26 Januari 1995, 26 tahun lalu!

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 14

Model seperti Satria, Tiara, dan Putra bukanlah jenis kereta yang paling digemari oleh kebanyakan pembeli Malaysia. Ia lebih disasarkan kepada pembeli muda yang mahukan sesuatu yang sangat berbeza daripada sedan biasa yang digunapakai oleh para ibu bapa mereka.

Baca juga: Memandu Proton Putra 1.8 EXi yang macam baru ini mengimbau era kegemilangan Proton pada 90an!

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 15

Akhirnya, pengedar USPD juga akan menawarkan versi Aeroback bagi Iswara dan Wira. Di sebalik tabir, nampaknya USPD lebih diutamakan berbanding EON apabila melibatkan rangkaian pengedar mana yang akan menawarkan Proton yang lebih baru.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 16

Bolehkah anda bayangkan ini memakai lencana Proton?

DRB akhirnya akan bergabung dengan HICOM pada tahun 1996 untuk membentuk DRB-HICOM dan dengan itu, memenuhi impian Yahaya untuk menjadi pembuat kereta. Perjanjian perkongsian telah dibuat dengan Citroen yang akan menyaksikan beberapa lagi model Citroen selain Tiara berasaskan AX akan dilencanakan semula pada masa itu termasuk Saxo hatchback.

Baca juga: Sumpahan trio hatchback kecil Proton – Kenapa Tiara, Savvy dan Iriz tak laku?

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 17

Malangnya, Yahaya terbunuh dalam nahas helikopter pada tahun 1997. Dia tidak akan hidup untuk melihat syarikatnya mengawal sepenuhnya Proton dan serta kegagalan perjanjian Citroen. Tahun itu juga membawa banyak pergolakan kepada USPD dan EON kerana jualan kereta merudum berikutan Krisis Kewangan Asia. Ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk jualan pulih.

Tamatlah rangkaian pengedar yang berasingan

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 18

Berikutan penggabungan DRB-HICOM, terdapat khabar angin bahawa EON akan kehilangan hak pengedaran eksklusifnya untuk menjual kereta Proton. Pembeli sudah mempunyai pilihan dua rangkaian pengedar untuk mendapatkan model Proton yang diingini dan walaupun model yang ditawarkan oleh kedua-dua saluran adalah berbeza, perkara itu akan diperkemaskan.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 19

Apabila Proton Waja dilancarkan pada tahun 2000, kereta buatan tempatan pertama Malaysia akan menjadi Proton pertama yang dijual di kedua-dua pengedar USPD dan EON. Sekitar masa ini, Proton mula mengambil alih USPD dan menamakan semula semua cawangan jualannya sebagai Proton Edar.

Baca juga: Mengimbau kenangan: Debut rasmi Proton Waja pada Mei 2000, 21 tahun yang lalu!

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 20

Macam perli je...

EON mula ‘panik’ untuk kekal relevan, dan ini diburukkan lagi apabila iklan cetakan Proton pada tahun 2001 membingungkan semua orang yang bekerja di syarikat itu. Untuk konteks, peniaga EON terkenal kerana memaksa pelanggan untuk membeli varian aksesori penuh model yang mereka kehendaki dan Proton dilaporkan sangat tidak berpuas hati.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 21

Itu hanyalah khabar angin kerana Proton meyakinkan EON kepada akhbar bahawa ia berada dalam tangan yang selamat, terutamanya perkara berkaitan dengan penjualan dan pengedaran modelnya. Namun, model baru Proton yang seterusnya, Juara dan Arena, hanya akan eksklusif kepada pengedar Proton Edar.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 22

Kehadiran EON dalam Proton akan berkurangan sehingga pertengahan 2000-an. Daripada 71%  bahagian pasaran kereta penumpang pada tahun 1994, pegangan EON jatuh teruk, hanya 22.5% pada tahun 2003. Pada tahun itu juga menyaksikan EON menandatangani perjanjian pengedar super dengan Proton dan Proton Edar yang akan menyaksikan pengedar EON terus dibekalkan dengan model-model Proton.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 23

Ia bertujuan untuk bertahan selama 5 tahun dan terdapat beberapa keperluan seperti pengedar EON untuk berkongsi identiti korporat Proton yang sama seperti bilik pameran Proton Edar serta komited untuk menjual sekurang-kurangnya 100,000 kereta setahun.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 24

Malangnya, ini akan memusnahkan persatuan EON dengan Proton dan setiap identiti jenama EON terpaksa dibuang, dikurangkan kepada nama literal pada papan tanda kerana logo Proton menjadi tumpuan utama. Jualan EON akan terus menurun, sama seperti Proton kehilangan kedudukan teratasnya yang tiada tandingan kepada Perodua sebagai pengeluar kereta terlaris di Malaysia.

Tiada lagi "nasional"

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 25

Pertikaian antara EON dan Proton memuncak pada 2006 apabila pengeluar kereta Malaysia itu hanya menguasai 32% bahagian pasaran, terendah sejak 1986. Daripada 115,539 unit yang dijual pada masa itu, EON hanya menyumbang 29% daripada jualan.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 26

Menurut laporan tahunan 2006 EON, hanya 43 cawangan jualan yang wujud di seluruh negara. Ini adalah penurunan besar daripada 120 cawangan tiga tahun lalu. Kehadiran EON sebagai pengedar jualan Proton telah berkurangan dan pada tahun 2012, DRB-Hicom menggabungkannya dengan Proton Edar, menamatkan EON sebagai pengedar Proton.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 27

Barisan kenderaan EON pada tahun 2006

Ia bukanlah penamat bagi EON kerana ia akan terus menjual jenama lain termasuk Volkswagen dan Audi di bawah Euromobil, Mitsubishi di bawah EON Automart, serta Suzuki, Hyundaidan Inokom di bawah EONMobil.

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 28

Bagaimanapun, pada tahun 2020, EON membuat kemunculan semula untuk menjual kereta Proton kerana harimau Malaysia itu menjalani penstrukturan semula untuk memberi tumpuan kepada pembuatan. Ia mengambil alih 10 pengedar Proton Edar di seluruh Semenanjung Malaysia tetapi selain daripada nama EON pada papan iklan, ia pada asasnya serupa dengan mana-mana bilik pameran Proton yang lain.

Baca juga: EON buat kemunculan semula! Kembali jual Proton dengan logo baru!

Retrospektif: EON & USPD - Ketika Proton mempunyai rangkaian pengedar berasingan seperti Toyota pada 90an 29

Walaupun perjalanan jualan Proton bermula dengan EON, ia tidak lagi relevan apabila pembuat kereta mengambil alih jualan dan pengedaran. USPD kini hanya tinggal kenangan buat selamanya dan walaupun EON masih ada dan baru-baru ini memasuki semula penjualan Proton, kami tidak akan melihat ‘comeback’ syarikat berlegenda ini secara besar-besaran.

Zamil Syaheer

Editor

More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.

window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });
window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'thumbnails-a-2x2-stream', container: 'taboola-below-article-thumbnails', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });

Dapatkan respons dalam masa 24 jam!

2022 Honda HR-V 1.5 S

Upgrade

Add your car

Tidak mahu tukar-beli?   Jual kereta anda