Selepas berteka-teki selama beberapa minggu, Yamaha akhirnya secara rasmi melancarkan jentera 'Sportbike' terbaharu jenama berkenaan dikenali Yamaha YZF-R7 di pasaran Eropah dan Amerika Syarikat.
Seperti dijangka, jentera Supersport kelas pertengahan itu dibangunkan daripada asas model 'Naked' popular Yamaha, MT-07 versi terbaharu yang menyaksikan segala spesifikasi termasuk trenkuasa diambil daripada motosikal berkenaan.
Justeru, trenkuasanya datang daripada enjin CP2 bersesaran 689 cc, 2 Silinder, Penyejuk Cecair, 4 Lejang, 8 Injap, DOHC. Kuasa yang dapat dijana ialah 73.4 PS pada 8,750 rpm dengan tork 67 Nm pada 6,500 rpm.
Dipadankan dengan transmisi enam kelajuan, ia turut dilengkapi sistem Assist & Slipper (A&S) manakala sebagai tambahan, teknologi Quick Shift System (QSS) turut boleh didapati secara pilihan.
Sebagai jentera baharu, YZF-R7 datang dengan tetapan ECU yang baharu dan tetapan pengisisan yang lebih optimum yang memberi lebih penekanan kepada kawalan dan 'throttle response' bagi pengendalian dan pecutan yang lebih responsif.
Dari sudut reka bentuk, Yamaha YZF-R7 tampil memikat sama seperti 'saudaranya' dalam siri 'R' terutama R6 yang sememangnya mempunyai rekaan yang menarik, sporty dan 'menggiurkan'.
Di bahagian depan, ia menggunakan lampu utama LED tunggal di bahagian tengah yang kemudian diapit oleh dua lampu siang (DRL) di bahagian kiri dan kanan dengan kesemua sistem lampu menggunakan LED penuh.
Seperti motosikal moden lain, ia menggunakan panel instrumen digital penuh LCD dengan rekaan baharu yang memaparkan segala maklumat seperti penunjuk aras gear dan sebagainya.
Sebagai jentera Sportbike yang boleh 'dilenjan' di litar atau jalanan biasa, Yamaha YZF-R7 dipadankan dengan fork depan jenis upside-down 41 mm boleh laras manakala suspensi belakang menggunakan jenis monocross dengan ciri preload dan rebound.
Seperti MT-07, sistem brek yang digunakan Yamaha YZF-R7 juga sama. Ia dilengkapi sistem brek cakera berkembar 298 mm di bahagian depan dengan kaliper brek 4-piston yang lengkap dengan radial master cylinder daripada Brembo. Bahagian brek belakang pula menggunakan cakera tunggal dengan saiz 245 mm beserta ABS.
Untuk tayar, ia menggunakan saiz 120/70-R17 di bahagian depan dan 180/55-R17 (belakang) yang dipadankan dengan rim aloi. Ciri-ciri lain adalah ketinggian pelana 835 mm, berat 188 kg dan tangki bahan api 13 liter.
Ketika ini, pilihan warna yang ditawarkan bagi Yamaha YZF-R7 adalah dua iaitu Icon Blue dan Yamaha Black.
Sebagai info, kehadiran YZF-R7 adalah untuk mengisi lompong yang ditinggalkan oleh 'adiknya', YZF-R6 yang tidak lagi dijual di pasaran Eropah dan Amerika Syarikat berikutan piawaian emisi.
Menurut Yamaha, YZF-R7 akan berada di pasaran Eropah mulai bulan Oktober 2021 sebagai model tahun 2022. Begitupun, tiada tanda harga yang dipaparkan.
Tetapi di Amerika Syarikat, harga yang ditawarkan bagi jentera berkenaan adalah $ 8,999 iaitu bersamaan RM 37,131 dengan jualannya akan bermula pada pada bulan depan. Menarik bukan harganya di sana. Tapi sebagai makluman, jangan mengharapkan ia dijual pada tanda harga sama jika ia tiba di Malaysia.
Seorang yang tidak pernah terfikir untuk menjadi penulis tetapi akhirnyaa menjadikan bidang penulisan sebagai kerjaya dengan minat terarah kepada sukan permotoran dan automotif. Sentiasa kagum dengan teknologi yang ada pada jentera tidak kira dua atau empat roda dan boleh menghabiskan masa berjam-jam menonton perlumbaan, membaca rebiu kereta atau motosikal.