Penyejuk enjin: Tip penjagaan bagi sistem penyejukan kereta anda

Berada di bawah panas terik boleh membuatkan anda rasa pening, lemas, jantung berdegup laju, dan boleh menyebabkan kematian. Terperangkap di dalam kereta panas boleh menyebabkan maut pada orang dewasa dalam masa hanya 1 jam. Sama seperti manusia, enjin kereta juga boleh rosak teruk jika ia terus-terusan berfungsi dalam keadaan panas berlebihan.

Enjin boleh mengecut, mengembang, berubah bentuk atau retak apabila ia terlalu panas. Kepanasan melampau sememangnya tidak elok untuk kesihatan enjin anda. Untuk mengekalkan tahap suhu yang ideal, kereta dilengkapkan dengan sistem penyejukannya sendiri. Dalam artikel kali ini, kami akan kongsikan dengan anda beberapa langkah penjagaan yang berguna dan mudah untuk sistem penyejukan kereta anda.

Kereta dengan pemanas mempunyai sistem pemanas yang disambung dengan sistem penyejukan enjin. Gambar: cars.com

Sistem penyejukan enjin kereta beroperasi dengan konsep pemindahan haba yang sangat ringkas. Konsep pemindahan haba ini juga boleh ditemui di dalam sistem penghawa dingin, peti sejuk, ataupun ‘gaming PC’ yang disejukkan dengan air. Bagi memastikan sistem penyejukan anda sentiasa berada dalam keadaan yang baik, elok juga bagi anda untuk mengenali komponen-komponen dalam sistem tersebut.

Komponen utama dalam sistem penyejukan termasuklah:

  • Penyejuk / ‘coolant’
  • Pam air
  • Radiator
  • Kipas radiator (termasuk ‘relay’ dan termostat)

Jom kenali komponen-komponen ini satu persatu supaya kita faham bagaimana ia berfungsi dan tahu bagaimana untuk mengesan masalah di kemudian hari.

1. Cecair penyejuk / ‘coolant’

Apabila anda buka hud kereta, anda akan nampak satu penutup kecil dengan stiker amaran yang mengingatkan anda untuk tidak membukanya ketika panas. Sila patuh dengan arahan ini dan jangan buka ketika enjin panas atau berasap. Ini namanya penutup radiator (‘radiator cap’). Selain daripada ini, anda juga akan ternampak tangki simpanan radiator. Tangki ini berisi cecair penyejuk. Penyejuk ini mengeluarkan haba daripada enjin, disejukkan oleh radiator dan ia akan berkitar semula ke enjin.

Berapa lama selang-masa penukaran cecair penyejuk?

Bagi Perodua Bezza; 40,000 km atau 24 bulan. Ia bergantung kepada model kereta anda. Tapi, secara umumnya, penyejuk radiator harus ditukar dalam jangkamasa ini.

Apakah masalah yang boleh dihadapi cecair penyejuk?

Penyejuk boleh bertukar menjadi lebih berasid dan boleh menghakis komponen lain jika dibiarkan saja tanpa servis. Memandangkan penyejuk bergerak melalui seluruh sistem penyejuk kereta, ini akan menyebabkan hakisan pada radiator, pam air, termostat, penutup radiator, hos, dan lain-lain bahagian yang ada pada sistem penyejuk tersebut. Cecair penyejuk yang telah bertukar warna kepada warna coklat bermaksud karat telah menjangkiti sistem ini.

Penyejuk juga boleh bocor. Kebocoran yang ketara selalunya boleh dilihat dengan mata kasar. Tapi, cara lain untuk mengesan kebocoran juga adalah dengan melihat tahap cecair penyejuk ini di dalam tangki simpanan radiator. Kalau ada penurunan yang tidak sekata, kemungkinan ada kebocoran.

2. Pam air

Pam air berfungsi sebagai pengedar cecair penyejuk di dalam enjin. Pam air selalunya berfungsi dengan ‘belt’, tapi beberapa jenis kereta moden dilengkapi dengan pam air elektrik. Anda mungkin pernah dengar mekanik menyarankan anda untuk menukar pam air sekali apabila anda mahu menukar ‘timing belt’. Selang-masa penukarannya lebih kurang sama. Tambahan pula, pam air adalah komponen pakai-buang dan ini bermaksud anda harus gantikan dengan baru saja pada selang-masa yang disarankan.

Pendesak pam air boleh berkarat dan terhakis. Sumber gambar

Apakah masalah yang boleh dihadapi pam air?

Bahagian dalam pam air ini ada pendesak yang diperbuat daripada plastik atau besi. Jika ia plastik, ia boleh patah. Jika ia besi, ia boleh terhakis hingga tiada bilah yang tinggal. Galas pam air juga boleh terjejas dan menghasilkan bunyi geseran. Jika anda kesan tanda-tanda pam air yang dah rosak, seeloknya tukar kepada yang baru saja. Lagipun, ia memang pakai-buang.

3. Radiator

Di dalam radiator inilah dimana cecair penyejuk yang panas disejukkan semula. Radiator diperbuat daripada sirip-sirip yang kecil yang meningkatkan luas kawasan permukaan bagi pelepasan haba.

Apakah masalah yang boleh dihadapi radiator?

Radiator yang retak

Ia boleh retak, tersumbat, atau bocor. Keretakan dan kebocoran boleh dikesan secara visual. Bagi mengesan sumbat pula, anda perlu lakukan ujian saliran dan lihat berapa pantas radiator boleh dikeringkan tanpa penyumbatnya. Saliran penyejuk yang turun perlahan adalah tanda radiator tersumbat.

4. Kipas radiator

Kipas radiator bermotor

Kipas radiator meniupkan angin kepada radiator tersebut. Beberapa enjin pacuan belakang mempunyai kipas radiator yang menggunakan ‘belt’ dan ini mempunyai masalahnya yang tersendiri. Kebanyakan kereta di Malaysia adalah pacuan roda hadapan dan mempunyai konfigurasi enjin melintang. Oleh itu, kipas radiator kita selalunya bermotor.

Beberapa enjin pacuan belakang dilengkapi dengan kipas yang berfungsi dengan ‘belt’. Gambar: liveabout.com

Apakah masalah yang boleh dihadapi kipas radiator?

Motor elektriknya boleh gagal dan kipasnya akan berhenti berpusing. Ini bermaksud tiada angin ditiup pada radiator. Jika kereta anda menggunakan satu kipas sahaja untuk radiator dan sistem penghawa dingin, anda mungkin boleh mengesan masalah ini apabila penghawa dingin anda dah kurang sejuk.

Perodua Bezza tiada tolok suhu air. Hanya ada lampu amaran untuk menunjukkan tahap suhu enjin. Ini satu kekurangan yang kami tak suka.

Selain daripada itu, anda juga mungkin akan lihat peningkatan pada suhu air jika kipas ini rosak. Apabila ini terjadi, cepat-cepat tutup enjin untuk mengelakkan perkara lebih buruk terjadi.

Kluster tolok pada Proton Persona mempunyai tolok suhu air. Gambar: kensomuse

Satu perkara yang boleh terjadi dan buat panas hati ialah apabila ‘relay’ atau termostat kipas radiator gagal berfungsi. Inilah komponen yang mengawal pemasangan dan penutupan kipas radiator. Apabila komponen ini gagal berfungsi, kipas radiator tidak akan terpasang bila diperlukan. Pastikan anda ganti komponen ini dengan alat-ganti yang tulen lagi asli bagi memastikan pemanduan yang selamat.

Kepala enjin yang retak. Gambar: enginebuildermag.com

Secara ringkasnya, ada 4 komponen utama pada sistem penyejuk enjin yang anda boleh periksa sendiri. Tanya pendapat orang yang pakar sebelum anda nak ‘DIY’ apa-apa. Anda juga boleh periksa hos untuk mengesan kerosakan atau kebocoran. Jika anda bercadang untuk membuat perjalanan jauh, pastikan yang sistem penyejukan kereta anda berada dalam keadaan sempurna. Jika anda rasa ragu-ragu, tutup saja enjin kereta dan minta nasihat pakar. Enjin rosak disebabkan oleh kegagalan sistem penyejuk bukanlah satu pengalaman yang menyeronokkan.

Mersita

Penulis

Dari bidang hartanah kini ke automotif, penulis berpendapat ‘research’ amat penting dalam proses pembelian aset (fikir sampai hangus baru beli). Mementingkan praktikaliti dan kepuasan sanubari dalam pemilihan kereta. “The future is electric”.

Latest News

Owner Stories
Mod My Car: 1994 Mercedes Benz E280 (W124): Straying away from ‘standard’
** This article is the personal experience of a 1994 W124 Mercedes Benz E280 owner and does not necessarily reflect the views of WapCar.Instagram: @chrisxchingAbout the Mercedes-Benz E280 (W124)The Mercedes-Benz W124s, or people like to call them “German tanks”, have a reputation of being built to last, not to mention over-engineered as well. Some people say that these cars are the last “real” Mercedes-Benz ever built, due to the newer models having more electronics, redu
News
Turbocharged Subaru Forester could return with Levorg’s new 1.8L turbo
When the fourth-generation Subaru Forester bowed out in 2018, it marked the discontinued of the turbocharged engine that was featured on every generation of the model.If a report by a Taiwanese publication is to be believed, Subaru could reintroduce the turbocharged mill on the fifth-generation Forester – back-pedalling its early decision to keep the Forester non-turbocharged.The Forester's naturally-aspirated millThe same report also mentioned that Subaru could plonk in the same 1.8-l
News
Khairy: Third national car? Never even discussed
The third national car company project has been a very controversial topic among Malaysiansever since it was proposed. Even with a change in government, the project seemed to be ongoing despite not knowing where some of the funds went.Interestingly, another minister has said that the third national car project might not even be considered for development. This was first pointed out by Careta.Minister of Science, Technology, and Innovation, Khairy Jamaluddin has said in a townhall livestrea
News
Spied: Hyundai Custo MPV sans camouflage
Previously we reported that Hyundai has an MPV named the Hyundai Custo in the works in China, but our previous reports are of an MPV in the compact segment. Now clear spy shots of the MPV in China have surfaced on the internet and we discovered that the Custo is not a small MPV at all.At first glance, the Hyundai Custo looked to be in bad shape, even the front tow hook is deployed! We suspect this could be a result of having its camouflage stickers removed.Right off the bat, you can tell that it
Buying Guides
Buying used cars: 5 signs a car has been in an accident
A knight in shining armor is a man who has never had his metal truly tested. Likewise, a pristine looking car is a car that hasn’t been driven much. While the former may be an inspirational phrase, the latter is a sign of a good used car.When shopping for a used car, it is normal to see dings, scratches, or the occasional putty. Small damages are good for bargaining, but a used car with major damage is much better avoided. Whether or not to go on with the purchase is entirely up to you. Th

More

Recommended Cars

Latest Popular
BMW X1
RM 208,368 - 233,800 TBC
Get Best Price
BMW 1 Series
RM 355,646 TBC
Get Best Price
Perodua Myvi
RM 41,292 - 52,697 TBC
Get Best Price
Toyota Corolla Cross
RM TBC TBC
Get Best Price
Land Rover Range Rover Evoque
RM 426,828 - 475,398 TBC
Get Best Price
Toyota RAV4
RM 215,664 TBC
Get Best Price
Kia Seltos
RM TBC TBC
Get Best Price
BMW X5
RM 440,745 - 618,800 TBC
Get Best Price
Ford Ranger
RM 90,888 - 208,888 TBC
Get Best Price
Honda BR-V
RM 86,726 - 93,420 TBC
Get Best Price
Mercedes-Benz AMG CLA
RM 448,888 TBC
Get Best Price
Mercedes-Benz AMG A-Class
RM 336,278 - 459,888 TBC
Get Best Price
Ferrari F8 Spider
RM 1,178,000 TBC
Get Best Price
Ferrari 812 GTS
RM 1,538,000 TBC
Get Best Price
BMW 8 Series
RM 968,800 - 1,088,800 TBC
Get Best Price
BMW X6
RM 729,800 TBC
Get Best Price
Land Rover Discovery Sport
RM 379,800 - 409,800 TBC
Get Best Price
Mazda CX-9
RM 282,520 - 336,610 TBC
Get Best Price
Mazda 2 Hatchback
RM 100,870 - 101,310 TBC
Get Best Price
Mazda MX-5
RM 266,154 - 268,154 TBC
Get Best Price
Honda Accord
RM 178,203 - 187,390 TBC
Get Best Price
Honda Civic
RM 109,326 - 134,661 TBC
Get Best Price
Lexus UX
RM 243,888 - 299,888 TBC
Get Best Price
Proton X70
RM 94,800 - 122,800 TBC
Get Best Price
Mazda CX-30
RM 141,649 - 170,459 TBC
Get Best Price
Volkswagen Passat
RM 189,012 - 210,000 TBC
Get Best Price
BMW 3 Series
RM 248,800 - 293,800 TBC
Get Best Price
Perodua Bezza
RM 34,580 - 49,980 TBC
Get Best Price
Mercedes-Benz GLC
RM 281,594 - 349,888 TBC
Get Best Price
Hyundai i30N
RM 298,888 TBC
Get Best Price
MINI Clubman
RM 262,888 - 358,888 TBC
Get Best Price
McLaren GT
RM 908,000 TBC
Get Best Price
Volvo S60
RM 295,888 TBC
Get Best Price