Tag

estima vs alphard

Panduan membeli Toyota Estima terpakai, MPV second hand kegemaran rakyat Malaysia!

Toyota Estima telah ditamatkan pengeluaran oleh Toyota pada tahun 2019. Model MPV popular tersebut melalui penjualan generasi akhir yang sukar kerana dibayangi oleh model Toyota Alphard dan Toyota Vellfire yang lebih premium.Walaubagaimanapun, MPV dengan pelbagai konfigurasi penumpang ini masih popular di Malaysia. Ia masih boleh dibeli oleh penjual kereta recond dan terpakai.Toyota Estima merupakan MPV yang boleh dinaiki dengan selesa pada tempat duduk baris ketiga dengan harga yang lebih mesra

Haris

Haris

Jan 5, 2021

Toyota Estima – Long live the Malaysian king of MPV

MPVs were once a hot commodity and none were as legendary as the Toyota Estima. The unique egg-shaped van was a favourite among Malaysian families, providing versatility and loads of space.However, the legacy of Toyota’s eponymous MPV is sadly gone. Toyota quietly killed off the Estima in 2019 and few actually noticed its untimely death.We’ve already waxed lyrical about how the first-gen Estima was a gamechanger (and deserves to be a modern classic). So, we’ll put the spotlight

CY Foong

CY Foong

Dec 17, 2020

Sejarah Toyota Estima: MPV yang memulakan kehangatan kereta keluarga

Setiap keluarga yang semakin membesar sememangnya memerlukan kenderaan untuk membawa keseluruhan ahli yang semakin bertambah. Sebagai ibu bapa, mereka lebih prihatin akan keperluan dan keselesaan setiap ahli keluarga.Di Malaysia, antara kenderaan yang memulakan kehangatan kereta keluarga ialah Toyota Estima. Toyota Estima yang kita kenali sejak ia dihangatkan pada awal era 2000-an sebenarnya bermula daripada Toyota Previa yang diperkenalkan pada tahun 1990.Generasi pertama (XR 10. XR 20; 19

Faisal

Faisal

Oct 12, 2020

Toyota Estima – Raja MPV Malaysia suatu ketika dulu. MPV dah hilang takhta?

MPV suatu ketika dahulu adalah komoditi yang popular dan tiada yang lebih ‘lejen’ daripada Toyota Estima. Van berbentuk bujur telur yang unik ini pernah menjadi kegemaran para keluarga di Malaysia kerana ia serba-boleh dan mempunyai ruang dalaman yang luas.Namun, legasi MPV Toyota ini malangnya sudah berlalu pergi. Secara senyap, Toyota telah menggugurkan Estima pada tahun 2019 dan tidak ramai yang perasan kematian MPV ini di pasaran kereta baru negara kita.Kami sudahpun ceritakan ba

Mersita

Mersita

Dec 27, 2020

Sejarah Toyota Alphard: Pembangunan yang menjadi raja segala MPV

Di Malaysia, kehangatan kenderaan jenis MPV mula menjadi jelas sejak kedatangan Toyota Estima. Walaupun Toyota Estima mempunyai saiz dan rupa paras yang cukup menonjol, sesetengah pembeli lebih gemar akan kenderaan yang lebih gah supaya kelihatan lebih ‘atas’ dalam khalayak ramai.Dengan kebolehan yang cukup lengkap serta gaya yang dimiliki oleh Toyota Estima, pembeli sememangnya menantikan kehadiran abang sulungnya iaitu Toyota Alphard.Generasi pertama (AH10; 2002 – 2008)Dengan

Faisal

Faisal

Oct 18, 2020

Estima terbabas di ‘flyover’, anak terhumban ke bawah ‘landing’ atas Vellfire

Disebabkan hujan lebat, sebuah MPV Toyota Estima hilang kawalan dan terbabas di sisi jalan atas jejambat Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) menghala ke Jalan Tun Razak dari Gombak.Kemalangan sebegini memang kadangkala terjadi tapi kali ini, yang mengejutkan ialah kanak-kanak yang duduk di belakang tercampak dari cermin sisi belakang kanan dan terjatuh ke bawah.Setelah tercampak keluar, kanak-kanak tersebut mendarat di pusat pameran kereta di Jalan Pahang yang terletak betul-betul di bawah jejambat

Mersita

Mersita

Dec 2, 2020

Toyota Raize, Alphard - antara 5 kereta paling laris di Jepun tahun 2020 yang ada di Malaysia!

Jenama Jepun sememangnya menjadi pilihan utama bagi sesetengah pembeli di Malaysia. Oleh yang demikian, sudah tentu model kereta terlaris di Jepun mampu menjadi penanda aras terawal untuk model-model yang bakal berjaya di Malaysia.Imej oleh The Federal NewsMenurut Japan Automobile Dealer Association (JADA), berikut adalah model paling laris di Jepun pada tahun 2020 (kategori bukan kereta-kei). No Model Unit Jualan Tahun 2020 1 Toyota Yaris 151,766 2 Toyota Raize 126,

Haris

Haris

Jan 11, 2021

Toyota Estima dengan twin turbo menghasilkan 370 PS, siap masuk trek lumba!

Anda pemilik ataupun peminat MPV Toyota Estima (ataupun Previa, nama rasmi yang dijual oleh UMW Toyota) ataupun kereta yang unik.Di Jepun, sebuah syarikat talaan kereta bernama Topline telah membina sebuah Estima yang khas untuk kegunaan di litar lumba!Nampak intercooler besar kat tengah tu?Topline adalah salah satu pakar ubahsuai MPV di Jepun dengan pengalaman lebih daripada 20 tahun. Diorang ni dah kira macam otai lah dekat sana.Pertama sekali, Topline menggunakan Toyota Estima generasi kedua

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Sep 7, 2020

Supercharged, mid-engine, AWD - Here's why the first Toyota Estima is a modern classic

Toyota in the 1990s was on a roll when it came to producing some of the greatest cars of the modern era. Models like the A80 Supra, SW20 MR2, the Z30 Soarer and even the X90 Chaser/Mark II/Cresta became modern cult classics among car fans.However, there is another Toyota model from that period that should also deserve to be a modern classic. It was revolutionary in design, had some clever engineering, and more importantly for a Toyota, pretty reliable. I'm of course talking about the first g

CY Foong

CY Foong

Oct 25, 2020

Toyota GranAce dengan kit badan Amotriz - abang besar Alphard & Vellfire!

Toyota Alphard dan Vellfire adalah MPV mewah kegemaran ramai rakyat Malaysia. Memang tak sah kalau tak nampak MPV ini di jalan raya kita setiap hari, betul tak? Ni rupa standard GranAce. Gril depan besar nau.Katakan anda inginkan sebuah MPV yang serupa macam Toyota Alphard dan Vellfire, tapi jauh lebih besar, panjang, lebar, serta mengekalkan rupa depan yang begitu menonjol…ada ke kereta sebegitu? Jawapannya, Toyota GranAce!Peti sejuk XXXL bergerak?GranAce ini 355 mm lebih panja

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Oct 20, 2020

Perodua D55L akan jadi model Perodua pertama dengan kit Modellista?

Perodua D55LPasaran SUV akan menjadi semakin hangat apabila Perodua D55L dijangka akan hadir pada tahun 2021. Walaupun masih dalam pembangunan, hype untuk Perodua D55L sedang membara apatah lagi model asasnya boleh disesuaikan dengan kit badan Modellista!Modellista adalah syarikat modifikasi yang terkenal dengan model-model Toyota. Selain daripada Daihatsu Rocky dan Toyota Raize (kembar Perodua D55L), kit Modellista sudah banyak menaikkan imej garang pada Toyota Alphard, Toyota Vellfire dan juga

Haris

Haris

Dec 11, 2020

Toyota Alphard dijadikan Rolls Royce mampu milik, modifikasi dari Jepun!

Toyota AlphardKadang kala, modifikasi kereta menjadi dan adakalanya ia kurang menjadi. Bila menjadi tu, memang kita patut beri pujian. Benda bukan senang, citarasa kadang-kadang tak berseni.Antara modifikasi yang patut diberi pujian mungkin adalah, Toyota Alphard berikut.Model Toyota Alphard tersebut ditemui di tempat letak kereta Daikoku yang terkenal di seluruh dunia sebagai tumpuan kereta modifikasi.Rolls-Royce Cullinan menjadi inspirasi kepada Toyota Alphard ini. Pemilik model Toyota Alphard

Haris

Haris

Dec 20, 2020

Someone in Japan modified a Toyota Alphard to look like a Rolls Royce!

When we say “modified”, thoughts like changing the front bumper or adding a rear spoiler would come to mind. And then, occasionally, you will come across modifications that transform a car to look like something else like this Toyota Alphard with a Rolls Royce face.This Toyota Cullinan/ Rolls Royce Alphard (depending on how you look at it), appeared at the famous Daikoku parking lot – Fast and Furious fans would know this place – to deceive the eye of all visitors. Though

Jerrica

Jerrica

Dec 16, 2020

Toyota Alphard generasi baru mungkin dilancarkan pada 2022. Ada GR Alphard?

MPV kembar Toyota Alphard / Vellfire yang digemari ramai sudah lama berada di pasaran Malaysia. Model generasi ketiga telah dilancarkan sejak 2015, tapi menurut ura-ura, kita hanya akan dapat melihat model generasi keempat dikeluarkan pada tahun 2022.Dengan hanya dua tahun untuk kita tunggu sebelum ia tiba, apa yang boleh kita jangkakan dari MPV VIP yang terkenal ini?Berita buruk dulu – jika anda berminat dengan Vellfire, dengan penuh dukacitanya kami maklumkan yang MPV kegemaran anda ini

Mersita

Mersita

Dec 2, 2020

In Brief: Toyota Alphard – Luxury on wheels

Toyota Vellfire pictured; its essentially the same as the Alphard(2020 Toyota Alphard Price and Specs | Gallery)(2020 Toyota Vellfire Price and Specs | Gallery)The Toyota Alphard and Vellfire twins are hugely popular in Malaysia. Say what you want about its looks, but few other cars can match the Alphard/Vellfires road presence and its a favourite among well-heeled customers.Both the Alphard and Vellfire first received their mid-life update back in 2018, in which the Alphard received a new 3.5-l

Eric

Eric

Mar 19, 2020

Imej Toyota Alphard 2022 dilakar. Lebih “Transformers” kali ini?

Toyota Alphard dan Vellfire sememangnya sangat popular di kalangan keluarga yang besar mahupun pengurus syarikat. Berikutan khabar yang mengatakan bahawa Toyota Vellfire akan digabungkan menjadi Toyota Alphard pada generasi seterusnya, lakaran imej Toyota Alphard 2022 telah tertular melalui bestcarweb.Toyota Alphard kini telah berada dalam pasaran sejak tahun 2015. Oleh itu, adalah menjadi lumrah untuk Toyota mengutamakan pembangunan untuk generasi yang seterusnya dimana ia dikhabarkan baka

Faisal

Faisal

Oct 13, 2020

Rendered: 2022 Toyota Alphard imagined with inspiration from Transformers?

Following the news that the next generation 2022 Toyota Alphard and Toyota Vellfire will be merged into one model, Bestcarweb has decided to create a render to give us an idea how the next generation Alphard might look like.Current generation Toyota AlphardSince its launch in 2015, the Alphard has always been a crowd favourite for both families and business executives in the luxury MPV segment. It is only expected that UMW Toyota, the distributor of Toyota vehicles in Malaysia, would l

Jerrica

Jerrica

Oct 14, 2020

Malaysian converted his Toyota Alphard into a Lexus LM!

The owner of this Toyota Alphard couldn’t wait for Lexus Malaysia to bring the car to Malaysia, or he could just be on a budget, so he converted his Alphard to look like the Lexus LM!The video uploaded on the modification shop’s Facebook showed us that everything on the outside of the Alphard has been converted to look like the Lexus LM.  (function(d, s, id) { let js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.sr

Jerrica

Jerrica

Jun 24, 2020

Panduan membeli Nissan Serena C26 terpakai, MPV kotak bagi yang suka menongkah arus?

Sebagai sebuah pasaran yang dijangka menurun (oops), mungkin ramai yang mempertimbangkan model MPV terpakai. Apa salahnya, kemuncak pasaran MPV pun sudah berlalu justeru model-model yang mahal ketika itu kini sudah mampu milik.Sebelum ini Wapcar.my pernah menampilkan Toyota Estima dan Toyota Alphard dalam panduan kereta terpakai kami. Sebagai keseinambungan, kami tampilkan juga pesaingnya iaitu Nissan Serena generasi C26.Sebagai rujukan, Nissan Serena bersaing rapat dengan Toyota Noah, Voxy dan

Haris

Haris

Feb 3, 2021

The next Toyota Alphard could be launched in 2022 – What to expect?

Everyone’s favourite pair of breadboxes on wheels, the Toyota Alphard/Vellfire twins have been on sale for quite some time now. The third-generation has been launched since 2015 but based on rumours, we will only see the fourth-gen make its appearance in 2022.With only a couple of years to go before it’s expected arrival, what is to come for the VIPs’ MPV of choice?Well, first of all, if you’re on Team Vellfire, I’m sorry to break this to you but your favourite yout

CY Foong

CY Foong

Dec 1, 2020

New upgraded Toyota Alphard / Vellfire launching in May 2021, for Malaysia too

Sales of the current AH30 generation Toyota Alphard / Toyota Vellfire twins will end next year in 2022. The next generation 2022 model however, will be rationalized into just one model, only the Toyota Alphard. It also means that the current AH30 generation Toyota Vellfire will be the last.To commemorate the end of the Alphard / Vellfire twins, Toyota will be introducing a final edition model of sorts for the Alphard / Vellfire twins.Sources in Japan say that the upgraded final edition Alphard /

Hans

Hans

Mar 2, 2021

Yema Spica - Alphard mini dari China pada harga serendah RM 68k!

Yema Spica adalah sebuah MPV dari China yang mengambil inspirasi daripada Toyota Alphard.Mula dijual pada tahun 2015, Yema Spica baru sahaja melancarkan pilihan motor elektrik di samping enjin ICE bagi menarik pelanggan yang mengambil berat mengenai alam sekitar.Tidak lari daripada imej meniru, model Yema Spica dilihat mirip dengan Toyota Alphard apatah lagi pada bahagian belakang.Sebenarnya syarikat automotif China seperti Geely, GAC dan Haval sudah tidak lagi bersekongkol dengan perbuatan ters

Haris

Haris

Jan 21, 2021

Toyota Alphard & Vellfire versi naik taraf bakal dilancarkan pada Mei 2021, akan masuk Malaysia!

Penjualan kembar Toyota Alphard dan Vellfire terkini (AH30) akan berakhir pada tahun 2022. Model generasi 2022 yang akan datang pula akan dirasionalisasikan menjadi satu model sahaja, iaitu Toyota Alphard. Ini juga bermaksud nama Vellfire tidak akan kembali pada generasi seterusnya.Untuk memperingati pengakhiran Alphard/Vellfire AH30, Toyota akan memperkenalkan model edisi akhir khas bagi kedua-dua MPV ini.Juga baca: Sejarah Toyota Alphard: Pembangunan yang menjadi raja segala MPVSumber di Jepun

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Mar 2, 2021

Toyota Alphard – MPV mewah serendah RM 40k, baloi untuk angkat ‘second hand’?

Sekali pandang, Toyota Alphard dan Vellfire nampak seperti sebuah kotak besar yang mempunyai tayar. Hakikatnya, MPV mewah ini cukup laris dalam kalangan kereta terpakai dan recond.Perkara ini jelas di laman jualan kereta dimana terdapat pelbagai unit Alphard dan Vellfire yang dijual beli.MPV sebesar ini menjadi begitu laris kerana faktor ruang yang diberi dan kemudahan keluar masuk dimana ia sukar untuk ditandingi sama sekali. Kemudahan ini dibantu oleh pintu gelangsar yang membolehkan anda kelu

Faisal

Faisal

Nov 12, 2020

Yema Spica EV is a mini–Chinese Alphard for small businesses

This is the Yema Spica, an MPV from China that gives you Toyota Alphard vibes, especially when you look at it from the rear! The Spica has been on sale since 2015 but now, Yema has updated the MPV include a fully electric version to sell alongside their combustion engine range as a cleaner alternative for business owners.We know what you’re going to say, another replica from China! But in their defence, most of China’s car brands have left copying designs behind in the past as is obv

Jerrica

Jerrica

Jan 20, 2021

My MPV sliding doors are not working, what is the problem?

So, the sliding doors on your MPV decided to fail on you. It could be a Toyota Alphard, Toyota Estima, Toyota Sienta, Nissan Serena, Hyundai Starex, or a Kia Grand Carnival.Manual sliding doors are a lot easier to fix, but power sliding doors are a little bit trickier.Before you rush to any nearby workshop, you might want to check a few things. The solution is usually a lot cheaper than you think it is.1. Sliding doors hard to open or close? Could be dirty tracksTracks for the sliding door of a

Arif

Arif

Jan 29, 2021

Pintu gelongsor MPV saya rosak. Apa masalahnya?

Sedang seronok-seronok keluar dengan famili, pintu gelongsor/’sliding door’ MPV anda tiba-tiba buat hal pula. MPV anda barangkali Toyota Alphard, Toyota Estima, Toyota Sienta, Nissan Serena, Hyundai Starex, ataupun Kia Grand Carnival.Pintu gelongsor manual lebih mudah untuk dibaiki, tapi pintu gelongsor berkuasa susah sikitlah gamaknya.Sebelum anda kelam kabut pandu ke bengkel dengan pintu yang rosak, barangkali anda boleh cuba periksa beberapa perkara terlebih dahulu. Jalan penyeles

Mersita

Mersita

Feb 6, 2021

Toyota Alphard, used units from RM 40k, here’s some tips for buying one

At a glance, the Toyota Alphard (and its Vellfire sibling) may look like breadboxes on wheels, but that’s far from the truth, as these luxury MPVs are popular amongst used and recond car buyers.After all, a quick check on several car listing sites indicate that there are a huge number of the Alphard and Vellfire for sale.One main reason why the Toyota Alphard and Vellfire shot up in popularity is because not many cars can match their spaciousness and ease of entry and exit – thanks t

Eric

Eric

Nov 3, 2020

Toyota Alphard bukannya Top 3 MPV terlaris di dunia 2020

Wuling Hongguang PlusBila bercakap tentang Multipurpose Vehicle (MPV), perkara pertama yang timbul dalam fikiran kita rakyat Malaysia mestilah sebuah kereta untuk keluarga besar dan model-model yang terlintas di fikiran semestinya Toyota Alphard, Toyota Vellfire, Proton Exora, dan macam-macam lagi.Tapi, tak semestinya bila Vellfire popular di sini, ia popular di serata dunia. MPV paling laris di dunia bagi tahun 2020 ialah MPV dari Tiongkok, China iaitu Wuling Hongguang.Menurut data yang dikumpu

Mersita

Mersita

Feb 4, 2021

2020's top 10 most popular cars in Japan, Toyota Alphard is No.5

The Japanese fancy boxy vehicles, no matter the size. This is shown in everyones favourite luxury breadvan, the Toyota Alphard which became the fifth best-selling car in Japan in 2020. At least in the non-Kei car category.According to the latest information by the Japan Automobile Dealer Association (JADA), Toyota sold 90,748 units of the Alphard in 2020. This puts it fifth behind the Toyota Yaris, the Toyota Raize, the Toyota Corolla, and the Honda Fit. With that, the Alphard is easily the best

CY Foong

CY Foong

Jan 11, 2021