Tag

kereta axia terpakai untuk dijual

Panduan kereta terpakai: Perodua Axia second hand tak jauh beza harga dengan baru. Berbaloi?

Perodua AxiaPerodua Axia terkenal sebagai kereta tahap pengenalan atau senang kata, paling murah di Malaysia. Sebagai pewaris legasi Perodua Kancil dan Perodua Viva, Perodua Axia menjadi kegemaran rakyat Malaysia sambil memacu penjualan Perodua ke tahap yang sangat memberansangkan.Hatchback segmen A kegemaran ramai ini sesuai untuk golongan yang baru memulakan hidup seperti graduan, pelajar sarjana malah sesiapa sahaja yang sekadar mahu berulang alik ke tempat kerja. Oleh yang demikian, selepas

Haris

Haris

Oct 19, 2020

Kebaikan & Keburukan Perodua Axia – Kereta terbaik untuk belia Malaysia?

Jika anda mencari sebuah kereta yang kecil dan sangat mampu-milik, Perodua Axia lah jawapannya. Dilancarkan pada tahun 2014, Axia telah menerima dua facelift pada 2017 dan 2019. Facelift pertama melibatkan peningkatan enjin VVT, manakala facelift kedua menggugurkan transmisi manual dari semua varian kecuali “E”.Dengan ketiadaan saingan dalam kategori hatchback segmen A, mereka yang ingin membeli Perodua Axia mungkin akan mempertimbangkan kereta lain seperti Proton Saga atau Perodua B

Mersita

Mersita

Oct 16, 2020

Barang Rare: Daihatsu Mira untuk dijual. Original bukan Perodua Kancil yang diubahsuai!

Umum mengetahui bahawa Perodua Kancil adalah kereta kei-car paling seronok di Malaysia. Kereta apa pun yang anda bawa hari ini, segalanya bermula dengan mengambil lesen memandu menggunakan Perodua Kancil.Walaupun pernah dinobatkan sebagai antara kereta paling laris di Malaysia, agak sukar untuk menjumpai Perodua Kancil pada zaman ini. Apatah lagi, di sini kami temui Daihatsu Mira original bukan Kancil yang diubahsuai tersenarai untuk dijual.Daihatsu Mira tersebut mempunyai sedikit modifikasi dar

Haris

Haris

Jul 8, 2020

Tip beli kereta terpakai: 6 cara untuk periksa enjin

Katakanlah anda nak beli kereta terpakai. Mungkin anda nak buat jadi kereta projek, mungkin juga ia model kereta unik yang anda dah lama idamkan, ataupun model kereta yang tidak dijual secara rasmi di Malaysia. Kalau anda nak beli kereta terpakai kerana bajet sendu, anda mungkin perlu pertimbangkan pilihan lain seperti pengangkutan awam atau motosikal saja. Bukan apa, kalau dapat kereta tak elok nanti anda juga yang susah.Kalau anda masih teruskan juga baca artikel ini, kami rasa anda cukup seri

Mersita

Mersita

Aug 24, 2020

Ramai hilang kerja, ‘kereta pasar malam’ terpakai laku keras dan ini cadangan kami

Memang biasa kita dengar sejak kebelakangan ini – orang hilang pekerjaan atau dipotong gaji disebabkan oleh pandemik COVID-19 yang melanda dunia. Seperti satu kuasa yang sukar ditahan, orang ramai terpaksa akur dengan ketentuan dan mula mencari cara untuk meneruskan kelangsungan hidup.Ada juga yang menganggap perkara ini sebagai satu peluang untuk akhirnya memulakan perniagaan sendiri. Sebelum ini, kita gemar bercerita dengan rakan-rakan di pejabat tentang impian kita untuk bekerja sendiri

Mersita

Mersita

Nov 17, 2020

Tiada lagi tipu mileage kereta Mazda terpakai, hanya dari Mazda Anshin!

Bermaz Motor secara rasmi telah melancarkan laman web Mazda Anshin hari ini, menawarkan platform untuk pelanggan menjual atau membeli kenderaan Mazda dengan cara yang mudah, selamat dan selesa. Laman web Mazda Anshin kini menyenaraikan kenderaan milik Mazda sendiri (kereta demo) dan kenderaan terpakai daripada pelanggan yang telah menjalani pemeriksaan ketat dan disahkan oleh Mazda.Setiap kenderaan terpakai dan terpakai Mazda mesti menjalani pemeriksaan 111 titik yang komprehensif di Pusat Servi

Haris

Haris

Dec 3, 2020

Tip beli kereta terpakai: Macam mana nak pandu uji kereta terpakai?

Bila beli kereta baru, selalunya orang tak ‘test drive’ dulu. Zaman sekarang, anda boleh Google saja kalau nak dapatkan maklumat tentang kereta serba baharu. Siap ada teknologi VR lagi.Pandemik COVID-19 juga telah memaksa beberapa jenama kereta untuk mempertingkatkan lagi kepenggunaan bilik pameran virtual mereka. Beli kereta serba baru yang dipesan dari pengedar sah/rasmi memang mudah, tapi bagi kereta terpakai pula lain ceritanya.Bila memandu-uji kereta baru, kita nak lihat apa yan

Mersita

Mersita

Sep 9, 2020

Miliki kereta terpakai yang disahkan Proton dengan program PROTON Certified Pre-Owned (PCPO)!

Tahukah anda, menurut Persatuan Automotif Malaysia (MAA), penjualan kereta terpakai telah meningkat sebanyak 100% dalam tempoh enam bulan pertama tahun 2020. Pertumbuhan ini sememangnya sebuah dapatan kajian yang mengejutkan.PROTON melihat perniagaan kereta terpakai sebagai sebahagian strategi penting dan mula memperkenalkan jabatan Pengurusan Kereta Terpakai (UCM) bagi melancarkan penjualan dan pengedaran kereta terpakai dalam usaha meningkatkan penjualan kereta baharu.Brian Cheah, Ketua Jabata

Haris

Haris

Jul 29, 2020

Panduan beli kereta terpakai: Honda City GM2 – Varian pilihan dan perkara yang perlu diperiksa

Honda Malaysia baru sahaja melancarkan Honda City 2020 serba baharu, dijual pada harga RM 74,191.Dengan pelancaran model baru ini, harga-harga bagi model Honda City terpakai juga akan menurun – menjadikannya satu pilihan kereta terpakai yang semakin menarik.Sedikit latar belakang Honda City GM2Honda City GM2, yang juga dikenali sebagai City generasi ketiga, diperkenalkan di Malaysia pada penghujung tahun 2008.Ia menggantikan model generasi GD-8 yang mempunyai penampilan yang agak kontrover

Mersita

Mersita

Oct 16, 2020

5 kereta bagus untuk dibeli bagi yang bergaji sekitar RM 2,500 sebulan

Bila anda nyatakan hasrat nak beli kereta, soalan pertama yang sering ditanya dahulu ialah, “gaji bulan-bulan berapa?” Bukan apa, cara paling bijak memilih kereta ialah dengan mengukur kedalaman poket sendiri. Jika anda kerja makan gaji RM 2,500 sebulan, pendapatan tahunan anda akan jadi sebanyak RM 30,000. Inilah dia harga kereta yang mampu anda beli.Walaubagaimanapun, kami masih rasakan yang ia bergantung pada keperluan dan kepentingan setiap individu itu sendiri. Mereka yang bujan

Mersita

Mersita

Jul 10, 2020

Pasaran kereta baharu dan terpakai bakal rancak. Pilih baru atau terpakai?

Pasaran automotif Malaysia kini berada di sebuah persimpangan. Jangkaan 10 model baharu bakal dilancarkan pada bulan Oktober, memberikan rakyat Malaysia pelbagai model-model yang terbaru. Selain daripada itu, jangan lupa bahawa tempoh pengurangan cukai yang diumumkan oleh kerajaan dalam menangani kegawatan ekonomi akibat Covid-19 juga akan berakhir. Hal ini bermakna, terdapat kemungkinan untuk permintaan pasaran menurun. Oleh itu, apakah anda patut melihat kepada pasaran kereta terpaka

Haris

Haris

Sep 26, 2020

Panduan kereta terpakai: Perodua Alza - varian dan tahun mana untuk dibeli?

Perodua Alza ialah sebuah MPV buatan tempatan yang berharga mampu milik. Sejak keluaran pertama pada tahun 2009, MPV ini telah menjadi kereta keluarga yang sejati buat kebanyakan masyarakat kerana ia bersaiz kompak dan tidak mudah untuk meragam.Sejarah Perodua AlzaKetika dilancarkan pada tahun 2009, Perodua Alza didatangkan dengan enjin 1.5L yang menghasilkan 104 PS dan 136 Nm tork. Kuasa ini dipadankan sama ada ke transmisi automatik 4-kelajuan atau manual 5-kelajuan. Pembeli ditawarkan dengan

Faisal

Faisal

Nov 3, 2020

Kereta jenama Jepun terlaris dalam pasaran kereta terpakai

Pasaran kereta terpakai sebenarnya sedang dilanda kemerosotan hinggalah pengumuman pengecualian cukai SST kenderaan yang diumumkan kerajaan pada bulan Jun 2020.Pengumuman tersebut telah memberikan impak secara langsung terhadap sektor automotif dan pasaran kereta terpakai tidak terkecuali.Presiden FMCCAM (Federation of Motor and Credit Companies Association of Malaysia) Datuk Tony Khor berkata, peniaga kereta terpakai terkesan teruk sekitar bulan Mac hingga Mei, kesan daripada perintah kawalan p

Haris

Haris

Dec 28, 2020

Panduan kereta terpakai - Macam mana nak periksa saman kereta?

Mesti anda adalah orang yang paling gembira setelah menjumpai kereta terpakai yang diidamkan selama ini, bukan? Bayangkan senario ini; pemeriksaan teliti sudah dibuat oleh mekanik pilihan anda, malah urusan penyerahan hak milik melalui Puspakom pun sudah selesai. Tengok-tengok, sejarah saman kereta tersebut belum diperiksa lagi?Menariknya, inilah langkah yang sering dilupai sewaktu proses pembelian kereta terpakai. Dengan itu, pembeli kereta terpakai sering ditahan oleh pihak polis atau JPJ kera

Faisal

Faisal

Nov 8, 2020

5 kereta terpakai bawah RM 20k untuk dijadikan kereta berniaga waktu PKP ni!

Landskap ekonomi yang kurang menentu ketika ini sedikit sebanyak akan mencuit perasaan untuk memulakan perniagaan. Tahukah anda, di waktu sukar ini, kereta terpakai mengalami permintaan yang mendadak?Bagi mereka yang kurang bernasib baik, sekarang adalah masa yang terbaik untuk merancang. Lagipun, kajian mendapati bahawa rakyat Malaysia cenderung untuk memiliki 1 kenderaan untuk pelbagai kegunaan.SempoiJika anda mahu bermula dengan langkah kanan, apa kata pastikan kenderaan untuk mencari rezeki

Haris

Haris

Jan 20, 2021

Tip beli kereta terpakai: 5 tanda kereta pernah terlibat kemalangan

Selalunya, sebelum orang beli kereta terpakai, beberapa soalan biasa sering diajukan. Contohnya, “Kereta ni owner dulu beli tahun bila?” “Owner lama lelaki ke perempuan?” “Kereta ni pernah accident?” dan barangkali macam-macam soalan lagi. Kalau anda dapat penjual yang jujur, soalan ketiga mungkin akan dijawab dengan setulus hati. Kalau tak, macam mana anda nak tahu jawapan sebenar?Perkara biasa bila tengok-tengok kereta terpakai antaranya ialah anda akan

Mersita

Mersita

Aug 28, 2020

Kereta biasa paling cantik yang pernah dijual di Malaysia

Sudah jadi lumrah dunia, yang cantik-cantik selalunya direbuti dan susah nak dapat. Apa yang kita orang biasa-biasa boleh buat hanyalah memandang dari jauh dan pasang angan-angan percuma.Pandang saja kan percuma...Tapi, bila bercakap pasal apa yang cantik, pasti lain orang lain pendapatnya. Kecantikan itu cukup subjektif, ia bergantung kepada minat dan persepsi masing-masing.Lama-kelamaan anda akan tak kisah dengan rupa bentuknya..Kita juga perlu ingat yang kereta-kereta cantik tak semestinya ke

Mersita

Mersita

Dec 12, 2020

Perodua Myvi: Apa yang perlu anda tahu sebelum membeli kereta terpakai paling laris di Malaysia?

Dari segi bayaran bulanan, pengangkutan persendirian seperti kereta berharga lebih tinggi berbanding pengangkutan awam. Namun demikian, ia memberikan kemudahan dimana jadual pergerakan harian tidak akan terikat di samping boleh memunggah barang dengan lebih bebas. Oleh itu, anda boleh membeli kereta terpakai yang berharga lebih rendah tetapi masih mempunyai pakej yang menarik dan berbaloi.Kabin Perodua Myvi generasi pertamaKabin Perodua Myvi generasi keduaAntaranya ialah Perodua Myvi generasi pe

Faisal

Faisal

Oct 14, 2020

5 tips terbaik untuk membeli kereta pertama anda!

Untuk kebanyakan orang, kereta adalah keperluan. Ia digunakan untuk ke satu tempat ke tempat yang lain dalam pelbagai keadaan. Antara tips untuk membeli kereta pertama anda ialah:1. Beli kereta yang baruKereta terpakai mungkin berharga lebih murah tetapi untuk kegunaan harian yang lasak, kemungkinan untuk meragam adalah lebih tinggi. Sesetengah kereta mempunyai komponen enjin dan kotak gear yang tahan lama dan lasak tetapi setiap komponen juga memiliki jangka hayatnya seperti kipas rad

Faisal

Faisal

Sep 2, 2020

Minat BMW? RM 100k untuk BMW 3 Series generasi F30, ini panduan membeli BMW terpakai

BMW 3 SeriesKetua Editor Wapcar, Hans pernah makan malam bersama-sama dengan Ryo Yanagisawa, antara pereka kereta muda terbaik Mazda. Beliau adalah sosok di sebalik rekaan Mazda CX-30, Mazda 2 dan Mazda BT-50.Ryo Yanagisawa, pereka Mazda turut memandang tinggi nilai estetika BMW 3 Series F30Mengajukan persoalan “model kereta mana selain Mazda dan kereta eksotik, adalah paling cantik di mata anda?”, Ryo Yanagisawa tanpa teragak-agak menjawab BMW 3 Series generasi F30. Untuk konteks, p

Haris

Haris

Nov 7, 2020

5 tips membeli kereta terpakai pada tahun 2020

Kita semua ada kereta idaman yang selalu kita tinjau pada pasaran kereta terpakai. Kalau tidak pun, sekurang-kurangnya kita sedang memerlukan sebuah kereta pada harga yang rendah untuk kegunaan sementara, keluarga mahupun perniagaan.Jika anda berminat untuk menggunakan kereta terpakai, berikut adalah tips yang perlu anda pertimbangkan:1. Periksa cat, panel, kawasan enjin dan bawah keretaApa yang anda lihat, itu yang anda beli. Pandangan pertama sepatutnya membuatkan anda tak sabar untuk mem

Haris

Haris

Jun 13, 2020

Panduan kereta terpakai: RM 20k untuk Proton Preve. Masih bagus tapi banyak karenah?

Proton PreveProton Preve merupakan antara usaha Proton untuk bersaing dalam pasaran sedan segmen C. Jenama Jepun yang selama ini mendominasi pasaran tersebut sedikit terkesan dengan penawaran Proton Preve iaitu sedan segmen C paling murah dalam zamannya.Hadir dengan pilihan enjin CamPro CFE Turbo melalui Proton Preve 1.6 CFE Turbo, model ini agak diminati golongan yang menggemari kelajuan. Hal ini diperkuatkan lagi dengan kehadiran kereta konsep Proton Preve R3 seiring warisan sukan permotoran P

Haris

Haris

Oct 26, 2020

Rebiu: Perodua Axia 1.0 Advance - Patut ke beli Axia spec bangsawan?

Perodua AxiaSelalu dipasarkan sebagai kereta paling murah di Malaysia, Perodua Axia berjaya memenangi hati dan citarasa rakyat Malaysia. Hakikatnya, Perodua Axia spec kosong memang murah tetapi naik satu varian dari spec kosong, harganya kene tambah hampir RM 10,000. Bijak Perodua!Oleh yang demikian, persoalan yang selalu ditanya adalah berbaloikah membeli sebuah Perodua Axia 1.0 dengan spesifikasi paling bangsawan. Harganya adalah RM 43,190, menjadikan kereta sedan pada segmen yang sama jauh le

Haris

Haris

Oct 20, 2020

Jangan diperbodohkan! Inilah tips elak ditipu penjual kereta terpakai!

Pada masa yang sangat membimbangkan kita akibat pandemik Covid-19, ramai yang terdesak dan sanggup melakukan apa saja demi sesuap nasi. Baru-baru ini ada satu kes penipuan pembelian Proton Satria Neo yang berharga RM 9,000 melibatkan urusan jual beli kereta dimana terdapat penglibatan orang tengah.Kes sebegini selalu berlaku sekiranya anda tidak berhati-hati. Dengan itu, bagaimanakah cara untuk mengelakkan diri daripada ditipu oleh ‘scammer’ yang tak bertanggungjawab ini?1. Periksa h

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Feb 1, 2021

Perodua Myvi paling laris dalam pasaran kereta terpakai!

Perodua MyviPeningkatan penjualan kereta terpakai yang turut melonjak tinggi selain daripada penjualan kereta baharu yang menerima insentif PENJANA dilihat bakal mengekalkan momentum tersebut apabila memasuki suku akhir tahun 2020.Presiden Gabungan Persatuan Syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM), Datuk Tony Khor mengesahkan bahawa penjualan tahunan berbanding tahun lalu pada bulan Julai meningkat 25% iaitu sebanyak 37,800 unit.Tambahan pula, penjualan berdasarkan statistik yang sama pada b

Haris

Haris

Oct 12, 2020

Acah-acah nak pandu uji, Perodua Axia dibawa lari

Perodua Axia yang dilarikanSebuah kereta pandu uji jenis Perodua Axia dilarikan oleh seorang lelaki di dalam satu kejadian di persimpangan Jalan Kampar ke Jalan Sultan Nazrin Shah, Ipoh pada 4 petang Isnin lalu.Kejadian tersebut bermula dari sebuah pusat jualan kereta terpakai di Jalan Kampar dimana suspek berpura-pura untuk membeli Perodua Myvi. Malangnya, kereta yang dicari tidak ada ketika itu. Sebaliknya, jurujual wanita yang bertugas ketika itu mencadangkan sebuah Perodua Axia tahun 2016 ya

Faisal

Faisal

Feb 24, 2021

Evolusi kereta Perodua spec ‘kosong’. Apa yang berubah dalam kereta ini?

Perodua AxiaKereta adalah antara pembelian termahal kita. Biasanya masa selama 5, 7, atau bahkan 9 tahun diambil hanya untuk membayarnya. Sebilangan daripada kita mungkin mengambil jalan yang kurang popular dengan mengelakkan pinjaman. Apabila pengeluar kenderaan mempertimbangkan bajet pengguna yang ketat, pengeluar kenderaan telah menawarkan sebuah kenderaan spesifikasi asas atau kereta spec "kosong".Secara asasnya, kereta bertujuan untuk membawa anda dari satu tempat ke suatu tempat

Haris

Haris

Sep 30, 2020

Panduan kereta terpakai: Suzuki Swift ZC21, varian dan model mana yang paling okay?

Suzuki SwiftSuzuki Swift terkenal sebagai sebuah hatchback kecil yang seronok dipandu tanpa banyak kerenah penjagaan. Kereta ini ringan dan laju, menjadi pilihan beberapa pengamal media dalam bidang automotif.Oleh itu, apa yang perlu anda tahu sebelum membeli Suzuki Swift?Generasi Suzuki SwiftSuzuki Swift generasi ZC21 membuat kemunculan sulungnya di Malaysia pada tahun 2005, dilengkapi dengan enjin petrol 1.5 liter dengan gandingan transmisi automatik 4-kelajuan. Enjin ini mampu menjana sehingg

Haris

Haris

Oct 21, 2020

Berhati-hati dengan cas-cas tersembunyi apabila membeli kereta terpakai!

Membeli kereta terpakai sebenarnya boleh memberikan anda penjimatan yang hebat kerana penurunan harga kereta sekarang yang semakin mendadak.Tanyalah sesiapa yang baru sahaja membeli kereta terpakai dan perkara yang sama sering berlaku – harga tersenarai tidak sama dengan harga yang dibayar.Sebabnya cukup jelas dan mudah; penjual kereta terpakai mempunyai perangai buruk dimana mereka tidak menyatakan ‘fi pemprosesan’ pada senarai harga kereta mereka.Oleh itu, pembeli boleh menja

Mersita

Mersita

Jul 6, 2020

Panduan kereta terpakai: Proton Persona 1.6 (CM), varian dan tahun mana baloi untuk dibeli?

Proton Persona adalah antara keluaran Proton yang cukup laris. Ia dibangunkan untuk menggantikan Proton Wira yang cukup ikonik.Dengan beransurnya Proton Persona generasi kedua, Proton Persona generasi pertama telah menyaksikan penurunan harga yang cukup ketara. Dengan itu, ia boleh menjadi pembelian yang berbaloi untuk anda.Sejarah Proton PersonaSewaktu pelancaran pada tahun 2007, Proton Persona (CM) didatangkan dengan enjin 1.6L CamPro yang menghasilkan 110 PS dan 148 Nm tork. Enjin ini dipadan

Faisal

Faisal

Oct 20, 2020