Tag

masalah perodua kenari

Perodua Kenari – Uniquely bad or brilliantly practical?

This year not only marked the 20th anniversary of the Proton Waja, but also one of the weirdest Perodua models sold.Before the overwhelming success of the Myvi, Perodua was always overshadowed by Proton. Granted, Perodua and Proton weren’t directly competing then. Perodua focused itself on basic city runabouts with smaller engines and this didn’t affect sales of Proton.Perodua had a very simple 3-car line-up too. The Kancil was meant for beginner drivers, the Rusa was for simple comm

CY Foong

CY Foong

Jul 7, 2020

Perodua Kenari – Teruk dan pelik, atau ‘best’ dan praktikal?

Tahun ini, kita bukan sahaja memasuki tahun ke-20 bagi Proton Waja, tetapi ia juga ulangtahun bagi salah satu model Perodua yang paling ‘aneh’ pernah dijual.Sebelum kehebatan Myvi terkenal seantero Malaysia, Perodua seringkali dibayangi oleh Proton. Hakikatnya, Perodua dan Proton tidak bersaing secara langsung ketika itu. Matlamat Perodua berfokus pada pemanduan biasa di bandar dengan enjin lebih kecil, dan ini tidak mengganggu jualan Proton.Pada masa yang sama, Perodua mempunyai bar

Mersita

Mersita

Jul 8, 2020

Perodua Kenari terbakar, padah biarkan enjin hidup ketika isi minyak?

Seorang pemilik Perodua Kenari mengalami detik cemas apabila kereta miliknya terbakar ketika mengisi minyak. Kejadian tersebut berlaku di Stesen Minyak Petron ML1.5 Sandakan dan berjaya dirakam oleh kamera litar tertutup (CCTV).Beberapa orang pekerja stesen minyak dilihat turut cuba membantu mangsa untuk memadamkan api yang telah menyambar ke bahagian sisi kenderaan. Mangsa pula kelihatan telah mengesan kebakaran yang bermula pada bahagian bawah enjin dan cuba memadam api tersebut dengan air. (

Haris

Haris

Apr 6, 2021

Perodua Kelisa – The modern successor to the Mini

Clarkson is an ape. That’s quite a way to start off a story about the Perodua Kelisa. We all know how he made fun of the little Malaysian car and while it was all for entertainment, Malaysians tend to go a bit on the defense when someone picks a fight with our culture.The Perodua Kelisa wasn’t supposed to be a remarkable car. It was launched in 2001 and while it was originally planned to be the replacement to the Kancil, it was instead sold alongside it for six years before both cars

CY Foong

CY Foong

Jul 18, 2020

Perodua Kelisa: MINI kegemaran Malaysia!

Zaman sekarang ni, kereta dibina semakin besar. Sebab itulah trend kereta sekarang ini ke arah SUV. Besar dan luas. Namun tahukah anda, SUV lebih senang terbalik berbanding sedan? Oleh itu, fikir dahulu masak-masak sebelum melompat mengikut trend masa kini.Namun, lain pula ceritanya dengan zaman dahulu. Di bumi bertuah Malaysia ini, kita telah diberkati dengan kereta bersaiz kecil, Perodua Kancil dan Perodua Kelisa. Kedua-duanya memang mudah dipandu tetapi Perodua Kelisa menganjak paradigma kita

Haris

Haris

Jul 23, 2020

Masalah alat ganti Proton berpunca dari sistem IT dalaman, bukan bekalan!

Proton sedang menerima maklum balas bertalu-talu mengenai pelanggan yang berang dengan perkhidmatan selepas jualan. Pengedar Proton kini sedang mengalami kekurangan alat ganti kritikal untuk servis berkala dan juga komponen kritikal seperti cat badan untuk baikpulih kemalangan.Surat terbuka untuk Proton adalah antara hantaran Facebook yang tular dalam mengetengahkan isu terbabit. Walaupun isi kandungan maklum balas tersebut adalah benar, dakwaan alat ganti tidak mencukupi sebenarnya kurang tepat

Haris

Haris

Feb 9, 2021

Should you wait for the Perodua D55L or book a Proton X50?

I hope you’re not feeling too queasy for more coverage of the Proton X50 because well, here’s another one.Unlike others that churn out plenty of bite-sized visual information on the hottest car to come out from the Malaysian Tiger in a day, we decided to put the spotlight on another highly anticipated Malaysian SUV, the Perodua D55L.The battle of two PsHistorically, Proton and Perodua were never meant to be rivals as both carmakers were catered to different demographics. Perodua focu

CY Foong

CY Foong

Oct 2, 2020

Kenapa dan bila anda perlu buat overhaul dan top overhaul enjin kereta?

Overhaul enjin kereta melibatkan proses yang agak teliti dan rumit. Ia harus dilakukan dengan berhati-hati dan selalunya memakan kos yang agak besar, tapi perlu dilakukan demi menyelamatkan kereta tersayang. Jom kenali maksud overhaul enjin kereta, anggaran kos/upah overhaul enjin kereta, pantang selepas overhaul enjin kereta, dan lain-lain.Apa maksud overhaul?Maksud overhaul secara amnya ialah meleraikan enjin supaya mekanik boleh membaiki punca masalah itu secara terus dan langsung pada bahagi

Mersita

Mersita

Oct 11, 2020

7 lagenda Daihatsu yang guna enjin turbo sebelum Perodua Ativa (D55L)

Perodua Ativa (D55L) bakal dilancarkan dalam beberapa jam sahaja lagi. SUV segmen B ini mendatangkan pelbagai ciri yang pertama buat Perodua. Antaranya seperti platform DNGA dan transmisi CVT. Selain itu, Perodua Ativa (D55L) juga adalah model Perodua pertama yang datang dengan enjin turbo.Teknologi sebegini sudah pasti menimbulkan rasa teruja di kalangan rakyat Malaysia. Walaupun enjin 1.0L 1KR-VET yang didatangkan hanya menghasilkan 98 PS dan 140 Nm tork sahaja, pecutan 0-100 km/j (spec AWD di

Faisal

Faisal

Mar 3, 2021

7 legendary turbocharged Daihatsu models that precede the Perodua D55L

The Perodua D55L’s official launch date is fast approaching and the SUV will feature many firsts for the brand. This includes the first model to be built on the DNGA platform and the first to get a CVT gearbox. Apart from those, the D55L will also be the first Perodua model to be powered by a turbocharged engine.Read also: Quick review: 2021 Perodua D55L – The best Perodua to date?Granted, it won’t be the next quick thing but a turbocharged Perodua is still pretty exciting neve

CY Foong

CY Foong

Feb 27, 2021

Toyota dan Lexus panggil semula 10,350 pemilik untuk masalah fuel pump!

UMW Toyota Motor hari ini memanggil semula beberapa pemilik kenderaan dalam program Special Service Campaign (SSC). Program ini adalah untuk menggantikan pam bahan api untuk 10,350 unit kenderaan yang terkesan dari bulan Julai 2017 hingga Julai 2019.Untuk makluman, sebanyak 9,500 unit yang terlibat terdiri daripada Toyota Alphard, Vellfire, Camry, Corolla Altis, Fortuner, Innova, CH-R dan Harrier. Pada masa yang sama, panggilan ini melibatkan 850 unit Lexus yang terdiri daripada model ES250, GS2

Faisal

Faisal

Oct 30, 2020

Daihatsu bakal melancarkan kereta hibrid sepenuhnya pada 2021 – Perodua seterusnya?

Daihatsu, anak syarikat kereta kompak Toyota akan melancarkan kereta ‘kei’ (mini) hibrid baru dalam tahun kewangan 2021, lapor Nikkan Kogyo Shimbun dari Jepun.Nikkan Kogyo Shimbun juga berkata kereta elektrik bateri pertama (BEV) Daihatsu akan mula dijual pada tahun 2022.Daihatsu Move Canbus.Tidak seperti hibrid ringan, hibrid penuh dapat memecut dari statik menggunakan tenaga elektrik sahaja. Ia menawarkan pengalaman pemanduan yang lebih lancar dalam keadaan trafik di bandar. Motor

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Dec 30, 2020

3 model Perodua hadapi pengeluaran yang lebih lambat, bekalan cip semikonduktor terjejas!

Dalam satu dokumen yang tiba di meja pengarang Wapcar.my, Perodua telah mengeluarkan pekeliling untuk mengumumkan gangguan pengeluaran yang bakal dialami. Hal ini berikutan daripada gangguan bekalan cip semikonduktor yang terjadi secara global.Foto: The Edge Group3 model yang terjejas pengeluaran akibat daripada gangguan bekalan tersebut. Model yang terjejas adalah Perodua Myvi, Perodua Aruz dan Perodua Alza."Kesan ini telah mengakibatkan syarikat automotif seluruh dunia menghentikan atau m

Haris

Haris

Feb 25, 2021

Muda dan tiada simpanan, adakah kereta satu keperluan di bandar atau hanya kerana masalah perancangan?

Sebelum membuat keputusan untuk memiliki kereta, eloklah jika kita kumpul seberapa banyak ilmu terlebih dahulu. Antaranya ialah memahami kadar debt-service ratio (nisbah bayaran hutang), kadar bunga untuk tempoh pemilikan tertentu, skor CCRIS, dan lain-lain. Perkara-perkara yang dinyatakan ini semuanya penting untuk merancang tahap kemampuan kita dalam pembelian kereta baharu.Namun, bagaimana pula dengan kos penjagaan, penyelenggaraan, dan kos lain-lain yang akan datang hasil daripada pemilikan

Mersita

Mersita

Mar 20, 2021

Kebaikan & Keburukan Perodua Axia – Kereta terbaik untuk belia Malaysia?

Jika anda mencari sebuah kereta yang kecil dan sangat mampu-milik, Perodua Axia lah jawapannya. Dilancarkan pada tahun 2014, Axia telah menerima dua facelift pada 2017 dan 2019. Facelift pertama melibatkan peningkatan enjin VVT, manakala facelift kedua menggugurkan transmisi manual dari semua varian kecuali “E”.Dengan ketiadaan saingan dalam kategori hatchback segmen A, mereka yang ingin membeli Perodua Axia mungkin akan mempertimbangkan kereta lain seperti Proton Saga atau Perodua B

Mersita

Mersita

Oct 16, 2020

Panduan kereta terpakai: Perodua Axia second hand tak jauh beza harga dengan baru. Berbaloi?

Perodua AxiaPerodua Axia terkenal sebagai kereta tahap pengenalan atau senang kata, paling murah di Malaysia. Sebagai pewaris legasi Perodua Kancil dan Perodua Viva, Perodua Axia menjadi kegemaran rakyat Malaysia sambil memacu penjualan Perodua ke tahap yang sangat memberansangkan.Hatchback segmen A kegemaran ramai ini sesuai untuk golongan yang baru memulakan hidup seperti graduan, pelajar sarjana malah sesiapa sahaja yang sekadar mahu berulang alik ke tempat kerja. Oleh yang demikian, selepas

Haris

Haris

Oct 19, 2020

Owner Review: A love-hate relationship with the CVT -  My experience with the Honda City 1.5E

** This article is the personal experience of a 2014 Honda City 1.5 E owner and does not necessarily reflect the views of WapCarFacebook: Akmal Faiz ShahadanNice BargainI drive a 2014 Honda City 1.5 E, pre-facelift model from GM6 generation. I bought it second-hand a year ago with the price tag of RM 55,000 on the road. Making it one of the cheapest in the market back then considering it only clocked 41,000 km mileage. After I managed to negotiate the price from RM 58,000 to

Owner Review

Owner Review

Jul 1, 2020

Mazda panggil balik model keluaran 2017 - 2019 kerana masalah fuel pump

Mazda Corporation telah mengumumkan penarikan semula produk untuk menggantikan modul penghantaran bahan api  (fuel pump) sebagai langkah berjaga-jaga. Berdasarkan maklumat yang diterima dari Mazda Corporation Jepun, sebanyak 19,685 unit kenderaan Mazda di Malaysia terjejas dalam penarikan semula produk. Model yang terjejas adalah; Mazda 2, Mazda 3, Mazda 6, Mazda CX-3, Mazda CX-5 dan Mazda CX-9 yang dikeluarkan antara 2017 - 2019.Sebagai pengedar tunggal kenderaan Mazda di Malaysi

Haris

Haris

Oct 19, 2020

Panduan membeli - Perodua Kelisa second hand harga stabil atas RM 10k, kereta murah terbaik?

Perodua Kelisa telah diperkenalkan pada tahun 2001 sebagai pengganti Perodua Kancil. Disebabkan populariti dan sambutan Perodua Kancil yang masih memberansangkan, akhirnya kedua-dua model ini dijual bersampingan.Sudah tentu, jualan Perodua Kelisa menerima sedikit kesan tetapi ia menjadikan model ini lebih jarang ditemui berbanding Perodua Kancil.Rebiu pemilik Perodua KelisaBagi mereka yang sedang mencari-cari kereta dengan kos pemilikan yang rendah, Perodua Kelisa pasti menjadi pilihan. Harganya

Haris

Haris

Dec 7, 2020

Polis giat buru suspek Perodua Myvi klon!

Perodua MyviSebuah Perodua Myvi berwarna putih tular sebelum ini kerana mempunyai nombor plat pendaftaran PNU 8707 yang sama dengan sebuah lagi Perodua Myvi yang lain.Dalam kejadian kira-kira pukul 9.30 pagi itu, anggota trafik dari Ibu Pejabat Polis Daerah Barat Daya (IPDBD) menerima panggilan daripada seorang individu yang menjumpai sebuah kereta yang menggunakan nombor pendaftaran sama dengan kereta miliknya.Pihak polis kemudian membawa balik kedua-dua Perodua Myvi tersebut untuk siasatan lan

Haris

Haris

Jan 12, 2021

Owner Review: My Childhood Companion - 2002 Perodua Kelisa EZi

** This article is the personal experience of a 2002 Perodua Kelisa EZi owner and does not necessarily reflect the views of WapCar.Facebook: Ling Chee Haut↓↓↓ Press Here To Share Your Story ↓↓↓About My Perodua KelisaThis is the 2002 Perodua Kelisa EZi. It is based on the Daihatsu Mira L700, the fifth-generation Mira which debuted in 1998. The Kelisa is then introduced in 2001. It has a tiny 989cc EJ-DE DOHC inline-3 engine, a 4-speed automatic front-wheel drive

Owner Review

Owner Review

Jul 29, 2020

Perodua mencapai rekod jualan bulanan tertinggi dalam masa 26 tahun!

Sejak Perodua Kancil dilancarkan pada 1994, syarikat ini telah mengasah tumpuan terhadap pelanggan dengan memberikan perkhidmatan yang memuaskan. Pada masa yang sama, produk mereka berharga mampu milik, mudah untuk dijaga, dan tidak memberikan sebarang masalah.Pada bulan September yang lalu, Perodua mencatatkan jualan bulanan tertinggi sejak jenama ini diperkenalkan pada 26 tahun yang lalu. Dengan jualan sebanyak 25,035 unit pada bulan September, ia mengalahkan rekod sebanyak 22,604 unit yang di

Faisal

Faisal

Oct 15, 2020

Perodua Bezza – Berapakah bayaran bulanannya?

Jika anda sedang mencari sedan mampu-milik, barangkali anda sedang mempertimbangkan antara Proton Saga dengan Perodua Bezza.Kali ini, kami akan bincangkan kelebihan dan kekurangan Perodua Bezza untuk bantu anda buat keputusan samada Bezza sesuai untuk anda atau tidak.Perodua Bezza ialah sedan pertama keluaran Perodua. Ia bersaing secara langsung dengan Proton Saga di dalam pasaran sedan segmen A.Kebaikan dan Keburukan Perodua BezzaKelebihan utama Perodua Bezza ialah kecekapan minyaknya yang terb

Mersita

Mersita

Sep 13, 2020

Reviu: Perodua Axia Style, hanya sekadar gaya?

Perodua AxiaTrend membeli SUV dan crossover memang sedang rancak di dalam dunia otomotif semasa. Walaupun terdapat peminat yang kurang menggemari trend ini, namun tarikan reka bentuk SUV memang tidak dapat dinafikan; tempat duduk yang tinggi untuk pandangan luar yang baik, soal keselamatan yang lebih terjaga dan mempunyai jarak kelegaan tanah yang lebih tinggi.Mengetahui trend ini, Perodua telah menggayakan Perodua Axia dengan stail ala-ala crossover tanpa sebarang kemampuan off-road, dan memang

Haris

Haris

May 14, 2020

Kenapa Perodua Myvi tak laku di pasaran luar negara?

Sebelum anda buat kesimpulan yang artikel ini satu lagi kritik bagi produk domestik kita sendiri, anda silap. Perodua Myvi barangkali kereta yang terbaik untuk pemanduan harian yang ada di pasaran setakat ini.Sebagai kereta harian, Perodua Myvi hampir sempurna. Ia cukup cemerlang sampaikan Honda Jazz pun nampak biasa. Jazz ada Smart Tag bina-dalam atau AEB? Tak kan? Ultra Seats yang ada pada Honda Jazz cukup menarik untuk dimiliki, tapi berapa kali je anda nak kena lipat kerusi belakan

Mersita

Mersita

Aug 26, 2020

Toyota Sienta 'second hand' – serendah RM 54k, baloi beli untuk elak Perodua Alza dan Proton Exora?

Perodua seringkali dikaitkan dengan jenama Toyota. Untuk pembelian baru, MPV kompak yang tahan lama dan berharga dibawah RM 100k hanyalah Perodua Alza, Proton Exora, dan Toyota Avanza. Tetapi bagaimana jika anda inginkan sesuatu yang berlainan?Bagi anda yang tidak tahu, Toyota Sienta ialah sebuah MPV yang unik dimana ia hadir dengan rekaan eksterior dan interior yang jauh lebih funky - sinonim dengan kereta JDM. Malah pintu penumpang belakang juga menggunakan jenis gelangsar dimana ia lebih prak

Faisal

Faisal

Jan 20, 2021

Terkesan harga minyak naik? Perodua Bezza 2020 katanya jimat minyak!

Perodua Bezza 2020 diperkenalkan dengan dua enjin iaitu enjin 1.3 liter dan 1.0 liter. Kami sedar yang Bezza amat dikenali sebagai kereta yang jimat minyak, tapi mungkin sukar bagi anda untuk mendapatkan angka penjimatannya dalam penggunaan dunia sebenar.Oleh itu, kami pandu-uji Bezza AV 1.3 liter untuk menguji betapa jimatnya penggunaan bahan api bagi sedan segmen A yang paling laris ini (lebih laris dari Proton Saga dalam angka jualan tahun lepas!)Enjin petrol DVVT-i 1.3 liter yang dipasang pa

Mersita

Mersita

Jan 8, 2021

Toyota Rush 2019 – baloi bayar RM 20,000 lebih dari Perodua Aruz?

Toyota RushToyota Rush adalah pesaing rapat kepada Honda BR-V dan Mitsubishi Xpander. Kedua model mengikut konsep rupa ala SUV dengan tujuh tempat duduk. Sebenarnya ia adalah MPV bagi orang yang tidak inginkan rupa SUV.Ia konsep yang agak menarik, tetapi ada satu masalah yang agak besar - ia adalah kembar kepada Perodua Aruz dengan sedikit perbezaan. Kedua kereta ini dipasang di kilang Perodua di Rawang.Sepertimana yang anda tahu, harga Perodua Aruz jauh lebih murah. Jadi baloi ke nak beli Rush

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Dec 1, 2020

Proton hilang takhta bukan sebab Perodua, tapi sebab budak universiti. Eh?

Pada awal 2000-an, kakitangan di Perodua naik hairan memikirkan kenapa angka jualan bagi model tertua mereka, Perodua Kancil, semakin meningkat. Anda pula mungkin terfikir, benda dah laku buat apa nak persoalkan?Tun Dr. Mahathir melancarkan Perodua Kancil pada 29 Ogos 1994Bukan apa. Kebiasaannya, permintaan bagi model yang sudah lama berada di pasaran selalunya semakin lama semakin berkurangan.Walaubagaimanapun, antara tahun 1995 hingga 2002, angka jualan Perodua Kancil meningkat sehingga 56 per

Mersita

Mersita

Feb 21, 2021

Perodua Ativa (D55L) D-CVT – apa yang dimaksudkan dengan D di belakang CVT?

Perodua Ativa 2021, SUV terhangat buat masa kini akan menggunakan transmisi D-CVT (Dual-Mode CVT). Ia merupakan penggunaan CVT pertama buat Perodua, jadi timbul persoalan tentang pembuatan dan apa yang istimewa tentangnya.Kami di WapCar BM akan membawa anda melihat secara dekat transmisi CVT baru ini dengan bahasa yang mudah dan senang difahami.Apa yang istimewa pasal transmisi CVT ni?Selalunya transmisi CVT menggunakan tali (belt) atau rantai (chain), tetapi Perodua Ativa D-CVT menggunakan komb

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Feb 24, 2021