Tag

myvi rim 15

Spyshot: Rim lagi besar pada Proton Iriz dan Persona 2021 – berapa inci?

Proton memang tiada perasaan segan silu tentang model Proton Persona dan Proton Iriz kemas kini yang sering dilihat diserata pelusuk Malaysia, tapi kali ini kami mendapat info yang keduanya bakal mendapat rim yang lebih besar. Nampak cun! Tahun lepas, kita boleh lihat kedua kereta ini dilengkapi dengan rekaan rim baru berdasarkan imej dari rakan media kami di Funtasticko. Untuk imej baru ini pula, saiz rim untuk keduanya kini 16 inci – seinci lebih besar daripada rim 15 inci pada model terkini.

Zamil SyaheerZamil Syaheer

Jan 29, 2021

Rim lagi besar, lagi bagus? Atau untuk menunjuk saja tapi tak power pun?

Satu cara mudah untuk membuatkan kereta anda nampak baru ialah dengan mengganti set rim yang baru. Ini ialah satu bentuk ‘ubah suai’ yang paling mudah; keluar pergi tengok-tengok rim untuk kereta pun dah seronok. Walaupun rekaan atau corak rim tersebut bergantung kepada selera pemilik masing-masing, satu ‘naik taraf’ biasa yang sering orang lakukan ialah menukar rim bersaiz lebih besar. Perodua Myvi GT Rim atau tayar besar memang nampak cantik dan ia membuatkan kereta tampak lebih atletik. Malah

MersitaMersita

Dec 26, 2020

Trend rim besar dan tayar nipis - punca kereta masa kini kurang selesa?

Ada satu trend yang kami perasan sejak dari sedekad lalu dalam industri automotif: hampir setiap kereta yang dihasilkan dan keluar terus dari kilang dipasang dengan tayar yang agak terlalu besar untuk kereta tersebut. Kenapa, ya? Honda HR-V pun perlu pakai ‘kasut’ saiz 18 inci ke? Jika difikirkan tanpa berhusnudzon, mungkin trend ini terjadi kerana pembuat kereta mahu anda berbelanja lebih untuk tayar dan rim lebih besar. Audi akan pasang rim 22 inci jika anda pilih brek karbon-seramik dengan RS

MersitaMersita

Jan 28, 2021

Perodua Myvi S-Edition 2020 vs Myvi GT: Mana satu pilihan hati?

Kita baru-baru ini dikejutkan dengan berita Perodua memperkenalkan Perodua Myvi S-Edition 2020 di Brunei seiringan model biasa. Jangan terkejut kalau anda dengar Malaysia bukanlah negara pertama untuk menerima model ini. Digelar Myvi S-Edition, ia diinspirasikan oleh Myvi GT yang ditayangkan di 2018 Kuala Lumpur International Motor Show (2018 KLIMS). Walaubagaimanapun, tidak seperti Myvi GT yang dibina berdasarkan Myvi 1.5 AV, kereta Myvi S-Edition pasaran Brunei adalah berdasarkan Myvi 1.3G spe

MersitaMersita

Jul 6, 2020

Macam mana nak baca 'spec' rim?

Anda mesti pernah ke kedai tayar bukan? Sekiranya anda ke kedai tayar untuk sebarang urusan berkenaan tayar mahupun masalah pemanduan, anda mungkin perasan bahawa terdapat kod pada roda sama ada pada tayar atau rim itu sendiri. Imej: bimmerfest.com Secara umumnya, tayar memberikan bacaan kod yang jelas tetapi untuk rim, ia terletak di bahagian dalam. Kod ini menjelaskan spesifikasi yang terdapat pada rim tersebut. Selain itu, kod ini berfungsi sebagai rujukan apabila anda hendak mengganti atau m

FaisalFaisal

Oct 21, 2020

Pemandu Perodua Myvi akan didakwa hari ini

Negara telah dikejutkan dengan insiden Perodua Myvi yang merempuh Honda Accord sehingga menyebabkan kematian awal minggu ini. Pemandu Honda Accord tersebut iaitu Laskar Kanan Mohd Rizal Buseri, 31 tahun meninggal dunia akibat kemalangan tersebut. Hari ini, Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay mengesahkan kepada Sinar Harian bahawa pemandu Perodua Myvi yang berusia 23 tahun tersebut akan didakwa hari ini 15 Oktober 2020. Pemandu wanita itu dilihat memandu secara berbahaya dan laju seh

HarisHaris

Oct 15, 2020

Spyshot: Honda HR-V 2021, but belakang berkuasa, rim baru?

Imej dari Twitter. Jika anda mengikuti WapCar – BM, Honda HR-V 2021 bakal membuat debutnya pada 18 Februari. Sebelum itu berlaku, banyak gambar intipan dan maklumat lebih lanjut telah kami berjaya dapatkan tentang SUV ini. Walaupun reka bentuk rim ini bukanlah akhir, tetapi imej ini memberi gambaran yang agak baik. Gambar intipan yang kami dapat kali ini menunjukkan ada dua unit HR-V, dan jika anda lihat dengan lebih dekat anda boleh nampak dua jenis rekaan rim yang berbeza. Rim 6-bilah ini dika

Zamil SyaheerZamil Syaheer

Jan 26, 2021

Minat Yamaha Y15ZR tapi MT-15 lagi seksi, ini perbandingannya!

Sebelum Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) memperkenalkan jentera 'Naked' Yamaha MT-15 pada September lalu, pasti ramai yang tertanya-tanya, adakah ia mampu mencabar populariti 'Super Moped', Yamaha Y15ZR. Sekali pun kedua-dua jentera ini amat berbeza dari sudut kelas, gaya dan keperluan, perbandingannya jelas tidak dapat dielak kerana kedua-duanya menggunakan enjin yang bersesaran hampir sama, 150 cc buat Y15ZR dan 155 cc (MT-15). Malah, sekali pun perbezaan harga kedua-duanya juga boleh dikatakan

KhairilKhairil

Dec 26, 2020

Myvi driver who killed Navy officer in Johor to be charged

The Perodua Myvi driver that was involved in a high-speed crash with a Honda Accord and killing the navy officer in the process will be charged today (15/10/2020) at the Johor Bahru Magistrate Court. Head of Johor Police, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay confirmed the report when Sinar Harian reporters contacted him for confirmation. In the incident that involved 3 cars, Mohd Rizal Buseri, 31, an officer in the Royal Malaysian Navy (TLDM), died at the scene due to severe head injuries after his Acc

JerricaJerrica

Oct 15, 2020

380 kg daun ketum disumbat dalam Perodua Myvi untuk seludup

Sesiapa yang pernah memiliki Myvi pasti tahu betapa luasnya ruang dalaman Raja Hatchback Malaysia ini. Sumbat-sumbat barang, tau-tau je muat. Jika anda pernah tertanya-tanya atau ragu-ragu lagi, baru-baru ini kami dapat tahu dari laporan Sinar Harian yang sejumlah 380 kilogram ketum diseludup menggunakan Perodua Myvi berhampiran pangkalan haram Aziz di Kampung Pisau Raut, Tumpat pada 30 Januari (Sabtu) lepas. Model Myvi yang digunakan penyeludup tersebut merupakan model Perodua Myvi 2014 Lagi Be

MersitaMersita

Feb 2, 2021

Proton X70 dengan kit badan ‘custom’ dari Venis Car Bodykit, siap rim 20'!

Proton X70 memang antara salah satu SUV yang hensem di pasaran kita sekarang. Dengan harga yang mampu milik, ditambah pula dengan ciri-ciri dan kelengkapan yang padu, maka tak hairanlah betapa banyak X70 di jalan raya kita. Semestinya, akan ada pemilik yang ingin membuat kereta meraka tampak lain daripada yang lain. Azalinya, memang banyak rakyat Malaysia yang kreatif, terutamanya bab kosmetik kereta. Berbekalkan minat dan cinta terhadap kereta, pemilik X70 unik ini iaitu Khairul Anuar telah bek

Zamil SyaheerZamil Syaheer

Oct 19, 2020

Panduan: Apa tayar yang bagus untuk rim 13 inci?

Ukuran rim kecil sering diletakkan pada kereta yang lebih mesra bajet bukan hanya untuk membezakan antara varian model tetapi juga memberikan kos yang lebih rendah apabila menggantikan tayar. Kereta baru terakhir yang dijual di Malaysia yang dilengkapi dengan roda 13 inci ialah Proton Saga 1.3L Standard 2016. Sejak facelift Proton Saga 2019 yang baru, setiap kereta baru kini dilengkapi dengan ukuran roda minimum 14 inci. Contoh kereta yang disertakan dengan roda 13 inci dari kilang adalah Proton

HarisHaris

Aug 31, 2020

Apakah perbezaan antara Perodua Myvi vs Proton Iriz?

Sejak pelancarannya 15 tahun lalu, Perodua Myvi telah menduduki carta teratas dalam kategori hatchback kegemaran Malaysia. Proton telah cuba untuk mengeluarkan produk yang mampu bersaing dengan Myvi, sehinggalah mereka hasilkan Proton Iriz. Kedua-kedua kereta ini telah bersaing selama 6 tahun, dan kini dengan naiktaraf terbaru mereka, kereta mana yang patut anda pilih? Artikel ini akan membincangkan perbandingan antara spesifikasi tertinggi kedua hatchback ini. Apabila Iriz mula-mula diperkenalk

MersitaMersita

Jun 18, 2020

Honda Wave 125i dikemaskini di Thailand - sport rim aloi, warna baharu, harga bermula RM 7,089!

Seperti Malaysia, Honda Motor Thailand memperkemaskini model kapcai popularnya, Honda Wave 125i 2021 yang datang dengan pilihan warna baharu lebih ekslusif. Pilihan warna baharu yang ditawarkan ialah Metallic Matte Gray yang menambahkan gaya dan elemen premium serta sporty terhadap motosikal berkenaan. Untuk versi terbaharu ini, harga yang ditawarkan di pasaran berkenaan begitupun tidak murah, iaitu bermula 53,800 THB (RM 7,089) hingga 56,000 THB (RM 7,379) bergantung kepada varian. Dua varian y

KhairilKhairil

Apr 7, 2021

Perodua Myvi vs Proton Iriz; what are the differences?

Since its launch 15 years ago, the Perodua Myvi has been holding the top spot as Malaysian’s favourite hatchback. It took Proton a few tries to come up with a competitive product before they came to the Iriz. It’s been 6 years since the 2 cars have been in close combat, now in their latest updates, which car should you pick? Here's a quick comparison between the top spec of each car! When the Iriz was first introduced, enthusiasts were shocked at the high price tag of RM 62,888 for the top spec

JerricaJerrica

Jan 23, 2020

Perodua Myvi bakal hadir dengan facelift baharu. Apa yang bakal diterima?

Perodua Myvi Sebut sahaja Perodua Myvi, semua sedia maklum dengan kereta pilihan no 1 rakyat Malaysia ini. Siapa pun anda, angka penjualan Perodua Myvi tidak menipu. Paling laris di Malaysia! Perodua mampu mendabik dada dengan kehebatan Perodua Myvi yang kini tidak lagi di bawah bayangan Daihatsu. Begitulah caranya untuk menghasilkan sebuah kereta pilihan rakyat Malaysia. Selepas 15 tahun jenama Myvi dalam pasaran, tahun ini dijangka Perodua Myvi akan diberikan facelift. Nak tahu mengapa? Ikuti

HarisHaris

Jul 10, 2020

Myvi driver high on drugs kills Navy officer in Johor

Over the weekend dashcam footage of a horrifying high-speed accident between a Perodua Myvi and a Honda Accord went viral across various social media platforms. The Myvi driver, who the Royal Malaysian Police (PDRM) have confirmed was high on drugs at that time, has since been arrested. (function(d, s, id) { let js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src ='https://connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.5'; f

JerricaJerrica

Oct 12, 2020

Hanya 7,000 unit Proton Iriz terjual tahun 2020. Boleh ke capai 10,000 dan cucuk Myvi?

Sejak Proton melancarkan Proton Iriz pada tahun 2014, jualannya sejak itu suam-suam kuku saja. Proton mengambil masa lima tahun untuk menjual lebih 50,000 unit hatchback tersebut. Bagi Perodua pula, mereka berjaya menjual 200,000 unit Perodua Myvi generasi ketiga sejak pelancarannya – menguatkan lagi posisinya jauh di hadapan Proton Iriz. Tahun lepas saja, Perodua menjual 66,330 unit Perodua Myvi, manakala Proton hanya dapat menjual 7,636 unit Proton Iriz. Setakat ini, Proton Iriz belum lagi men

MersitaMersita

Feb 8, 2021

0-100 km/j: Antara Myvi, Iriz, Jazz, Yaris, Mazda 2, dan Polo, yang manakah paling laju?

Kenderaan hatchback segmen B agak laris di Malaysia dimana ia menjadi pilihan utama bagi graduan yang baru memulakan kerja. Segmen ini juga menarik buat pengguna yang hendak menukar daripada kereta bandar yang kecil seperti Perodua Axia atau daripada kereta lama sekalipun. Untuk pengetahuan anda, segmen ini jugalah Perodua Myvi bertapak dan menguasai pasaran Malaysia sehingga menjadi kenderaan yang paling laris. Perodua Myvi turut dianggap sebagai raja di jalanan kerana kelajuan dan kebolehan se

FaisalFaisal

Sep 10, 2020

Lakaran Honda City 2020 dengan kit badan dan rim yang agresif!

Anda rasa Honda City 2020 tampak agak biasa? Lakaran dari The Ajerul ini kelihatan seperti Honda Civic Type R generasi terkini. Kami tahu kebanyakkan rakyat Malaysia gemar mengubahsuai kenderaan mereka dengan menukar/menambah kit badan dan rim. Lebih-lebih lagi ini adalah lambang H yang menjadi dambaan ramai lelaki untuk mencuba nasib demi mendapatkan perhatian si gadis di luar sana, maka tidak hairanlah ramai yang sedang menunggu City baharu ini dilancarkan. Seperti yang anda tahu, Honda City g

Zamil SyaheerZamil Syaheer

Jul 13, 2020

0-100 km/h: Myvi, Iriz, Jazz, Yaris, Mazda 2 and Polo, which is fastest?

The B-segment hatchback is a pretty popular segment in Malaysia, being the first choice among fresh grads and those looking for an upgrade from a small city car like the Perodua Axia or an older car. It’s also the segment where Malaysia’s most popular car resides in, the Perodua Myvi. The Myvi has always been an icon in the hearts of Malaysians. We’ve seen memes or even witness first-hand how the infamous Malaysian supercar charges up and down Malaysian roads without missing a beat. Which got us

CY FoongCY Foong

Sep 10, 2020

Intoxicated Perodua Myvi driver charged guilty! But only 6 years and RM 8,000 fine

The sentencing is out for the Perodua Myvi driver who killed a navy officer over the weekend in Johor. Nur Fatin Nazrah Suhaimi, 23, pleaded guilty to 4 charges and was sentenced to 6 years and an RM 8,000 fine. Magistrate Suhaila Shafi’uddin, who passed sentence on Nur Fatin, has also ordered the accused to pay an additional fine of RM 3,300 for three other offences for driving without a valid driving license and driving a vehicle without road tax and insurance. Nur Fatin, a factory worker in J

JerricaJerrica

Oct 15, 2020

Spyshot: Iriz crossover baru ada skrin terapung besar! Persona pun rim baru, lampu LED

Sumber: Funtasticko Dah banyak kali kita lihat gambar intipan Proton Persona dan Proton Iriz generasi baharu serta versi crossovernya dipandu-uji di jalan raya sambil dilitupi celoreng. Pastinya ‘hype’ bagi model-model baharu Proton ini semakin hangat dan sedikit demi sedikit kita boleh jangkakan perincian baharunya apabila ia dilancarkan nanti. Gambar intipan terdahulu ditangkap oleh Sheqal Hazaakbar - Persona, Iriz, dan Iriz crossover naik Genting Highlands! Sumber: Funtasticko Rakan kami di F

MersitaMersita

Feb 26, 2021

New 2020 Perodua Myvi facelift soon to make debut, what to expect from the facelift?

In a blink of an eye, it has been 15 years since the launch of the Perodua Myvi. The current Myvi, launched in 2017, is now in its third generation and is no longer related to any Japanese market Daihatsu. Sales of the current generation started back in 2018, so it is about time for Perodua to introduce refreshments to the car. Wondering that it hasn’t been long since the current Myvi was introduced, is it time for a facelift already? If you take a look at Perodua’s model trend, the Myvi’s gener

JerricaJerrica

Jul 9, 2020

Gadis ubahsuai kereta jadi ‘Camper Myvi’. Myvi Boleh!

Dalam satu muatnaik di laman Facebook Art of Speed Malaysia, sebuah Perodua Myvi telah diubahsuai menjadi ‘camper car’ dimana kerusi belakang diturunkan untuk memuatkan beberapa keping papan lapis yang dijadikan asas tilam lengkap dengan lampu liplap, bantal dan langsir Cantiknya! Beliau dilihat memandu Perodua Myvi generasi pertama (2005 – 2008) yang memang terkenal dengan ruang dalamannya yang sangat luas bagi kereta hatchback nasional. Tempat duduk belakangnya boleh diturunkan dengan betul-be

MersitaMersita

Jul 29, 2020

2020 Perodua Myvi S-Edition vs Myvi GT: Which is your pick?

In a rather surprising move, Perodua unveiled the 2020 Perodua Myvi S-Edition in Brunei, alongside the regular model. Nope, Malaysia isn't the first to receive this model. Called the Myvi S-Edition, it is heavily inspired by the Myvi GT that was shown at the 2018 Kuala Lumpur International Motor Show (2018 KLIMS). However, unlike the Myvi GT that is based on the Myvi 1.5 AV, the Brunei market Myvi S-Edition is based on the entry-level Myvi 1.3G. Let’s take a closer look and compare both the Myvi

EricEric

Jul 5, 2020

Pengalaman pemilikan Perodua Ativa: 7 perkara yang kami suka tentang Cik Tiva!

Setelah memandu Perodua Ativa yang dibeli sejak sebulan lalu, keseronokan memiliki kereta serba baru sudah pudar sedikit. Kami sudah mula melihat Ativa lain pelbagai warna meluncur laju di jalan raya dan Cik Tiva kami sudah jadi kereta yang biasa dilihat seperti kereta-kereta lain. Sepanjang pengalaman kami memiliki dan memandu Ativa ke sana ke mari, kami dapati ada beberapa perkara yang kami amat gemari tentang kereta ini. Kami harap perkara yang kami senaraikan di sini boleh membantu anda dala

MersitaMersita

Apr 14, 2021

Yamaha MT-15 2020 umum harga rasmi RM 11,988

Hong Leong Yamaha Motor Sdn Bhd pada hari ini telah mengumumkan bahawa Yamaha MT-15 telah rasmi dan dibuka untuk jualan. Sebelum ini, Yamaha MT-15 2020 first edition telah dilancarkan bersama-sama dengan Yamaha MT-25 dalam sebuah majlis namun harganya tidak diumumkan. Yamaha MT-15 adalah model naked terbaru Yamaha yang kini menggantikan Yamaha FZ150 yang sudah diberhentikan pengeluaran. Ia menggunakan enjin dengan sesaran yang sama dengan model Yamaha R15. Enjin bersesaran 155cc VVA silinder tun

HarisHaris

Nov 18, 2020

Toyota Yaris Ativ hadir dengan ciri baharu di Thailand! Kemaskini Toyota Vios bakal menyusul?

Kategori sedan segmen B dalam pasaran Thailand sememangnya penuh dengan saingan. Nampaknya, kali ini Toyota Yaris Ativ tidak mahu ketinggalan berbanding Honda City dan Nissan Almera. Secara fizikalnya, Toyota Yaris Ativ adalah versi Toyota Vios di Thailand. Namun begitu, Toyota Vios menggunakan enjin 1.5 liter yang lebih besar. Toyota Yaris Ativ pula menggunakan enjin 1.2 liter sahaja. Namun begitu, Toyota Yaris Ativ mempunyai rekaan yang sama dengan Toyota Vios yang baru dilancarkan di Filipina

HarisHaris

Aug 19, 2020

Nak beli kereta baru? Ini perkara yang anda perlu tahu berserta cadangan

Pasti semua orang masih ingat lagi dengan kereta pertama mereka. Ramai yang anggap kereta macam bini/awek nombor satu dua. Walaupun kereta biasa-biasa saja, tetap sayang. Manakan tidak, kereta pertamalah yang selalunya membawa pelbagai kenangan manis – zaman belajar, bawa pergi temuduga kerja pertama, dan macam-macam lagi. Bagi yang tiada pengalaman, ambil tahu serba sedikit tentang kereta akan banyak membantu anda nanti. Dah beli mahal-mahal, kena lah pandai jaga. Jom kita mulakan dengan jagaan

MersitaMersita

Jun 21, 2020