Tag

toyota estima 2006

Panduan membeli Toyota Estima terpakai, MPV second hand kegemaran rakyat Malaysia!

Toyota Estima telah ditamatkan pengeluaran oleh Toyota pada tahun 2019. Model MPV popular tersebut melalui penjualan generasi akhir yang sukar kerana dibayangi oleh model Toyota Alphard dan Toyota Vellfire yang lebih premium.Walaubagaimanapun, MPV dengan pelbagai konfigurasi penumpang ini masih popular di Malaysia. Ia masih boleh dibeli oleh penjual kereta recond dan terpakai.Toyota Estima merupakan MPV yang boleh dinaiki dengan selesa pada tempat duduk baris ketiga dengan harga yang lebih mesra

Haris

Haris

Jan 5, 2021

Toyota Estima – Long live the Malaysian king of MPV

MPVs were once a hot commodity and none were as legendary as the Toyota Estima. The unique egg-shaped van was a favourite among Malaysian families, providing versatility and loads of space.However, the legacy of Toyota’s eponymous MPV is sadly gone. Toyota quietly killed off the Estima in 2019 and few actually noticed its untimely death.We’ve already waxed lyrical about how the first-gen Estima was a gamechanger (and deserves to be a modern classic). So, we’ll put the spotlight

CY Foong

CY Foong

Dec 17, 2020

Sejarah Toyota Estima: MPV yang memulakan kehangatan kereta keluarga

Setiap keluarga yang semakin membesar sememangnya memerlukan kenderaan untuk membawa keseluruhan ahli yang semakin bertambah. Sebagai ibu bapa, mereka lebih prihatin akan keperluan dan keselesaan setiap ahli keluarga.Di Malaysia, antara kenderaan yang memulakan kehangatan kereta keluarga ialah Toyota Estima. Toyota Estima yang kita kenali sejak ia dihangatkan pada awal era 2000-an sebenarnya bermula daripada Toyota Previa yang diperkenalkan pada tahun 1990.Generasi pertama (XR 10. XR 20; 19

Faisal

Faisal

Oct 12, 2020

Toyota Estima – Raja MPV Malaysia suatu ketika dulu. MPV dah hilang takhta?

MPV suatu ketika dahulu adalah komoditi yang popular dan tiada yang lebih ‘lejen’ daripada Toyota Estima. Van berbentuk bujur telur yang unik ini pernah menjadi kegemaran para keluarga di Malaysia kerana ia serba-boleh dan mempunyai ruang dalaman yang luas.Namun, legasi MPV Toyota ini malangnya sudah berlalu pergi. Secara senyap, Toyota telah menggugurkan Estima pada tahun 2019 dan tidak ramai yang perasan kematian MPV ini di pasaran kereta baru negara kita.Kami sudahpun ceritakan ba

Mersita

Mersita

Dec 27, 2020

Toyota Estima dengan twin turbo menghasilkan 370 PS, siap masuk trek lumba!

Anda pemilik ataupun peminat MPV Toyota Estima (ataupun Previa, nama rasmi yang dijual oleh UMW Toyota) ataupun kereta yang unik.Di Jepun, sebuah syarikat talaan kereta bernama Topline telah membina sebuah Estima yang khas untuk kegunaan di litar lumba!Nampak intercooler besar kat tengah tu?Topline adalah salah satu pakar ubahsuai MPV di Jepun dengan pengalaman lebih daripada 20 tahun. Diorang ni dah kira macam otai lah dekat sana.Pertama sekali, Topline menggunakan Toyota Estima generasi kedua

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Sep 7, 2020

Supercharged, mid-engine, AWD - Here's why the first Toyota Estima is a modern classic

Toyota in the 1990s was on a roll when it came to producing some of the greatest cars of the modern era. Models like the A80 Supra, SW20 MR2, the Z30 Soarer and even the X90 Chaser/Mark II/Cresta became modern cult classics among car fans.However, there is another Toyota model from that period that should also deserve to be a modern classic. It was revolutionary in design, had some clever engineering, and more importantly for a Toyota, pretty reliable. I'm of course talking about the first g

CY Foong

CY Foong

Oct 25, 2020

Estima terbabas di ‘flyover’, anak terhumban ke bawah ‘landing’ atas Vellfire

Disebabkan hujan lebat, sebuah MPV Toyota Estima hilang kawalan dan terbabas di sisi jalan atas jejambat Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) menghala ke Jalan Tun Razak dari Gombak.Kemalangan sebegini memang kadangkala terjadi tapi kali ini, yang mengejutkan ialah kanak-kanak yang duduk di belakang tercampak dari cermin sisi belakang kanan dan terjatuh ke bawah.Setelah tercampak keluar, kanak-kanak tersebut mendarat di pusat pameran kereta di Jalan Pahang yang terletak betul-betul di bawah jejambat

Mersita

Mersita

Dec 2, 2020

Sejarah Toyota Alphard: Pembangunan yang menjadi raja segala MPV

Di Malaysia, kehangatan kenderaan jenis MPV mula menjadi jelas sejak kedatangan Toyota Estima. Walaupun Toyota Estima mempunyai saiz dan rupa paras yang cukup menonjol, sesetengah pembeli lebih gemar akan kenderaan yang lebih gah supaya kelihatan lebih ‘atas’ dalam khalayak ramai.Dengan kebolehan yang cukup lengkap serta gaya yang dimiliki oleh Toyota Estima, pembeli sememangnya menantikan kehadiran abang sulungnya iaitu Toyota Alphard.Generasi pertama (AH10; 2002 – 2008)Dengan

Faisal

Faisal

Oct 18, 2020

Panduan membeli Toyota Wish generasi kedua (AE20) serendah RM 40k, pencabar Alza - Exora sebenar?

Tidak dinafikan, zaman kegemilangan MPV mula merudum tetapi ia masih belum berakhir. Akibat daripada kemuncak zaman emas MPV tersebut, beberapa MPV masih mempunyai penangan yang hebat sehinggalah ke hari ini. Antaranya, Toyota Wish!Dibangunkan sejak 20 tahun yang lalu, Toyota Wish mencapai kesempurnaan pada generasi kedua yang dilancarkan pada tahun 2009 di Jepun. Walaupun generasi ini tidak dibawa masuk secara rasmi, Toyota Wish tetap ligat berkeliaran di jalan raya Malaysia.Praktikaliti Toyota

Haris

Haris

Feb 6, 2021

25 years ago, Toyota shoved an MR2 engine into an Ipsum for the fun of it

Ever wondered what would a Toyota Innova look like if its regular 2.0-litre engine was swapped out for a 3.0-litre inline-6 from the GR Supra? Well, that sounds mad but Toyota Great Britain (GB) once did something similar to one of their MPVs nearly 25 years ago.The Picnics JDM twin, the IpsumBack in 1997, Toyota GB’s PR and Social department transformed a sensible Toyota Picnic MPV into the crazy-sounding Picnic Sport Turbo. The Picnic was more recognised in Malaysia as the Ipsum where it

CY Foong

CY Foong

Apr 17, 2021

Toyota Raize, Alphard - antara 5 kereta paling laris di Jepun tahun 2020 yang ada di Malaysia!

Jenama Jepun sememangnya menjadi pilihan utama bagi sesetengah pembeli di Malaysia. Oleh yang demikian, sudah tentu model kereta terlaris di Jepun mampu menjadi penanda aras terawal untuk model-model yang bakal berjaya di Malaysia.Imej oleh The Federal NewsMenurut Japan Automobile Dealer Association (JADA), berikut adalah model paling laris di Jepun pada tahun 2020 (kategori bukan kereta-kei). No Model Unit Jualan Tahun 2020 1 Toyota Yaris 151,766 2 Toyota Raize 126,

Haris

Haris

Jan 11, 2021

Toyota Avanza bakal ditamatkan, tukar nama baru?

Model Toyota Avanza mungkin sudah kurang menyengat dalam pasaran. Oleh yang demikian, model Toyota Avanza generasi seterusnya dijangka bakal menerima perubahan yang agak mendadak.gambar intipan Toyota Avanza tarik depanSelain daripada model tarik depan (FWD), perubahan terbesar Toyota Avanza adalah namanya.Menurut laman Otodriver, nama Avanza berkemungkinan besar tidak akan digunakan pada model pacuan hadapan tersebut.Sumber yang tidak dinyatakan itu memberitahu media Indonesia bahawa susun atur

Haris

Haris

Jan 18, 2021

Honda Jazz, kereta klon paling banyak tumpas di Kelantan!

Kereta klon mungkin nampak menarik dengan tawaran harga yang sangat murah tetapi ia sebenarnya duri dalam daging. Untuk pembeli kereta klon yang merasa selamat kerana tinggal di tempat yang terpencil, fikirkan semula.Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kelantan, Hanif Yusabra Yusuf memberikan amaran kepada pembeli kereta klon yang berleluasa di Kelantan.Gambar hiasan“Berdasarkan statistik pada tahun lalu, sebanyak 7 buah kereta Honda Jazz klon disita berbanding kenderaan lain sebanya

Haris

Haris

Feb 19, 2021

Perodua D55L akan jadi model Perodua pertama dengan kit Modellista?

Perodua D55LPasaran SUV akan menjadi semakin hangat apabila Perodua D55L dijangka akan hadir pada tahun 2021. Walaupun masih dalam pembangunan, hype untuk Perodua D55L sedang membara apatah lagi model asasnya boleh disesuaikan dengan kit badan Modellista!Modellista adalah syarikat modifikasi yang terkenal dengan model-model Toyota. Selain daripada Daihatsu Rocky dan Toyota Raize (kembar Perodua D55L), kit Modellista sudah banyak menaikkan imej garang pada Toyota Alphard, Toyota Vellfire dan juga

Haris

Haris

Dec 11, 2020

Apart from RWD layout, is Toyota ditching the Avanza name for next-gen?

The Toyota Avanza is a very well-known nameplate having been Indonesia’s best-selling vehicle for quite some time. However, with the next-generation due to be launched in 2022, not only will the next-gen Avanza be getting a front-wheel drive layout and possibly hybrid tech, but it might not even be called an Avanza either.FWD Avanza replacement muleIn a shocking scoop covered by Otodriver, the Avanza name might not be carried over into the next generation along with the rear-wheel drive la

CY Foong

CY Foong

Jan 12, 2021

Panduan membeli Nissan Serena C26 terpakai, MPV kotak bagi yang suka menongkah arus?

Sebagai sebuah pasaran yang dijangka menurun (oops), mungkin ramai yang mempertimbangkan model MPV terpakai. Apa salahnya, kemuncak pasaran MPV pun sudah berlalu justeru model-model yang mahal ketika itu kini sudah mampu milik.Sebelum ini Wapcar.my pernah menampilkan Toyota Estima dan Toyota Alphard dalam panduan kereta terpakai kami. Sebagai keseinambungan, kami tampilkan juga pesaingnya iaitu Nissan Serena generasi C26.Sebagai rujukan, Nissan Serena bersaing rapat dengan Toyota Noah, Voxy dan

Haris

Haris

Feb 3, 2021

Special Service Campaign Announced For Selected Toyota Models

UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT), distributor of Toyota and Lexus vehicles in Malaysia, today announced a Special Service Campaign (SSC) that involved replacement of the airbag inflator of certain Toyota models sold by the company. UMWT assures that the safety of its customers is always a top priority.The vehicles involved in this campaign were subjected to a previous Takata airbag inflator recall and repaired between 2014 and 2019, where certain number of vehicles were replaced with a non-desicc

Jack

Jack

Aug 30, 2019

My MPV sliding doors are not working, what is the problem?

So, the sliding doors on your MPV decided to fail on you. It could be a Toyota Alphard, Toyota Estima, Toyota Sienta, Nissan Serena, Hyundai Starex, or a Kia Grand Carnival.Manual sliding doors are a lot easier to fix, but power sliding doors are a little bit trickier.Before you rush to any nearby workshop, you might want to check a few things. The solution is usually a lot cheaper than you think it is.1. Sliding doors hard to open or close? Could be dirty tracksTracks for the sliding door of a

Arif

Arif

Jan 29, 2021

Pintu gelongsor MPV saya rosak. Apa masalahnya?

Sedang seronok-seronok keluar dengan famili, pintu gelongsor/’sliding door’ MPV anda tiba-tiba buat hal pula. MPV anda barangkali Toyota Alphard, Toyota Estima, Toyota Sienta, Nissan Serena, Hyundai Starex, ataupun Kia Grand Carnival.Pintu gelongsor manual lebih mudah untuk dibaiki, tapi pintu gelongsor berkuasa susah sikitlah gamaknya.Sebelum anda kelam kabut pandu ke bengkel dengan pintu yang rosak, barangkali anda boleh cuba periksa beberapa perkara terlebih dahulu. Jalan penyeles

Mersita

Mersita

Feb 6, 2021

Owner Review: My Honda CR-V - Is replacing an MPV with an SUV a good idea?

** This article is the personal experience of a 2017 Honda CR-V 2.0 2WD owner and does not necessarily reflect the views of WapCar.Facebook: JJ ChangToying with the idea of SUVAt the end of 2016, I was in search for a new family car, and having previously owned a 2010 Toyota Estima 2.4 Aeras, I didn’t want to get another MPV as options were limited. My MPV options at the time were the Toyota Alphard, Toyota Vellfire, Honda Odyssey, and Nissan Elgrand. I could have gone for a newer Est

Owner Review

Owner Review

Aug 28, 2020

Once popular in Malaysia, what happened to the Honda Stream and Toyota Wish?

Twenty years ago, when the MPV was still an in-thing, Honda launched the Stream. Three years later, in 2003, Toyota launched its own challenger into the ring, the Wish.Both these MPVs were a delight among families who wanted an MPV that gave off a sporty presence. They were once commonly seen on Malaysian roads, and perhaps some of you reading this might even grow up with one.Eventually, the idea of a car-like MPV evolved into crossover SUVs as both the Toyota Wish and Honda Stream saw sales dec

CY Foong

CY Foong

Dec 5, 2020

Apa jadi dengan Honda Stream dan Toyota Wish yang dulu pernah popular di Malaysia?

20 tahun yang lalu, apabila kereta MPV tengah mencanak naik popularitinya, Honda melancarkan Stream. Tiga tahun selepas itu, pada tahun 2003, Toyota pula melancarkan pesaingnya iaitu Wish.Kedua-dua MPV ini menjadi kegemaran di kalangan keluarga yang mahukan sebuah MPV yang menonjolkan gaya ‘sporty’. Ia sering dilihat meluncur megah di jalanraya Malaysia, dan mungkin ada dikalangan pembaca yang membesar dengan kereta ini.Lama kelamaan, kereta seperti MPV berkembang menjadi SUV crossov

Mersita

Mersita

Dec 11, 2020

Toyota Yaris 2020 – Berapakah gaji minimum nak dapat pinjaman?

Toyota YarisNama Toyota Yaris bukanlah baru di Malaysia kerana ia pernah diperkenalkan di sini pada tahun 2006 sebelum dihentikan beberapa tahun seterusnya.Tahun lepas, UMW Toyota Motor memperkenalkan semula Toyota Yaris di Malaysia. Kali ini, ia berdasarkan Toyota Vios NSP151 (generasi ke-3).Dalam artikel ini, kita akan melihat lebih lanjut berapakah jumlah gaji yang anda perlu ada setiap bulan sebelum anda boleh memohon pinjaman bank untuk pembelian dan penyelenggaraan Toyota Yaris.Berapa juml

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Oct 28, 2020

The Daihatsu D-Compact X-over is the Perodua Myvi Style that we wish we had

Perodua is expected to introduce a crossover version of the Myvi soon, ala Perodua Axia Style. Expect the forthcoming taller riding Perodua Myvi to feature faux SUV-style side claddings, sharing the same ‘Style’ moniker.The idea of a Perodua Myvi crossover is not new. Back in 2006, two years after the first generation Daihatsu Boon/Toyota Passo twins were introduced in Japan and one year after a lightly re-designed Boon/Passo became the Perodua Myvi, Daihatsu had introduced the D-Com

Hans

Hans

Jun 2, 2020

Rebiu Pemilik: Saya membeli Nissan X-Trail T32 2.0

**Artikel ini berkisar tentang pengalaman peribadi pemilik Nissan X-Trail dan ia tidak semestinya mewakili pandangan WapCar.Syed Muhammad AkmalSaya membeli Nissan X-Trail T32 2.0 ini pada bulan Julai 2017. Pada ketika itu, Nissan X-Trail ini telah menerima beberapa penambahbaikan ‘facelift’. Nissan X-Trail ini telah menerima lampu hadapan jenis “reflector halogen headlamp” bagi variant 2.0cc dan lampu hadapan jenis “projector headlamp” bagi variant 2.5cc.PROSE

Owner Review

Owner Review

Sep 19, 2020

The Story You Don't Know About the Toyota Yaris

The all-new 2019 Yaris platform is expected to revolutionize the Malaysian market by taking advantage of the downsizing and cost reduction trend while improving safety, environmental performance and vehicle life. Today we look back at a few stories from the Toyota Yaris.The first generation of YarisThe first Yaris adopted the Toyota Funtime design concept first exhibited at the Frankfurt motor show in 1997. This design concept was first introduced at the Paris motor show in 1998 and first applie

Axe

Axe

Jul 22, 2019

Spied: RHD 2021 Hyundai Staria caught testing in Thailand – Is this the reborn Estima?

Last week, Hyundai officially released more photos of the 2021 Hyundai Staria and it wouldn’t be surprising if the designers’ mood board contains Daft Punk, 2001: A Space Odyssey, and NASA because it looks so futuristic.However, we recently discovered spyshots of a Staria undergoing testing in Thailand courtesy of Car News Update. Based on the photos, the camouflaged Staria was decked out in black cladding but we did see glimpses of the dark grey paint job.The overall shape is lookin

CY Foong

CY Foong

Mar 22, 2021

2020 Toyota RAV4 vs Honda CR-V vs Mazda CX-5 – Which one has more boot space?

Honda C-RV: 522 litre of boot space Mazda CX-5: 442 litre of boot space Toyota RAV4: 580 litre of boot space (!)The all-new 2020 Toyota RAV4 is due to be launched later this year, but when you think of C-segment SUV in Malaysia, the name Honda CR-V is no stranger to the list. Strong brand image, rugged looks and proven reliability, the C-RV is a favorite among those looking for 5-seater SUV in the market.Honda CR-VFor those looking for something suaver, you can’t go wr

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Mar 23, 2020

2020 Toyota Yaris – What’s the minimum salary to get a loan?

The Toyota Yaris nameplate isn’t exactly new in Malaysia, as it was first introduced here back in 2006 before getting discontinued a couple of year later.Fast forward to 2019 and UMW Toyota Motor reintroduced the Toyota Yaris in Malaysia, this time based on the NSP151-generation Toyota Vios.In this article, we will take a closer look and see how much you need to make each month before you can apply for a loan to purchase and maintain a Toyota Yaris.How much do I need to make?Starting thing

Eric

Eric

Oct 24, 2020

Less choices for consumers as Toyota and Honda decline, Proton/Perodua extend lead

Over the next 5 years, the new normal for the Malaysian car market will eventually see less choices for consumers as the Big-3 Japanese car makers – Toyota, Honda, Nissan – retreat and cede ground to Proton and Perodua, whose upcoming range of models are more than a match against alternatives from Toyota and Honda.The Proton X70 has already eroded Honda Malaysias sales, though its still the No.1 non-national brand here. The Proton X50 will certainly suppress Honda’s progress ev

Hans

Hans

Feb 8, 2021