Tag

toyota estima 2014

Toyota Estima – Long live the Malaysian king of MPV

MPVs were once a hot commodity and none were as legendary as the Toyota Estima. The unique egg-shaped van was a favourite among Malaysian families, providing versatility and loads of space.However, the legacy of Toyota’s eponymous MPV is sadly gone. Toyota quietly killed off the Estima in 2019 and few actually noticed its untimely death.We’ve already waxed lyrical about how the first-gen Estima was a gamechanger (and deserves to be a modern classic). So, we’ll put the spotlight

CY Foong

CY Foong

Dec 17, 2020

Panduan membeli Toyota Estima terpakai, MPV second hand kegemaran rakyat Malaysia!

Toyota Estima telah ditamatkan pengeluaran oleh Toyota pada tahun 2019. Model MPV popular tersebut melalui penjualan generasi akhir yang sukar kerana dibayangi oleh model Toyota Alphard dan Toyota Vellfire yang lebih premium.Walaubagaimanapun, MPV dengan pelbagai konfigurasi penumpang ini masih popular di Malaysia. Ia masih boleh dibeli oleh penjual kereta recond dan terpakai.Toyota Estima merupakan MPV yang boleh dinaiki dengan selesa pada tempat duduk baris ketiga dengan harga yang lebih mesra

Haris

Haris

Jan 5, 2021

Toyota Estima – Raja MPV Malaysia suatu ketika dulu. MPV dah hilang takhta?

MPV suatu ketika dahulu adalah komoditi yang popular dan tiada yang lebih ‘lejen’ daripada Toyota Estima. Van berbentuk bujur telur yang unik ini pernah menjadi kegemaran para keluarga di Malaysia kerana ia serba-boleh dan mempunyai ruang dalaman yang luas.Namun, legasi MPV Toyota ini malangnya sudah berlalu pergi. Secara senyap, Toyota telah menggugurkan Estima pada tahun 2019 dan tidak ramai yang perasan kematian MPV ini di pasaran kereta baru negara kita.Kami sudahpun ceritakan ba

Mersita

Mersita

Dec 27, 2020

Sejarah Toyota Estima: MPV yang memulakan kehangatan kereta keluarga

Setiap keluarga yang semakin membesar sememangnya memerlukan kenderaan untuk membawa keseluruhan ahli yang semakin bertambah. Sebagai ibu bapa, mereka lebih prihatin akan keperluan dan keselesaan setiap ahli keluarga.Di Malaysia, antara kenderaan yang memulakan kehangatan kereta keluarga ialah Toyota Estima. Toyota Estima yang kita kenali sejak ia dihangatkan pada awal era 2000-an sebenarnya bermula daripada Toyota Previa yang diperkenalkan pada tahun 1990.Generasi pertama (XR 10. XR 20; 19

Faisal

Faisal

Oct 12, 2020

Toyota Estima dengan twin turbo menghasilkan 370 PS, siap masuk trek lumba!

Anda pemilik ataupun peminat MPV Toyota Estima (ataupun Previa, nama rasmi yang dijual oleh UMW Toyota) ataupun kereta yang unik.Di Jepun, sebuah syarikat talaan kereta bernama Topline telah membina sebuah Estima yang khas untuk kegunaan di litar lumba!Nampak intercooler besar kat tengah tu?Topline adalah salah satu pakar ubahsuai MPV di Jepun dengan pengalaman lebih daripada 20 tahun. Diorang ni dah kira macam otai lah dekat sana.Pertama sekali, Topline menggunakan Toyota Estima generasi kedua

Zamil Syaheer

Zamil Syaheer

Sep 7, 2020

Supercharged, mid-engine, AWD - Here's why the first Toyota Estima is a modern classic

Toyota in the 1990s was on a roll when it came to producing some of the greatest cars of the modern era. Models like the A80 Supra, SW20 MR2, the Z30 Soarer and even the X90 Chaser/Mark II/Cresta became modern cult classics among car fans.However, there is another Toyota model from that period that should also deserve to be a modern classic. It was revolutionary in design, had some clever engineering, and more importantly for a Toyota, pretty reliable. I'm of course talking about the first g

CY Foong

CY Foong

Oct 25, 2020

Estima terbabas di ‘flyover’, anak terhumban ke bawah ‘landing’ atas Vellfire

Disebabkan hujan lebat, sebuah MPV Toyota Estima hilang kawalan dan terbabas di sisi jalan atas jejambat Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) menghala ke Jalan Tun Razak dari Gombak.Kemalangan sebegini memang kadangkala terjadi tapi kali ini, yang mengejutkan ialah kanak-kanak yang duduk di belakang tercampak dari cermin sisi belakang kanan dan terjatuh ke bawah.Setelah tercampak keluar, kanak-kanak tersebut mendarat di pusat pameran kereta di Jalan Pahang yang terletak betul-betul di bawah jejambat

Mersita

Mersita

Dec 2, 2020

Owner Review: Living With My 2014 Ford Fiesta ST Named Bloop

** This article is the personal experience of a 2014 Ford Fiesta ST180 owner and does not necessarily reflect the views of WapCarMcBoomPowAbout My 2014 Ford Fiesta ST180In May 2016, I bought a new but old stock 2014 Ford Fiesta ST180 from Ford SDAC. This is the closest to owning a new car I've ever been. Prior to that my ownership experiences have only been with second, third, and eighth-hand cars. I won't go into why (maybe I'll save that for another day), but yeah, first new car ev

Owner Review

Owner Review

Jun 23, 2020

25 years ago, Toyota shoved an MR2 engine into an Ipsum for the fun of it

Ever wondered what would a Toyota Innova look like if its regular 2.0-litre engine was swapped out for a 3.0-litre inline-6 from the GR Supra? Well, that sounds mad but Toyota Great Britain (GB) once did something similar to one of their MPVs nearly 25 years ago.The Picnics JDM twin, the IpsumBack in 1997, Toyota GB’s PR and Social department transformed a sensible Toyota Picnic MPV into the crazy-sounding Picnic Sport Turbo. The Picnic was more recognised in Malaysia as the Ipsum where it

CY Foong

CY Foong

Apr 17, 2021

Sejarah Toyota Alphard: Pembangunan yang menjadi raja segala MPV

Di Malaysia, kehangatan kenderaan jenis MPV mula menjadi jelas sejak kedatangan Toyota Estima. Walaupun Toyota Estima mempunyai saiz dan rupa paras yang cukup menonjol, sesetengah pembeli lebih gemar akan kenderaan yang lebih gah supaya kelihatan lebih ‘atas’ dalam khalayak ramai.Dengan kebolehan yang cukup lengkap serta gaya yang dimiliki oleh Toyota Estima, pembeli sememangnya menantikan kehadiran abang sulungnya iaitu Toyota Alphard.Generasi pertama (AH10; 2002 – 2008)Dengan

Faisal

Faisal

Oct 18, 2020

Panduan membeli Nissan Serena C26 terpakai, MPV kotak bagi yang suka menongkah arus?

Sebagai sebuah pasaran yang dijangka menurun (oops), mungkin ramai yang mempertimbangkan model MPV terpakai. Apa salahnya, kemuncak pasaran MPV pun sudah berlalu justeru model-model yang mahal ketika itu kini sudah mampu milik.Sebelum ini Wapcar.my pernah menampilkan Toyota Estima dan Toyota Alphard dalam panduan kereta terpakai kami. Sebagai keseinambungan, kami tampilkan juga pesaingnya iaitu Nissan Serena generasi C26.Sebagai rujukan, Nissan Serena bersaing rapat dengan Toyota Noah, Voxy dan

Haris

Haris

Feb 3, 2021

Panduan membeli Toyota Wish generasi kedua (AE20) serendah RM 40k, pencabar Alza - Exora sebenar?

Tidak dinafikan, zaman kegemilangan MPV mula merudum tetapi ia masih belum berakhir. Akibat daripada kemuncak zaman emas MPV tersebut, beberapa MPV masih mempunyai penangan yang hebat sehinggalah ke hari ini. Antaranya, Toyota Wish!Dibangunkan sejak 20 tahun yang lalu, Toyota Wish mencapai kesempurnaan pada generasi kedua yang dilancarkan pada tahun 2009 di Jepun. Walaupun generasi ini tidak dibawa masuk secara rasmi, Toyota Wish tetap ligat berkeliaran di jalan raya Malaysia.Praktikaliti Toyota

Haris

Haris

Feb 6, 2021

Toyota Raize, Alphard - antara 5 kereta paling laris di Jepun tahun 2020 yang ada di Malaysia!

Jenama Jepun sememangnya menjadi pilihan utama bagi sesetengah pembeli di Malaysia. Oleh yang demikian, sudah tentu model kereta terlaris di Jepun mampu menjadi penanda aras terawal untuk model-model yang bakal berjaya di Malaysia.Imej oleh The Federal NewsMenurut Japan Automobile Dealer Association (JADA), berikut adalah model paling laris di Jepun pada tahun 2020 (kategori bukan kereta-kei). No Model Unit Jualan Tahun 2020 1 Toyota Yaris 151,766 2 Toyota Raize 126,

Haris

Haris

Jan 11, 2021

Proton Saga breaks its own sales records in June 2020, highest number sold since 2014!

Proton is on a roll as they follow their sales success in May 2020 with yet another healthy number in June 2020. Other than that, the Proton Saga also broke its own monthly sale record with the highest numbers sold since August 2014.Proton recorded 9,623 units sold in June 2020. This number is the second-highest the brand recorded in 2020 and a growth of 69.5 percent over May 2020.Bear in mind that June is also the first full month that Proton has been operating since the Movement Control Order.

Jerrica

Jerrica

Jul 2, 2020

Owner Review: Just can’t resist the Jinba Ittai - 2014 Mazda 3 Skyactiv

** This article is the personal experience of a 2014 Mazda 3 Skyactiv BM owner and does not necessarily reflect the views of WapCar.Facebook: Zi Xuan OngIt was like 5 years 7 months back since I own my Mazda 3 BM model but it wasn’t my first choice. At the end of 2014, I was thinking to get myself a newer car, as my Hyundai Accent that time was already close to 10 years old. I know I am a pretty OCD person and driving a new car on busy roads in Penang is pretty stressful for me so a w

Owner Review

Owner Review

Aug 19, 2020

Honda Jazz, kereta klon paling banyak tumpas di Kelantan!

Kereta klon mungkin nampak menarik dengan tawaran harga yang sangat murah tetapi ia sebenarnya duri dalam daging. Untuk pembeli kereta klon yang merasa selamat kerana tinggal di tempat yang terpencil, fikirkan semula.Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kelantan, Hanif Yusabra Yusuf memberikan amaran kepada pembeli kereta klon yang berleluasa di Kelantan.Gambar hiasan“Berdasarkan statistik pada tahun lalu, sebanyak 7 buah kereta Honda Jazz klon disita berbanding kenderaan lain sebanya

Haris

Haris

Feb 19, 2021

Perodua D55L akan jadi model Perodua pertama dengan kit Modellista?

Perodua D55LPasaran SUV akan menjadi semakin hangat apabila Perodua D55L dijangka akan hadir pada tahun 2021. Walaupun masih dalam pembangunan, hype untuk Perodua D55L sedang membara apatah lagi model asasnya boleh disesuaikan dengan kit badan Modellista!Modellista adalah syarikat modifikasi yang terkenal dengan model-model Toyota. Selain daripada Daihatsu Rocky dan Toyota Raize (kembar Perodua D55L), kit Modellista sudah banyak menaikkan imej garang pada Toyota Alphard, Toyota Vellfire dan juga

Haris

Haris

Dec 11, 2020

How fuel efficient is the Toyota Vios?

The 2019 Toyota Vios is powered by a 1.5-litre 4-cylinder Dual-VVTi engine with a codename 2NR-FE that produces 107 PS and 140 Nm of torque. It is linked to a CVT with 7 virtual ratios. Toyota claimed improved fuel consumption compared to the previous powertrain, but by how much? Read on to find out.The current powertrain combo was first introduced in the updated Vios in 2016, which replaced the ancient 1NZ-FE VVT-i engine with a 4-speed auto that was already present in the first gener

Shaun

Shaun

Jan 27, 2020

My MPV sliding doors are not working, what is the problem?

So, the sliding doors on your MPV decided to fail on you. It could be a Toyota Alphard, Toyota Estima, Toyota Sienta, Nissan Serena, Hyundai Starex, or a Kia Grand Carnival.Manual sliding doors are a lot easier to fix, but power sliding doors are a little bit trickier.Before you rush to any nearby workshop, you might want to check a few things. The solution is usually a lot cheaper than you think it is.1. Sliding doors hard to open or close? Could be dirty tracksTracks for the sliding door of a

Arif

Arif

Jan 29, 2021

Pintu gelongsor MPV saya rosak. Apa masalahnya?

Sedang seronok-seronok keluar dengan famili, pintu gelongsor/’sliding door’ MPV anda tiba-tiba buat hal pula. MPV anda barangkali Toyota Alphard, Toyota Estima, Toyota Sienta, Nissan Serena, Hyundai Starex, ataupun Kia Grand Carnival.Pintu gelongsor manual lebih mudah untuk dibaiki, tapi pintu gelongsor berkuasa susah sikitlah gamaknya.Sebelum anda kelam kabut pandu ke bengkel dengan pintu yang rosak, barangkali anda boleh cuba periksa beberapa perkara terlebih dahulu. Jalan penyeles

Mersita

Mersita

Feb 6, 2021

Owner Review: My Honda CR-V - Is replacing an MPV with an SUV a good idea?

** This article is the personal experience of a 2017 Honda CR-V 2.0 2WD owner and does not necessarily reflect the views of WapCar.Facebook: JJ ChangToying with the idea of SUVAt the end of 2016, I was in search for a new family car, and having previously owned a 2010 Toyota Estima 2.4 Aeras, I didn’t want to get another MPV as options were limited. My MPV options at the time were the Toyota Alphard, Toyota Vellfire, Honda Odyssey, and Nissan Elgrand. I could have gone for a newer Est

Owner Review

Owner Review

Aug 28, 2020

"Kami makan sate je bang" - rupanya kantoi khalwat dalam Toyota Vios!

Pelik tapi benar. Itulah yang berlaku semalam di Taman Keladi, Kedah. Kejadian tersebut berlaku apabila penduduk tempatan melaporkan insiden yang mencurigakan dimana pasangan tersebut sering dilihat berdua-duaan di dalam kereta Toyota Vios yang mempunyai cermin yang gelap.Berikutan laporan tersebut, anggota penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Kulim (PADK) melakukan rondaan lebih dari dua jam sebelum pasangan tersebut dicekup. Ketika itu, pasangan tersebut memberikan alasan bahawa mereka hanya mak

Faisal

Faisal

Nov 16, 2020

Review: Toyota Vios - This over the Honda City?

(2019 Toyota Vios prices and specs | Gallery)To begin with, a full disclosure – my daily is a 2014 (third generation pre-facelift) Toyota Vios and some bias may be involved in this review, but not in the way that you think, its actually against the Toyota Vios.Personally, the Toyota Vios has never been appealing because to me, it is merely a means to avoid our national brands. And when my family decided to get one back in 2014, needless to say I wasnt particularly thrilled by the news.2014

Shaun

Shaun

Feb 10, 2020

Special Service Campaign Announced For Selected Toyota Models

UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT), distributor of Toyota and Lexus vehicles in Malaysia, today announced a Special Service Campaign (SSC) that involved replacement of the airbag inflator of certain Toyota models sold by the company. UMWT assures that the safety of its customers is always a top priority.The vehicles involved in this campaign were subjected to a previous Takata airbag inflator recall and repaired between 2014 and 2019, where certain number of vehicles were replaced with a non-desicc

Jack

Jack

Aug 30, 2019

Sorry fans, there will be no new Mazda 2, Europe to use rebadged Toyota Yaris

First introduced in 2014, the current DJ-generation Mazda 2 is now in its sixth year of its lifecycle, meaning that a replacement model should be coming in the near future.However, things could change, at least for the European market.Buried inside Mazda’s 2nd quarter financial report for financial year ending March 2021 is an excerpt that said that Mazda plans to sell an OEM-supplied model based on the Toyota Yaris Hybrid. Two times five equals ten so the OEM-supplied model mentioned here

Eric

Eric

Nov 10, 2020

Rebiu Pemilik: Saya membeli Nissan X-Trail T32 2.0

**Artikel ini berkisar tentang pengalaman peribadi pemilik Nissan X-Trail dan ia tidak semestinya mewakili pandangan WapCar.Syed Muhammad AkmalSaya membeli Nissan X-Trail T32 2.0 ini pada bulan Julai 2017. Pada ketika itu, Nissan X-Trail ini telah menerima beberapa penambahbaikan ‘facelift’. Nissan X-Trail ini telah menerima lampu hadapan jenis “reflector halogen headlamp” bagi variant 2.0cc dan lampu hadapan jenis “projector headlamp” bagi variant 2.5cc.PROSE

Owner Review

Owner Review

Sep 19, 2020

Spied: RHD 2021 Hyundai Staria caught testing in Thailand – Is this the reborn Estima?

Last week, Hyundai officially released more photos of the 2021 Hyundai Staria and it wouldn’t be surprising if the designers’ mood board contains Daft Punk, 2001: A Space Odyssey, and NASA because it looks so futuristic.However, we recently discovered spyshots of a Staria undergoing testing in Thailand courtesy of Car News Update. Based on the photos, the camouflaged Staria was decked out in black cladding but we did see glimpses of the dark grey paint job.The overall shape is lookin

CY Foong

CY Foong

Mar 22, 2021

These Toyota Corolla KE70 and AE90 are still cared for by a Toyota dealer

Toyota authorized dealer Laser Motor’s outlet in Seksyen 19 Petaling Jaya has a quite a good reputation as a friendly neighbourhood dealer that PJ folks trust.For various reasons, this particular Toyota dealer sees an unusually high number of old Toyota cars being sent there for maintenance work, even if the cars are well past (sometimes decades past) their warranty period.Note the nearly 15 years old Corolla Altis, next to it are Laser Motors Toyota Gazoo Racing Vios Challenge cars being

Hans

Hans

Apr 16, 2021

Panduan: Toyota Innova terpakai, MPV gagah boleh pakai sampai kiamat kini serendah RM 20k!

Toyota Innova adalah sebuah MPV 7 penumpang yang terkenal dengan ketahanannya. Hal ini terbukti oleh penggunaannya yang lasak. Terkenal di Borneo, digunakan sebagai teksi, Toyota Innova adalah sebuah model yang tidak gagal.Selalu dilancarkan atau dikemaskini bersama-sama dengan Toyota Fortuner, Toyota Innova sebenarnya menggunakan casis IMV jenis ladder frame dengan Toyota Fortuner dan Toyota Hilux.Foto oleh Hairol JafriKini anda sudah tahu rahsia ketahanan Toyota Innova. Oleh yang demikian, apa

Haris

Haris

Jan 22, 2021

抱歉了Mazda车迷,不会有新的Mazda 2,欧洲市场将采用换标Toyota Yaris

当前DJ世代的Mazda 2首发于2014年,现在已经是其生命周期的第6年了,这也代表着新的升级车型将会在不久后推出。但是,事情也可能有变,至少在欧洲市场是这样的。在Mazda截至2021年3月的第二财季财务报告上,有一段摘录说,Mazda计划将市售一款基于Toyota Yaris混动版的OEM供应车型。二乘五等于十,所以这里提到的OEM供应车型肯定就是下一代的Mazda 2了。然而,大家也不要太过期待新一代Mazda 2在东盟地区的发布,虽然这个计划很可能只针对欧洲市场,就像Suzuki把Toyota RAV4贴标Suzuki Across,把Corolla改名为Suzuki Swace一样。不过,这也可能暗示着Mazda没有为Mazda 2更新换代的计划。

Rax

Rax

Nov 14, 2020