Mercedes-Benz Malaysia jelaskan sebab EV EQC belum tiba di Malaysia

Mercedes-Benz Malaysia sudah bersedia untuk memperkenalkan jenama ‘EQ’ mereka yang terdiri daripada kenderaan elektrik (EV) di Malaysia. Tapi, sebelum perkara ini menjadi realiti, syarikat tersebut memerlukan lebih kepastian dari segi kestabilan jangkamasa panjang. Perkara ini bergantung kepada hala tuju kerajaan serta Polisi Automotif Nasional (NAP) yang diharap lebih jelas.

Dr. Claus Weidner, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Malaysia, berkata, “Seperti yang kami selalu katakan, kami sedang mengkaji kebolehlaksanaan dalam membawa masuk mana-mana kereta (dalam portfolio kami) dan ini termasuklah EQ.”

Sama seperti mana-mana syarikat kereta yang berhasrat untuk melabur di Malaysia, Dr. Claus menerangkan yang Mercedes-Benz Malaysia akan terpaksa mempertimbangkan dua faktor utama sebelum memperkenalkan produk baharu di sini.

“Pertama sekali ialah kebolehlaksanaan ekonomi, dari segi jenis insentif, jenis suasana produksi, ataupun undang-undang dalam pasaran-pasaran spesifik ini. Lagi satu ialah dari segi permintaan.

“Oleh itu, kami sentiasa ada rancangan di sana tapi (kami) juga terpaksa menyesuaikannya menurut perubahan undang-undang atau ketidaktentuan atau turun-naik pasaran di sana. Oleh itu, kami pastinya ada rancangan untuk membawa EV masuk ke Malaysia, pada bila-bila masa ia dianggap bersedia, dan kami anggap ia bersedia dari perspektif-perspektif tersebut.

“Kami sentiasa berusaha secara dalaman dan juga dengan agensi-agensi di sini terutamanya dengan MARii dan ABDC (Majlis Pembangunan Perniagaan Automotif). Ini adalah untuk melihat apa yang boleh kami lakukan sejajar dengan NAP. Sejurus selepas perkara ini diselesaikan, kami pastinya akan membawa EV masuk ke pasaran.”

Dalam topik NAP, Dr. Claus menjelaskan yang penambahbaikan dari segi perincian lebih teliti dan jelas bagi hala tuju jangkamasa panjang kerajaan pastinya akan meningkatkan kebolehsaingan Malaysia.

“Secara keseluruhannya, NAP yang dilancarkan tahun lepas, tidak (lengkap) dari segi perincian bagi setiap perkara, maka secara amnya kami terpaksa menyesuaikan topik kami disana-sini. Apa yang kami boleh lakukan, kami dah laksanakan, dan aspek itu juga datang dari perspektif perancangan.

“Saya juga menyokong hujah bagi topik-topik EV, dimana penjelasan lebih teliti dalam NAP amat diperlukan supaya kita boleh lebih yakin dalam perancangan bagi hal ini – apakah hala tuju kerajaan bagi EV di Malaysia. Selain dari itu, kami juga terus bekerjasama dengan kerajaan dan institusi-institusi, seperti biasa bagi membawa produk-produk kami sesuai dengan permintaan pasaran.”

Dr. Claus juga menjelaskan yang menukar polisi setengah jalan adalah satu perkara yang tidak bagus. Contoh terbaru ialah perubahan dalam kiraan OMV yang dirancang untuk dilaksanakan oleh kerajaan Pakatan Harapan yang terdahulu.

“Kami juga terpaksa mengambil-kira perkembangan dari segi undang-undang dalam perspektif. Contohnya seperti NAP, dan juga topik OMV, yang kini akhirnya sudah dijelaskan.

“Selepas itu, definisi EEV yang baharu juga timbul. Semua perkara sebegini memberi impak terhadap peletakan harga dan ketidaktentuan macam-macam perkara yang sedang berlaku. Tetapan undang-undang dan suasana yang jelas dari kerajaan amat diperlukan – bukannya dalam jangkamasa pendek saja, merubah mungkin secara tahunan atau separuh tahunan – tapi satu perspektif yang lebih panjang bagi memberikan keyakinan serta kepercayaan terhadap pasaran. Oleh itu, kepastian perancangan diberi kepada pengilang, pengedar, dan juga apa yang boleh dijangka oleh pelanggan; samada harga akan turun atau naik, apakah hala-tuju dalam perkara terlibat, supaya mereka boleh buat keputusan.”

Selain dari itu, timbul juga isu sokongan infrastruktur, misalnya stesen pengecas awam.

Dr. Claus berkata Mercedes-Benz Malaysia sedang berhubung dengan syarikat-syarikat yang membekalkan servis-servis pengecasan. Tapi yang penting, topik tentang memperkasakan infrastruktur sokongan teramatlah bergantung kepada hala-tuju kerajaan.

“Sebagai OEM, kami membekalkan kereta-keretanya. Topik infrastruktur adalah sesuatu yang perlu dibincangkan lagi samada oleh kerajaan mahupun oleh syarikat-syarikat lain. Jika anda bandingkannya dengan stesen-stesen minyak, ia pastinya perkara yang sama saja dalam perspektif ini.

“Yang pasti, kami terpaksa tunggu dan lihat perancangan kerajaan dan syarikat-syarikat lain (pembekal servis pengecasan) yang terlibat dalam perkara ini. Semua perkara ini perlu jatuh dibawah NAP – apakah hala tuju kerajaan, bagaimana mereka ingin memacu teknologi sebegini dalam pasaran dalam perspektif yang lebih luas.

“Seperti yang anda boleh lihat di negara-negara lain, contohnya Singapura, perkara ini sebahagian besarnya dipacu oleh kerajaan. Oleh itu, saya lihat peranannya lebih besar pada bahu penggubal undang-undang serta syarikat-syarikat terlibat,” kata Dr. Claus.

Mercedes-Benz merupakan salah satu pelabur automotif paling lama dan paling besar di Malaysia.

Pada tahun 1983, Malaysia merupakan negara pertama selain dari Jerman yang diberi hak untuk memasang model utamanya iaitu S-Class (generasi W126).

Walaupun syarikat-syarikat lain seperti Hyundai telah memindahkan pejabatnya ke Indonesia, namun pejabat Mercedes-Benz Malaysia (MBM) di Puchong juga berfungsi sebagai pejabat Daimler – satu daripada dua di rantau ini (satu lagi di Bangkok).

Pasukan Asia Tenggara II di Malaysia juga menjaga pasaran Singapura dan Indonesia serta banyak lagi pasaran-pasaran ‘Pengedar Am’ yang kecil.

Pasukan Asia Tenggara I di Bangkok menjaga pasaran Thailand dan Vietnam.

Aturan ini jugalah menjadi sebab mengapa Mercedes-Benz GLB membuat debut rantaunya di Malaysia.

Pada tahun 2019, Malaysia merupakan negara pertama di Asia untuk mendebut Mercedes-Benz EQC elektrik. Memang ada perancangan untuk memperkenalkan EQC di Malaysia, namun ia sudah terbatal memandangkan Daimler telah mengumumkan yang Thailand dipilih untuk menghasilkan EQC.

Malaysia negara pertama di rantau ini untuk melihat EQC, tapi semuanya terhenti di situ

Namun, ada ‘plot twist’: Projek EQC telahpun dibatalkan di Thailand setelah Daimler berdepan masalah dengan kerajaan Thai, tapi ada satu lagi model EQ yang akan diperkenalkan di sana (akan diumumkan kemudian). Mungkin Malaysia masih ada peluang?

MBM juga mengoperasikan Pusat Latihan Pelapis. Ia terletak di Wisma Mercedes-Benz Malaysia di Puchong – menawarkan latihan teknikal kepada pelajar lepasan sekolah yang berminat untuk menceburi bidang teknikal dalam industri automotif.

Program ini ditubuhkan pada 1984, setahun selepas Malaysia menjadi negara pertama di luar Jerman untuk memasang S-Class. Program sebegini ialah yang pertama ditubuhkan di Malaysia oleh jenama kereta mewah dan premium. Oleh itu, pelajar-pelajar dilatih dengan teknologi terkini yang digunakan di dalam kereta-kereta Mercedes-Benz. Setakat ini, pusat tersebut telah melatih lebih daripada 900 rakyat Malaysia.

Kilang MBM di Pekan buat masa ini menghasilkan 5 model (total 13 varian) iaitu C-Class, E-Class, sedan S-Class, GLC, dan SUV GLC Coupe, serta dua model Mercedes-AMG iaitu C 43 dan GLC 43 Coupe. Ia juga mengekspot C180 ke Filipina.

Ikuti laman sosial kami:
Mersita

Penulis

Gemarkan kereta tinggi atau wagon, yang setakat ini masih lagi dalam igauan. Memilih Kenari terpakai sebagai kereta pertama, ...

Mudah, dapatkan kereta yang dibeli dengan pantas!

pengguna membeli kereta idaman
Tambah kereta anda

Naik taraf

Honda HR-V

Kereta Terpakai Yang Berkait

Quality Cars Guaranteed

Fixed Price No Hidden Fees

5-Day Money-back Guarantee

1-Year Warranty

Lihat Lebih

Video Pendek Yang Berkenaan

Berita Terkini

The 2023 Ford Ranger and Ranger Raptor add two awards to their list of accolades

It’s been an award-winning season for the new 2023 Ford Ranger and its variants. Recently, it’s added another two more to its list of accolades as Sime Darby Auto ConneXion (SDAC), the sole distributor for Ford in Malaysia, received the CarPlus Editor’s Choice Award 2022-2023 for ‘Pick-up Truck of the Year’ for the Ranger and ‘Car of the Year’ for the Ranger Raptor. The Ranger boasts an updated design with enhanced aerodynamics and improved interior comfort. It features a range of powerful, effi

From equivalent to RM 208k, Thai prices for 2023 Honda Accord confirmed; gap with CR-V's prices tightens

The all-new 2023 Honda Accord has finally gotten its confirmed price list in Thailand following its preview earlier, entering a two-fold battle which only has it facing off against the Toyota Camry range. Three variants of the hybrid-only Accord will go on sale in Thailand, with prices as follows: Accord e:HEV E: THB 1,599,000 (~RM 208k) Accord e:HEV EL: THB 1,669,000 (~RM 217k) Accord e:HEV RS: THB 1,799,000 (~RM 234k) These prices are slightly more competitive to what its sole rival, the Camry

The upcoming mini Toyota Land Cruiser will be a Corolla Cross-sized "Land Hopper?"

The Toyota Land Cruiser made its name being a tough-as-nails, go-anywhere premium 4x4 with the looks to back it up. Hot on the heels of the new global Land Cruiser 300 and the North American Land Cruiser 250 (Prado) could be a new third, more compact variant that’s being adorably dubbed the Land Hopper. Japanese site Best Car Web has dropped its own rendering of what the Land Hopper could be styled like and unsurprisingly, it appears to be very much like a mini Land Cruiser 250. That’s not a bad

Mercedes-Benz EQS SUV launching in Malaysia on Friday, plus another EV by year's end - EQE SUV?

Referenced briefly in the Budget 2024 commentary, Amanda Zhang, the President and CEO of Mercedes-Benz Malaysia, highlighted the company's increasing momentum and revealed the imminent launch of the Mercedes-Benz EQS SUV, happening this Friday on 20-October. “Our momentum continues to grow, as we eagerly anticipate the arrival of the EQS SUV this Friday, with plans to launch another all-electric model before year end. These efforts underscore our dedication to providing innovative electric vehic

Mercedes-Benz Malaysia supports Budget 2024, targets xEV to make up 50% of sales by 2025

Mercedes-Benz has expressed its support for the 2024 budget announcement made by the Malaysian government, which promotes the adoption of electric mobility. This aligns with the global mission of Mercedes-Benz, known as Ambition 2039, which is a comprehensive strategy aimed at addressing climate protection and reducing air pollution. The company firmly believes in the future of electric vehicles and has a well-defined roadmap to electrify its product range, all while striving to meet sustainabil

Rekomendasi Kereta

PopularLatestUpdates
Hot
Mitsubishi

Mitsubishi Xpander

RM 99,980

Lihat Model
Honda

Honda Civic Type R

RM 330,002 - 399,900

Lihat Model
Upcoming
Volvo

Volvo EX30

TBC

Lihat Model
Rolls Royce

Rolls Royce Spectre

RM 2,000,000

Lihat Model