Dengan tempoh menunggu untuk kereta baru menjangkau 12 bulan, jualan kereta baru di Korea dan Jepun telah menurun ke rekod terendah. Korea mengakhiri tahun 2022 dengan 1,395,297 unit kereta, terendah di sana sejak 2013. Di seberang Laut Timur, Jepun hanya menjual 4,201,321 unit kereta – angka terendah sejak tahun 1977!
Sebagai contoh, Kumpulan Hyundai Motor sedang berusaha untuk menjelaskan lebih daripada sejuta pesanan yang tertunggak manakala banyak model Toyota dan Honda yang popular mempunyai tempoh menunggu menjangkau satu tahun. Tempahan untuk Toyota Prius 2023 yang baru dilancarkan dan Honda Civic Type R FL5 2023 juga digantung buat sementara waktu.
Keadaan ini lebih meruncing di Jepun kerana pengeluar Jepun mengutamakan pasaran eksport mereka seperti Amerika Syarikat berbanding pasaran domestik mereka.
Para pengilang berkata sukar untuk meramalkan dengan tepat berapa lama lagi keadaan akan berterusan, dengan ramai yang mengatakan bahawa kekurangan bahagian semikonduktor akan berterusan sehingga 2025.
Baca juga: Isu bekalan cip semikonduktor masih melanda, Toyota ganti kunci 'keyless' kepada konvensional
Sejak Covid-19 melanda pada tahun 2020, pengeluar cip telah bergelut untuk memulakan semula pengeluaran akibat lonjakan permintaan yang mendadak ketika permintaan untuk hiburan rumah dan peralatan pejabat rumah meningkat.
Walaupun isu kekurangan bekalan untuk telefon pintar, komputer riba dan konsol permainan telah berkurangan, bekalan alat ganti elektronik automotif kekal terhad kerana alat ganti automotif mempunyai keperluan keselamatan yang lebih ketat dengan toleransi yang lebih tinggi untuk suhu dan getaran yang melampau.
Selain itu, elektronik automotif selalunya berdasarkan teknologi yang terbukti tetapi lebih lama, dengan cip yang satu atau kadangkala berbilang generasi di belakang elektronik pengguna yang lain.
Faurin cip yang membuat cip automotif ini juga mendapati sukar untuk meningkatkan pengeluaran cip generasi lama kerana pelaburan untuk pengembangan kapasiti masa depan secara amnya akan tertumpu pada cip generasi baru.
Di Malaysia, banyak model popular daripada Proton, Perodua, Toyota, dan Honda mempunyai tempoh menunggu sekurang-kurangnya 6 bulan, dengan beberapa model yang lain menjangkau sehingga 13 bulan.
Baca juga: Tempoh menunggu Perodua Bezza cecah 13.5 bulan, model Perodua lain berapa lama pula?
Quality Cars Guaranteed
Fixed Price No Hidden Fees
5-Day Money-back Guarantee
1-Year Warranty
{{variantName}}
{{carMileage}} km
{{registrationYear}} tahun
{{storeCity}}