Jerman U-turn dalam pelan EU untuk haramkan enjin pembakaran pada 2035 - EV hanya untuk orang kaya?

Pada Oktober 2022, Parlimen Kesatuan Eropah (EU) telah mencapai persetujuan sementara untuk mengharamkan jualan kereta dan van dengan enjin pembakaran dalaman (internal combustion engine, atau ICE) bermula 2035.

Parlimen EU sepatutnya bersidang lagi dalam bulan ini untuk mencabut undi bagi isu berkenaan.

Kini, Jerman – penyokong kuat kereta elektrik (EV) berbateri – membuat ‘U-turn’ mengejut atas hal ini dimana mereka mengugut untuk menghalang terus perjanjian ini bersama Itali, melainkan Parlimen EU boleh memberi jaminan yang akan ada peruntukan bagi membenarkan penjualan kereta berenjin pembakaran dikuasakan oleh bahan api sintetik.

Bahan api sintetik ialah bahan api buatan manusia dihasilkan daripada karbon dioksida (CO2) dan hidrogen (H2). Bahan api sintetik yang dihasilkan daripada tenaga boleh diperbaharui digelar sebagai e-bahan api (e-fuels). Bahan api sebegini berpotensi untuk menjadikan enjin pembakaran mencapai neutral karbon.

Bagaimana bahan api sintetik dibuat. Imej: Repsol

Negara yang menyokong Jerman dalam hal ini ialah Itali, sebuah lagi negara yang mempunyai banyak kepentingan dalam enjin pembakaran. Negara kurang membangun seperti Poland dan Hungary, dimana sasaran peralihan 100 peratus ke EV berbateri tidak begitu realistik, juga telah menunjukkan niat untuk menyertai Jerman dan Itali.

Topik pengharaman kereta berenjin pembakaran merupakan topik politik hangat di Jerman, pembawa risiko kepada gabungan kerajaan tiga parti di negara itu.

Serupa dengan Malaysia, kerajaan Jerman sedia ada merupakan satu gabungan rapuh terdiri daripada tiga parti berbeza – Parti Hijau radikal menyokong sepenuhnya pengharaman enjin pembakaran, manakala Parti Demokratik Sosial dan Parti Demokratik Bebas pula tidak menyokong pengharaman ini.

Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Jerman Volker Wissing berkata Jerman tidak akan menyokong cadangan dikemukakan EU.

“Suruhanjaya EU patut mencadangkan perundangan yang membolehkan enjin pembakaran didaftarkan selepas 2035, jika mereka boleh membuktikan yang ia hanya akan dikuasakan oleh bahan api sintetik,” katanya.

Tahun lalu, Toyota menggunakan bahan api sintetik pada GR86 dalam satu perlumbaan ketahanan 25 jam di Thailand. Selain itu, GR Corolla berenjin pembakaran hidrogen juga dilumba

‘U-turn’ dilakukan Jerman amat mengejutkan banyak pihak kerana negara itu merupakan pasaran terbesar bagi EV bateri di blok perdagangan Eropah, dan pengilang-pengilang kereta Jerman sudah amat maju dalam pengeluaran model-model EV bateri.

Langkah tiba-tiba diambil Jerman ini cukup menghampakan Brussels kerana Jerman dahulunya sentiasa menyokong draf cadangan dikeluarkan pada Jun 2022 bagi mengharamkan enjin pembakaran menjelang 2035 dan menyokong perjanjian sementara dikeluarkan pada Oktober 2022.

Faktor China mungkin salah satu sebab Jerman melakukan ‘U-turn’ ini.

Para eksekutif industri kereta di Eropah memberi amaran yang jika pengharaman ini diluluskan, Eropah akan dibanjiri EV diimport dari China manakala pengkalan industri Eropah akan semakin diabaikan.

Disebabkan oleh harga tenaga lebih tinggi di Eropah, para pengilang Eropah tidak mampu bersaing dengan pengilang EV China dari segi harga. Para eksekutif industri kereta menganggarkan yang undang-undang lebih ketat serta kos tenaga lebih tinggi di Eropah akan menyebabkan harga EV buatan Eropah kira-kira 40 peratus lebih mahal berbanding EV China.

Juga baca: Revolusi EV di China: Lebih 5.2 Juta unit pengecas, separuh baru dilancarkan tahun 2022!

Pengharaman EU ke atas ICE adalah yang paling ekstrem. Sumber: JAMA

Tambahan pula, China juga tiada rancangan untuk mengharamkan enjin pembakaran, menimbulkan persoalan tentang mengapa EU mahu pergi sejauh ini.

CEO Stellantis Carlos Tavares memberitahu portal perniagaan Automobilwoche di Jerman bahawa kumpulan Stellantis, kumpulan EV terlaris di Eropah dari segi volum, boleh menandingi import China dengan agresif. Namun, keputusan kurang popular terpaksa dilaksanakan seperti kilang kereta ditutup, kerja-kerja pengilangan dialih ke tempat lain, pembekal Eropah diputuskan – meninggalkan kerugian pada Eropah dalam pelbagai bentuk.

“Jika dibiarkan pasaran Eropah terbuka, maknanya kita tiada pilihan: kita terpaksa bertanding dengan China secara langsung. Dan ini merangkumi keseluruhan rantaian nilai automotif.”

Akibatnya besar, jelasnya. “Tidak dapat dielakkan, ini akan mengundang keputusan tidak disenangi.”

Kapasiti perlu dikurangkan dan kilang harus dipindahkan ke lokasi lebih sesuai.

Menurut Tavares, pilihan lain adalah untuk “mengindustrikan semula” Eropah bagi menghidupkan semula industri-industri dan rantaian pembuatan yang hilang.

“Walau bagaimanapun, jika itu yang dimahukan, masih banyak usaha yang perlu dilaksanakan di EU, kemudian mereka perlukan polisi perdagangan yang berbeza.”

Sudah ada beberapa ramalan tentang penurunan harga EV dan mencapai jurang keseimbangan kos dengan kereta enjin pembakaran, namun bukanlah ini yang berlaku sekarang.

“Saya tak risaukan Stellantis, saya risaukan golongan berpendapatan sederhana yang tidak akan mampu membeli kereta berharga 30,000 Euro,” kata Tavares, yang mana Peugeot e-208 keluaran kumpulan Stellantis kini EV bajet No.1 paling laris di Eropah.

Pada tahun lalu, Luca de Meo, CEO Renault Group, berkata, “Saya tak nampak jurang keseimbangan ini semakin hampir. Saya boleh fikirkan kimia bateri lebih baik dan elektronik kuasa lebih hebat, namun pencapaian ini tidak bermakna apabila harga kobalt naik berganda dalam tempoh hanya enam bulan.”

CEO BMW, Oliver Zipse, juga pernah memberi amaran. “Kami tidak mahu kereta dialih keluar daripada segmen asas, secara politiknya ini amatlah berbahaya. Jika anda tiba-tiba menjadikan pemilikan kereta hanya untuk orang kaya, ia satu perkara bahaya.”

“Sebagai ahli politik, saya akan amat berhati-hati… kerana anda menghapuskan kereta mengikut undang-undang,” ujar Zipse.

Berita berkait:

EV berharga serendah RM120k menyusul ke Malaysia suku kedua tahun 2023 - MITI

Pelaburan RM 14.7 bilion diluluskan untuk ekosistem EV di Malaysia - Tengku Zafrul

Pengalaman memandu EV BYD Atto 3 ke Tg. Malim - EV rakyat paling lengkap setakat ini!

Oops... Something broke.
    Channel:
Ikuti laman sosial kami:
Mersita

Penulis

Gemarkan kereta tinggi atau wagon, yang setakat ini masih lagi dalam igauan. Memilih Kenari terpakai sebagai kereta pertama, ...

Dapatkan respons dalam masa 24 jam!

pengguna membeli kereta idaman
Tambah kereta anda

Naik taraf

Honda HR-V

Kereta Terpakai Yang Berkait

Quality Cars Guaranteed

Fixed Price No Hidden Fees

5-Day Money-back Guarantee

1-Year Warranty

Lihat Lebih

Video Pendek Yang Berkenaan

Berita Terkini

PLUS and Gentari launch modular EV charger with battery storage at the northbound Behrang lay-by

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) and clean energy solutions provider Gentari Sdn Bhd (Gentari), via its subsidiary, Gentari Green Mobility, have launched an electric vehicle (EV) fast-charging modular and portable station at the northbound Behrang lay-by. The system uses a Battery Energy Storage System (BESS) setup. Present at the launch was Malaysia’s Minister of Works, YB Dato Sri Alexander Nanta Linggi. “The collaboration between PLUS and Gentari is a significant joint effort that can harness the

The 2023 Ford Ranger and Ranger Raptor add two awards to their list of accolades

It’s been an award-winning season for the new 2023 Ford Ranger and its variants. Recently, it’s added another two more to its list of accolades as Sime Darby Auto ConneXion (SDAC), the sole distributor for Ford in Malaysia, received the CarPlus Editor’s Choice Award 2022-2023 for ‘Pick-up Truck of the Year’ for the Ranger and ‘Car of the Year’ for the Ranger Raptor. The Ranger boasts an updated design with enhanced aerodynamics and improved interior comfort. It features a range of powerful, effi

From equivalent to RM 208k, Thai prices for 2023 Honda Accord confirmed; gap with CR-V's prices tightens

The all-new 2023 Honda Accord has finally gotten its confirmed price list in Thailand following its preview earlier, entering a two-fold battle which only has it facing off against the Toyota Camry range. Three variants of the hybrid-only Accord will go on sale in Thailand, with prices as follows: Accord e:HEV E: THB 1,599,000 (~RM 208k) Accord e:HEV EL: THB 1,669,000 (~RM 217k) Accord e:HEV RS: THB 1,799,000 (~RM 234k) These prices are slightly more competitive to what its sole rival, the Camry

The upcoming mini Toyota Land Cruiser will be a Corolla Cross-sized "Land Hopper?"

The Toyota Land Cruiser made its name being a tough-as-nails, go-anywhere premium 4x4 with the looks to back it up. Hot on the heels of the new global Land Cruiser 300 and the North American Land Cruiser 250 (Prado) could be a new third, more compact variant that’s being adorably dubbed the Land Hopper. Japanese site Best Car Web has dropped its own rendering of what the Land Hopper could be styled like and unsurprisingly, it appears to be very much like a mini Land Cruiser 250. That’s not a bad

Mercedes-Benz EQS SUV launching in Malaysia on Friday, plus another EV by year's end - EQE SUV?

Referenced briefly in the Budget 2024 commentary, Amanda Zhang, the President and CEO of Mercedes-Benz Malaysia, highlighted the company's increasing momentum and revealed the imminent launch of the Mercedes-Benz EQS SUV, happening this Friday on 20-October. “Our momentum continues to grow, as we eagerly anticipate the arrival of the EQS SUV this Friday, with plans to launch another all-electric model before year end. These efforts underscore our dedication to providing innovative electric vehic

Rekomendasi Kereta

PopularLatestUpdates
Hot
Mitsubishi

Mitsubishi Xpander

RM 99,980

Lihat Model
Honda

Honda Civic Type R

RM 330,002 - 399,900

Lihat Model
Upcoming
Volvo

Volvo EX30

TBC

Lihat Model
Rolls Royce

Rolls Royce Spectre

RM 2,000,000

Lihat Model