Kereta Perodua hibrid pertama menyusul tahun 2024, sasar EV atasi enjin konvensional menjelang 2030!

  • Malaysia sasar EV cecah 9 peratus daripada TIV menjelang 2025, 15 peratus menjelang 2030
  • Perodua hibrid yang akan dilancarkan pada 2024 adalah model serba baharu (bukan Ativa Hybrid), asimilasikan pembekal tempatan ke arah kenderaan elektrik
  • Hibrid akan menyaksikan pertumbuhan pesat di Malaysia antara 2024 hingga awal 2030-an, selepas itu EV akan mengatasi

Perodua menjangkakan pengakhiran enjin pembakaran dalaman (ICE) akan berlaku lebih cepat daripada apa yang disasarkan oleh pengeluar automotif lain yang beroperasi di sini.

Pada taklimat mengenai syarikat itu, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Dato' Sri Zainal Abidin Ahmad memaparkan slaid pembentangan yang memberikan gambaran ringkas mengenai unjuran Perodua untuk 10 tahun akan datang.

Zainal menjelaskan bahawa Perodua akan mula memperkenalkan model hibrid keluaran tempatan baharu pada tahun 2024. Perodua Ativa Hybrid – ketika ini hanya tersedia untuk sewaan kepada pelanggan terpilih, telah diketepikan.

"Ia akan menjadi varian Full Model Change (FMC, istilah industri untuk model generasi baharu)," kata Dato' Sri Zainal. Kenyataan ini seolah-olah merujuk kepada Perodua Bezza versi hibrid serba baharu, yang dijangka akan menerima model generasi baharu pada tahun 2024.

Perodua menjangkakan pertumbuhan pesat dalam jualan hibrid, berkembang sehingga akhir dekad ini, manakala permintaan untuk model enjin pembakaran dalaman (ICE) konvensional akan mula menurun.

Mempercepatkan lagi permintaan untuk hibrid dan pengakhiran ICE adalah sasaran kecekapan bahan api purata korporat (Corporate Average Fuel Efficiency) baharu yang akan diumumkan oleh kerajaan Malaysia tidak lama lagi.

Butiran dan tempoh masa masih belum ditetapkan tetapi Perodua berkata ia telah diberikan sasaran 4.2 liter/100 km.

Baca: Toyota, Daihatsu dan jenama Jepun lain dikritik kerana lambat dalam pembangunan kereta elektrik

Sasaran CAFE berbeza antara satu syarikat dengan syarikat lain, dan dikira berdasarkan berat dan jenis kereta dalam nisbah campuran jualan syarikat. Buat masa ini, ia akan terhad kepada kereta penumpang sahaja.

Bagi EV mampu milik, Perodua berkata ia memerlukan 10 tahun lagi sebelum teknologi bateri dan infrastruktur pengecasan mencecah tahap matang di mana EV boleh diterima oleh orang ramai – segmen di mana Perodua bersaing.

Pada masa yang sama, Perodua berkongsi bahawa kerajaan Malaysia telah meminta pengeluar tempatan untuk menyokong matlamat kerajaan untuk mempunyai EV bateri (BEV) yang menyumbang 9 peratus daripada jumlah jualan kereta baharu di Malaysia menjelang 2025, meningkat kepada 15 peratus menjelang 2030.

17 vendor Perodua mungkin tidak mampu beralih ke arah EV

Pengeluar kereta nasional kedua itu amat menyedari cabaran peralihan kepada EV, sambil menegaskan bahawa 17 daripada 135 pembekal Perodua ketika ini mungkin tidak dapat bertahan dalam peralihan tersebut. Pembekal yang perniagaannya tertumpu pada penghasilan, tempaan, dan mesin bahagian berkaitan enjin adalah yang akan paling terjejas.

Sebagai pengeluar kereta nasional, Perodua mempunyai tugas yang tidak dapat dielakkan untuk memikul tanggungjawab sosial bagi mengembangkan vendor tempatan. Untuk tujuan ini, Perodua telah mula mendorong vendornya untuk beralih ke ruang EV. Pengenalan hibrid Perodua merupakan langkah pertama dalam memperkenalkan kabel voltan tinggi, bateri dan teknologi berkaitan motor elektrik kepada vendor tempatan.

"Jika, katakanlah, kita memperkenalkan kenderaan elektrik, kita mesti memastikan penyetempatan akan berlaku," kata Dato' Sri Zainal.

Beliau menambah bahawa salah satu daripada tiga komponen utama EV - iaitu bateri voltan tinggi, inverter, dan motor elektrik - perlu disetempatkan "kerana kami adalah Perodua dan kami mahu membangunkan industri tempatan."

Bersama-sama Daihatsu, Perodua juga sedang memadankan vendor tempatan dengan syarikat asing untuk mewujudkan pembangunan bersama dan perkongsian strategik bagi projek berkaitan EV.

Matlamatnya adalah untuk memastikan vendor tempatan mencapai tahap di mana mereka dapat secara bebas mencadangkan penyelesaian elektrifikasi kepada Daihatsu dan kumpulan Toyota yang lebih luas, di mana Perodua adalah sebahagian daripadanya.

Baca: Perodua bekerjasama dengan MIDA untuk meningkatkan bekalan melalui digitalisasi Industri 4.0

Daihatsu mempamerkan Ayla EV Concept untuk Indonesia, berdasarkan Perodua Axia

Selain itu, Daihatsu tidak mempunyai sebarang model EV bateri yang dijual. Jadi buat pertama kalinya dalam sejarah Perodua, syarikat itu bermula pada kedudukan yang sama dengan rakan teknikal Jepunnya.

Perodua tidak perlu lagi bergantung sepenuhnya kepada Daihatsu kerana Daihatsu juga tidak mempunyai pengalaman dalam arena kenderaan elektrik. Bagi mewujudkan vendor tempatan berkeupayaan EV dan memperkenalkan EV kos rendah yang sesuai untuk rakyat Malaysia, Perodua berada dalam kedudukan yang lebih baik daripada Daihatsu untuk menentukan apa yang betul.

Baca: Daihatsu belum bersedia jual model hibrid atau elektrik, beri kesan kepada perancangan Ativa Hybrid?

Oops... Something broke.
    Channel:
Ikuti laman sosial kami:
Haris

Penulis

Latar belakang yang pelbagai menjadikan beliau lebih memahami kehendak pembaca. Penulis tidak memiliki kereta sendiri, juster...

Mudah, dapatkan kereta yang dibeli dengan pantas!

pengguna membeli kereta idaman
Tambah kereta anda

Naik taraf

Honda Civic

Kereta Terpakai Yang Berkait

Quality Cars Guaranteed

Fixed Price No Hidden Fees

5-Day Money-back Guarantee

1-Year Warranty

Lihat Lebih

Video Pendek Yang Berkenaan

Berita Terkini

PLUS and Gentari launch modular EV charger with battery storage at the northbound Behrang lay-by

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) and clean energy solutions provider Gentari Sdn Bhd (Gentari), via its subsidiary, Gentari Green Mobility, have launched an electric vehicle (EV) fast-charging modular and portable station at the northbound Behrang lay-by. The system uses a Battery Energy Storage System (BESS) setup. Present at the launch was Malaysia’s Minister of Works, YB Dato Sri Alexander Nanta Linggi. “The collaboration between PLUS and Gentari is a significant joint effort that can harness the

The 2023 Ford Ranger and Ranger Raptor add two awards to their list of accolades

It’s been an award-winning season for the new 2023 Ford Ranger and its variants. Recently, it’s added another two more to its list of accolades as Sime Darby Auto ConneXion (SDAC), the sole distributor for Ford in Malaysia, received the CarPlus Editor’s Choice Award 2022-2023 for ‘Pick-up Truck of the Year’ for the Ranger and ‘Car of the Year’ for the Ranger Raptor. The Ranger boasts an updated design with enhanced aerodynamics and improved interior comfort. It features a range of powerful, effi

From equivalent to RM 208k, Thai prices for 2023 Honda Accord confirmed; gap with CR-V's prices tightens

The all-new 2023 Honda Accord has finally gotten its confirmed price list in Thailand following its preview earlier, entering a two-fold battle which only has it facing off against the Toyota Camry range. Three variants of the hybrid-only Accord will go on sale in Thailand, with prices as follows: Accord e:HEV E: THB 1,599,000 (~RM 208k) Accord e:HEV EL: THB 1,669,000 (~RM 217k) Accord e:HEV RS: THB 1,799,000 (~RM 234k) These prices are slightly more competitive to what its sole rival, the Camry

The upcoming mini Toyota Land Cruiser will be a Corolla Cross-sized "Land Hopper?"

The Toyota Land Cruiser made its name being a tough-as-nails, go-anywhere premium 4x4 with the looks to back it up. Hot on the heels of the new global Land Cruiser 300 and the North American Land Cruiser 250 (Prado) could be a new third, more compact variant that’s being adorably dubbed the Land Hopper. Japanese site Best Car Web has dropped its own rendering of what the Land Hopper could be styled like and unsurprisingly, it appears to be very much like a mini Land Cruiser 250. That’s not a bad

Mercedes-Benz EQS SUV launching in Malaysia on Friday, plus another EV by year's end - EQE SUV?

Referenced briefly in the Budget 2024 commentary, Amanda Zhang, the President and CEO of Mercedes-Benz Malaysia, highlighted the company's increasing momentum and revealed the imminent launch of the Mercedes-Benz EQS SUV, happening this Friday on 20-October. “Our momentum continues to grow, as we eagerly anticipate the arrival of the EQS SUV this Friday, with plans to launch another all-electric model before year end. These efforts underscore our dedication to providing innovative electric vehic

Rekomendasi Kereta

PopularLatestUpdates
Hot
Mitsubishi

Mitsubishi Xpander

RM 99,980

Lihat Model
Honda

Honda Civic Type R

RM 330,002 - 399,900

Lihat Model
Upcoming
Volvo

Volvo EX30

TBC

Lihat Model
Rolls Royce

Rolls Royce Spectre

RM 2,000,000

Lihat Model