Sejak penubuhan Proton pada tahun 80-an, mereka bermula dengan penjenamaan semula dan merekayasa pelbagai model Mitsubishi sebagai milik mereka. Oleh itu, tidak hairanlah kenapa ramai pemilik Proton telah menukar rupa Proton mereka untuk kelihatan seperti sebuah Mitsubishi. Wiralution?
Jadi apabila Proton melancarkan Inspira pada tahun 2010, ia memberi peluang kepada "para pelumba muda" untuk sekali lagi, menukar Proton kepada Mitsubishi. Dalam kes ini, ramai pemilik Inspira menukar kereta mereka kepada Mitsubishi Lancer Evolution X, model terakhir Mitsubishi untuk sport sedan baka rali mereka.
Baca juga: Legenda Mitsubishi Lancer Evolution – 10 model, 4 kali juara rali dunia, kenapa ramai yang minat?
Harga untuk menukar Inspira (atau Lancer biasa) ke Evo X bermula daripada RM 2,000 dan seterusnya, termasuk bampar depan dan belakang, serta spoiler belakang Evo X yang terkenal.
Baca juga: Panduan kereta terpakai: Proton Inspira kini hanya RM 20k, beli ini atau Mitsubishi Lancer terus?
Walaupun selepas ‘convert’, ada cara secara visual untuk tahu sama ada ia adalah Evo X yang asli atau palsu. Ini caranya.
Salah satu cara paling mudah untuk membezakan Inspira yang ditukar daripada Evo X sebenar ialah penutup bahan api. Evo sebenar mempunyai penutup bahan api empat segi, manakala Inspira biasa (dan Lancer) mempunyai penutup berbentuk bulat.
Satu lagi aspek yang perlu diperhatikan ialah lampu hadapan. Evo X sebenar menawarkan lampu depan projektor HID, manakala model yang ditukar sering kali mengekalkan unit pemantul halogen asal.
Kini, segelintir pemilik Inspira dan Lancer biasa telah telah menukar lampu depan dan mengubah suai penutup bahan api mereka untuk kelihatan seperti Evo X sebenar, tetapi sering kali, mereka terlepas sirip aero di atas bumbung. Evo X yang asli mempunyai dua jalur di samping acuan bumbung, mungkin untuk meningkatkan tahap kestabilan pada kelajuan tinggi.
Evo X yang asli juga mempunyai 'fender flare', yang lebih jelas ke arah belakang, merangkumi bampar dan bahagian pintu belakang. Itulah sebabnya Evo X yang telah ditukar tidak akan kelihatan betul apabila dilihat dari belakang, kerana ia tidak mempunyai lengkungan yang lebar untuk penampilan yang garang
Bergantung pada tahun model, bonet Evo X sebenar boleh dibuka melalui butang yang terletak di sudut kanan bawah - ciri yang tiada pada Inspira.
Terdapat juga banyak perbezaan lain, seperti enjin 2.0 liter 4B11T pengecas turbo, transmisi manual 5-kelajuan atau automatik klac berkembar 6-kelajuan (Twin Clutch SST), ‘prop shaft’ dan ‘drive shaft’ belakang, brek Brembo, sistem infotainmen, stereng, kluster meter dan tempat duduk Recaro yang memisahkan Evo X sebenar daripada yang ditukar.
Walau bagaimanapun, ini adalah perkara remeh yang boleh diatasi dengan mudah oleh mana-mana pemilik Inspira yang cukup berazam untuk melakukan penukaran yang hampir sempurna, hingga menukar kuasa enjin Inspira dengan kombo pacuan semua roda pengecas turbo Evo X.
Bagi warga marhaen, beberapa poin yang kami sebutkan dalam artikel ini sudah cukup untuk membezakan antara Evo X palsu daripada tawaran sebenar.
Jangan gelakkan orang yang menukar Inspira mereka kepada Evo X, kerana apabila anda melepaskan skala harga, banyak je Alphard / Vellfire yang ditukar kepada Lexus LM.
Quality Cars Guaranteed
Fixed Price No Hidden Fees
5-Day Money-back Guarantee
1-Year Warranty
{{variantName}}
{{carMileage}} km
{{registrationYear}} tahun
{{storeCity}}