Apabila BYD menetapkan matlamatnya ke Eropah dengan sasaran yang berani, ramai yang membuat perbandingan dengan Tesla. Walau bagaimanapun, dalam satu temu bual dengan Automotive News Europe, Ketua Pegawai Eksekutif BYD Eropah Michael Shu menolak gagasan tersebut dengan mengatakan ada perbezaan asas antara kedua-dua syarikat tersebut.
Ucapan Shu datang sebagai respons kepada soalan mengenai BYD yang dianggap sebagai "Tesla China." Beliau menyatakan, "Tidak sama sekali. Saya fikir ini datang dari orang yang tidak memahami kami dan tidak memahami Tesla."
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Shu menekankan perbezaan antara kedua-dua syarikat tersebut dimana BYD mempunyai pelbagai portfolio jenama dan teknologi termasuk hibrid plug-in. Tesla hanya memberi tumpuan kepada kereta elektrik di bawah satu jenama.
Pada masa kini, terdapat tiga sub-jenama dari BYD yang memenuhi segmen yang berbeza dalam pasaran:
- Denza - Satu usaha sama antara BYD dan Mercedes-Benz untuk segmen "business luxury"
- Formula Bao (Fangchengbao) - Fokus utama terletak pada pengeluaran SUV yang merangkumi segmen off-road dan trek dalam rangkaian produknya.
- Yangwang - Jenama mewah utama BYD, serupa dengan apa yang Lexus kepada Toyota
Walau bagaimanapun, Shu berkata walaupun mempunyai produk yang bersaing seperti BYD Seal dan Model 3 Tesla, kedua-dua syarikat beroperasi dalam bidang yang berbeza. "Kami mempunyai produk yang bersaing antara satu sama lain... tetapi kami adalah syarikat yang sangat berbeza," kata Shu.
Temu bual dengan Shu juga menerangkan visi BYD untuk pasaran Eropah di mana syarikat tersebut berhasrat untuk memiliki 5 peratus bahagian dalam pasaran kenderaan elektrik (EV).
Baca juga: EV China dikhuatiri 'kacau' untung pengeluar kereta Eropah sehingga 7 bilion Euro menjelang 2030
More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });