window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_breadcrumb_above_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685524554756-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685524554756-0'); });

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran!

Haris · Jun 30, 2021 08:00 PM

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran! 01

Aspek keselamatan dalam kenderaan kini semakin maju namun ia masih berdepan dengan masalah moral dan etika.

Dasawarsa ini, kebanyakan pengeluar kereta hanya perlu membentangkan tahap keselamatan berdasarkan jumlah bintang dari 1 hingga 5 bintang untuk mengesahkan bahawa kenderaan yang dikeluarkan selamat untuk dipandu. Hakikatnya, tiada pengeluar yang mahu mengeluarkan belanja lebih untuk aspek keselamatan, penarafan ini dilakukan oleh badan-badan luar berkaitan.

Ramai orang mungkin tidak tahu mengenai perkara ini. Sebelum patung dummy dicipta pada akhir 1960-an mayat manusia atau binatang digunakan untuk ujian kemalangan (dan masih digunakan sekarang).

window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });

Mengapa mayat sebenar jadi pilihan?

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran! 01

Perkembangan teknologi patung dummy yang digunakan hari ini berasal dari mayat manusia sebenar ketika era biomekanik. Biomekanik adalah cabang sains yang mengumpulkan maklumat dari tubuh badan manusia.

Penggunaan mayat manusia untuk ujian keselamatan dalam kenderaan bermula pada tahun 1930-an oleh penyelidik dari Universiti Wayne di Detroit, Amerika Syarikat. Ujian keselamatan awal ini hanya membabitkan mayat manusia yang diletakkan dalam ruang sebesar lif, kemudian digerakkan pada kadar kelajuan yang ditetapkan untuk menguji kekuatan tengkorak manusia sebenar.

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran! 02

Eropah turut mengikut jejak langkah AS untuk penggunaan mayat ujian perlanggaran

Lawrence Patrick, penyelidik utama di Wayne State University pada masa itu mendapati bahawa tengkorak manusia dapat menahan tekanan sehingga 1 setengah tan dalam masa 1 saat. Ujian turut membabitkan objek tajam yang ditusuk ke dalam dada. Terdapat juga analisis ujian perlanggaran ke lutut atau tulang belakang untuk menentukan berapa banyak rangka dan badan manusia mampu menahan beban.

Setelah maklumat diterima, informasi ini dikembangkan dengan lebih lanjut ke dalam pembangunan sistem keselamatan dalam kereta.

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran! 03

Mayat manusia telah lama digunakan dalam ujian keselamatan kenderaan sehingga ke hari ini di Amerika Syarikat. Ia dikendalikan oleh pasukan penyelidik dari institusi pendidikan terkemuka. Walaupun patung dummy telah digunakan secara meluas, mayat manusia sebenar mampu memberikan maklumat yang lebih terperinci dalam beberapa kes.

Pengeluar kereta tidak mahu terlibat secara langsung dalam ujian keselamatan yang mencabar etika ini. Sebaliknya, penyelidikan mengenai mayat manusia di institusi pendidikan dibiayai oleh agensi kerajaan. seperti Highway Safety Institute (NHTSA) dan Amerika Syarikat Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).

Namun, beberapa syarikat kenderaan dilaporkan tetap merujuk kajian hasil daripada penyelidikan keselamatan kereta menggunakan mayat manusia. Kajian tersebut juga dikatakan membawa kepada salah satu inovasi terbesar dalam kereta moden iaitu sistem tali pinggang keledar dengan beg udara pertama di dunia dalam Ford Explorer.

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran! 04

Tali pinggang keledar dengan beg udara

Penyelidik juga telah menyeragamkan penggunaan mayat manusia untuk penyelidikan keselamatan automotif ini. Nama si mati yang menderma mayat dirahsiakan serta saudara-mara atau kenalan si mati tidak diberitahu mengenai tarikh ujian dan ujian apa yang akan dilakukan.

Ketika ujian, penyelidik akan membungkus badan dari kepala hingga kaki untuk memberi penghormatan kepada si mati. Selalunya, mayat diletakkan dalam posisi duduk di tempat duduk simulator yang meniru kabin kereta sebelum digerakkan. Terdapat juga rintangan atau benda berat yang dilemparkan ke badan mayat untuk mendapatkan lebih maklumat.

Mayat kemudian diuji dengan tekanan ke dalam paru-paru dan urat. Gelatin digunakan untuk memberi simulasi otak dalam manusia semasa ketika hidup. Semua bahagian tangan, kaki, badan dan dada dilengkapi dengan sensor tekanan.

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran! 05

Bahagian tubuh diperiksa oleh koroner, jurutera, pakar perubatan dan penyelidik selepas setiap ujian perlanggaran atau impak untuk menentukan kerosakan pada badan.

Matlamat utama penggunaan mayat manusia adalah untuk menguji kekuatan tulang dan saluran darah di dalam badan untuk melihat tahap kerosakan dalam kemalangan kereta. Ini penting bagi anggota badan seperti tulang rusuk, tengkorak dan tulang belakang

University of Michigan menemui hasil kajian yang menarik apabila orang gemuk berisiko lebih tinggi untuk mengalami kecederaan pada lengan atau kaki berbanding dengan orang yang kurus. Hal ini kerana lapisan lemak di seluruh badan bertindak seperti "beg udara" yang membantu mencegah kecederaan organ dalaman tetapi tidak pada bahagian lengan atau kaki.

Turut dilaporkan bahawa data daripada kajian biomekanik mayat ini telah membawa kepada pembangunan tali pinggang keledar yang kita gunakan hari ini, termasuklah teknologi stereng lipat apabila berlaku perlanggaran

Kelebihan dan kekurangan penggunaan mayat manusia

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran! 06

Wayne State University telah menerbitkan sebuah kajian pada tahun 1995 yang mendapati bahawa ujian kemalangan dan penyelidikan keselamatan automotif menggunakan mayat manusia dapat mengurangkan jumlah kematian dalam kemalangan jalan raya sebanyak 8,500 kes setahun. Selain itu, mayat kanak-kanak juga digunakan dalam ujian yang membawa kepada pembangunan patung dummy kanak-kanak oleh Ford untuk tujuan penyelidikan.

Selain daripada masalah moral dan etika, penggunaan mayat manusia untuk menguji keselamatan dalam kenderaan juga mempunyai kekurangannya. Hal ini kerana setiap mayat mempunyai bentuk badan yang berbeza. Ia menyebabkan simpanan data yang standard mustahil untuk dilakukan dan setiap mayat hanya dapat digunakan sekali sahaja.

Penting atau tak bermoral? Mayat manusia sebenar digunakan untuk ujian perlanggaran! 07

Patung dummy ujian perlanggaran

Sementara itu, mayat yang disumbangkan untuk penyelidikan saintifik selalunya mati disebabkan oleh penuaan badan dan tulang yang rapuh. Justeru, NHTSA melaporkan bahawa usia mayat yang digunakan untuk ujian rata-ratanya berumur 72 tahun. Mayat yang mati dalam kemalangan kereta pula tidak sesuai untuk penyelidikan.

Kini, jumlah ujian keselamatan menggunakan mayat manusia menurun dari berpuluh-puluh ujian pada tahun 1990-an menjadi hanya 2 ujian setahun dalam masa tiga ke empat tahun yang lalu. Adakah ujian perlanggaran membabitkan mayat ini bermoral ataupun tidak? Nyatakan pendapat anda di ruangan komen.

Bacaan Lanjut:

Bagaimana untuk terselamat dari kemalangan? Pakai dulu tali pinggang keledar!

7 benda yang anda perlu tahu ketika membonceng motosikal untuk kekal selamat!

Mitsubishi beri latihan keselamatan dan pemanduan defensif. Kerjasama dengan NIOSH!

Haris

Penulis

Latar belakang yang pelbagai menjadikan beliau lebih memahami kehendak pembaca. Penulis tidak memiliki kereta sendiri, justeru, semua kereta yang dipandu hingga kini adalah pandu uji. Kereta pertama yang bakal dimiliki beliau tentulah yang terbaik dan patut anda perhatikan.

window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [ 728, 90 ], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });
window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'thumbnails-a-2x2-stream', container: 'taboola-below-article-thumbnails', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });

Mudah, dapatkan kereta yang dibeli dengan pantas!

2022 Perodua Alza 1.5 X

Upgrade

Add your car

Tidak mahu tukar-beli?   Jual kereta anda