Ringgit Malaysia telah menjadi salah satu mata wang paling lemah di Asia. Dalam 10 tahun yang lalu, Ringgit telah kehilangan lebih 20 peratus berbanding mata wang serantau terkemuka seperti Dolar Singapura dan Baht Thailand.
Berbanding Dolar AS, Ringgit telah jatuh kira-kira 40 peratus sejak 2012.
Tidak kira sama ada kereta diimport (CBU) atau pemasangan tempatan (CKD), rantaian bekalan automotif terdedah kepada turun naik matawang dalam pertukaran asing.
Selalunya, pembelian alat ganti, kit CKD, atau keseluruhan kereta itu sendiri dilakukan berbulan-bulan lebih awal, kadang-kadang lebih daripada setahun, dengan harga yang dipersetujui terlebih dahulu. Selain itu, syarikat kereta juga melakukan lindung nilai mata wang mereka sendiri.
Biasanya, turun naik sedemikian boleh diurus kerana naik turun mata wang adalah urusan perniagaan harian. Kadangkala anda mendapat lebih daripada forex yang menguntungkan, kadangkala anda rugi. Ideanya adalah untuk mendapatkan angka purata pendapatan / kerugian. Lagipun, syarikat kereta bukan bank, jadi mereka tidak menghabiskan terlalu banyak masa memikirkan tentang pertukaran asing.
Tetapi penurunan 40 peratus daripada Ringgit berbanding Dolar AS, mata wang yang digunakan oleh kebanyakan syarikat ketika berdagang, pastinya akan memberi kesan kepada harga kereta.
Oleh itu, kami berasa sangat terkejut bahawa Mercedes-Benz C-Class generasi W206 yang dilancarkan baru-baru ini 2022 tidak melihat kenaikan harga yang ketara.
Baca juga: Mercedes-Benz C-Class W206 2022 dilancar di Malaysia – C200 & C300, dari RM 288k
C200 varian aras mula bermula dari RM 288,234, dan tidak melanggar harga RM 300k seperti yang dikhuatiri pada mulanya. Sudah tentu, kenaikan harga juga telah dikawal oleh diskaun 50 peratus ke atas SST, sebahagian daripada langkah bantuan ekonomi Covid-19 kerajaan Malaysia. Tanpa itu, harga mungkin lebih dekat kepada RM 300k.
C200 generasi W205 sebelum ini telah dilancarkan pada 2014, juga CBU dahulu sebelum bertukar kepada CKD, berharga RM 285,888, tetapi harga itu termasuk SST.
Walau bagaimanapun, jika anda melihat butiran kereta yang lebih halus, anda akan mendapati bahawa beberapa ciri telah ditukar atau tidak ada untuk mengekalkan harga.
Kini, tiada port pengecasan USB untuk penumpang belakang, tanpa mengira varian.
Pakej sistem bunyi Burmester yang sedia ada sebelum ini dan lampu hadapan Multibeam LED tiada walaupun pada lampu hadapan C300, termasuklah jenis Digital Light.
Kedua-dua C200 dan C300 kini hanya dilengkapi dengan lampu hadapan LED High Performance biasa.
Namun begitu, anda juga memperoleh lebih banyak ciri baharu, seperti sistem infotainmen dengan pengimbasan cap jari yang diinspirasikan oleh S-Class sebagai contoh, ditambah dengan enjin M254 hibrid ringan ISG 48V baharu yang menggantikan unit RSG sebelum ini dalam enjin M264 yang lama.
Untuk memahami lebih lanjut tentang kesan forex yang tidak menguntungkan terhadap kereta Mercedes-Benz akan datang, kami bercakap dengan Sagree Sardien, Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Malaysia (MBM), di luar pelancaran C-Class pada tempoh hari.
“Sebagai organisasi global, forex sentiasa menjadi situasi yang akan menjejaskan kita dengan bahan mentah yang datang dari luar negara. Jadi ya, ia sentiasa memberi kesan kepada kami, tetapi saya fikir perbincangan yang lebih relevan adalah CBU vs CKD, lebih penting daripada kesan FX. Perniagaan kami dilindung nilai untuk mengendalikan topik ini dan kami sentiasa mencuba sebanyak mungkin untuk menyerap kos dalam segmen itu, dan di mana ia masuk akal, kami pastinya perlu melihat struktur harga.
“Kami benar-benar gembira kerana kami dapat membawa masuk C-Class dengan harga yang agak kompetitif, tetapi kami perlu terus memantau keadaan dan melihat bagaimana ekonomi berkembang, dan pembangunan FX pada masa hadapan,” tambahnya.
Jika anda perasan, kenyataan Sagree membayangkan bahawa MBM telah mengurangkan marginnya sendiri untuk menyerap kesan Ringgit yang lemah, dan margin pada C-Class mungkin tepat pada had yang boleh diterima. Di luar ini, pemotongan lanjut dalam ciri kenderaan atau kenaikan harga tidak dapat dielakkan.
Sudah tentu pemasangan tempatan (CKD) adalah satu lagi penyelesaian untuk menguruskan impak Ringgit yang lemah, tetapi memandangkan kebanyakan komponen kenderaan itu masih diimport dari Jerman atau Amerika Syarikat (Alabama adalah kilang utama untuk SUV yang lebih besar seperti GLE, yang juga menghasilkan CKD di Pekan), keupayaan program CKD untuk mengawal kenaikan kos agak terhad.
Mercedes-Benz Malaysia juga telah mengesahkan bahawa varian CKD bagi C-Class W206 akan dilancarkan pada separuh kedua 2022.
Walau bagaimanapun, jika anda minat untuk memiliki C-Class tetapi ingin tunggu kerana anda inginkan varian CKD yang lebih murah, anda mungkin akan hampa. Ini kerana dengan SST dikenakan semula selepas 30-Jun 2022, angkanya tidak akan banyak berubah disebab oleh cukai jualan yang lebih tinggi.
Baca juga: Mercedes-Benz C-Class (W206) CKD yang lebih murah akan menyusul, patutkah anda tunggu?
Harga bagi varian CKD sudah tentu masih lebih rendah daripada yang CBU, tetapi perbezaannya mungkin tidak penting kepada anda.
Dengan C-Class W205 sebelum ini, peralihan daripada CBU kepada CKD mengurangkan harga sebanyak kira-kira 5 peratus (kira-kira RM 15k hingga RM 16k lebih murah), tetapi diskaun SST baru-baru ini telah mengurangkan harga kereta CBU sebanyak kira-kira 3 peratus.
Senang cerita, pembeli boleh menjangkakan pengurangan harga bersih sebanyak 2 peratus sahaja untuk C-Class W206 CKD.
Quality Cars Guaranteed
Fixed Price No Hidden Fees
5-Day Money-back Guarantee
1-Year Warranty
{{variantName}}
{{carMileage}} km
{{registrationYear}} tahun
{{storeCity}}