Kenderaan elektrik (EV) hanya menyumbang sebahagian kecil daripada jualan kereta baharu di Thailand tetapi kerajaan Siam menggalakkan lebih banyak syarikat EV untuk melabur di negara itu kerana mereka mensasarkan untuk menjadi hab EV serantau menjelang 2035.
Antara syarikat yang menyambut seruan tersebut adalah Ora, MG, GWM , BYD dan paling terkini Hozon Auto.
Seperti kebanyakan jenama EV lain yang sedang merintis pasaran, Hozon berasal dari China dan modelnya mengenakan lencana Neta. Untuk itu, Hozon Neta V telah diperkenalkan secara rasmi di Thailand minggu ini. Tidak seperti pengedar BYD, Rêver Automotive yang menjadi wakil di sana, Hozon telah mempertontonkan kenderaan sebenar semasa pelancaran rasmi.
Tetapi sebelum kita pergi lebih mendalam dengan model Neta V, syarikat itu telah mengumumkan ketika sidang akhbar bahawa ia merancang untuk menubuhkan sebuah kilang di Thailand yang akan mengeksport ke sekurang-kurangnya 5 pasaran di sekitar ASEAN.
Hanya 4 pasaran telah disebut iaitu Indonesia, Vietnam, Brunei dan Malaysia.
Ya, kita mungkin akan melihat satu lagi pengeluar kereta China memasuki Malaysia pada masa hadapan tetapi bukan dalam waktu terdekat. Ketika artikel ini ditulis, masih tiada berita mengenai sebarang pelantikan pengedar tempatan yang diumumkan. Kemaskini akan diberikan selepas pengesahan dibuat.
Hozon Auto ialah pengeluar kereta yang masih hijau. Diasaskan pada tahun 2014, syarikat ini memberi pengkhususan dalam pembangunan kenderaan tenaga baharu. Buat masa ini, hanya satu model sahaja ditawarkan di Thailand dan Hozon Neta V merupakan salah satu EV paling berpatutan di sana dengan harga pengenalan THB 549,000 ( ~RM 68k).
Harga tersebut boleh dikatakan sama seperti Toyota Yaris varian asas tetapi menurut sumber, harga itu adalah sekadar harga jualan yang dijangkakan selepas menerima rebat dan insentif. Tanpa rebat yang diluluskan kerajaan Thailand, Hozon Neta V disenaraikan pada THB 760,000 (~RM 95k).
Harga itu lebih murah daripada Ora Good Cat yang bermula dari THB 989,000 (~RM 123k). Namun, masih terlalu awal untuk mengagak sama ada Hozon Neta V mampu menjadi sepopular kenderaan elektrik lain yang sudah lama bertapak di sana.
Berbalik kepada spesifikasi, crossover elektrik ini dikuasakan oleh motor elektrik kekal di bahagian hadapan yang menghasilkan 95 PS/150 Nm yang dijus oleh pek bateri litium-ion 38.5 kWh. Dengan satu cas penuh, Hozon Neta V mempunyai jarak gerak 384 km yang dituntut (mengikut piawaian NEDC).
Mengecas Neta V mengambil masa 8 jam melalui pengecasan AC konvensional manakala pengecasan pantas DC mengambil masa kira-kira 30 minit. Neta masih belum mengeluarkan jumlah output pengecasan khusus sama ada untuk pengecasan konvensional atau pantas.
Sama seperti MG ZS EV, Neta V juga mempunyai fungsi V2L yang boleh membekalkan sehingga 3,300 watt kuasa kepada peralatan elektrik lain sekiranya berlaku kecemasan.
Varian Hozon Neta V tunggal ini didatangkan dengan lampu siang DRL LED, lampu utama projektor automatik, dan menggunakan rim 16-inci yang dibalut dengan tayar berprofil 185/55.
Di bahagian dalam, Hozon Neta V mempunyai kabin dalaman minimalis dengan gugusan meter digital 12-inci yang nampak tipis, stereng dengan butang mulit fungsi, tempat duduk kulit dan skrin sentuh menegak 14.6-inci yang menyokong Apple CarPlay dan Android Auto.
Dari segi keselamatan, Hozon Neta V spesifikasi Thailand mempunyai brek letak kenderaan elektronik (EPB) dengan auto hold, 2 beg udara dan kamera undur yang merupakan ciri keselamatan asas untuk sebuah kereta moden.
Baca: Axia elektrik? Daihatsu Ayla EV mungkin didebut di GIIAS 2022
Menariknya, pengedar Hozon di Thailand, Arun Plus ialah anak syarikat EV di bawah PTT Group yang merupakan syarikat minyak nasional Thailand. Ia setaraf dengan Petronas di Malaysia tetapi mereka baru sahaja membuka cabang perniagaan jualan kereta elektrik (EV). Namun, tanpa pengumuman pengedar tempatan untuk Malaysia, adakah prospek ini kelihatan tidak masuk akal?
Baca: Proton Savvy jadi kenderaan elektrik (EV), pandu sendiri hasil pembangunan 'startup' dari Indonesia!