Pembeli Honda HR-V rugi, pemilik RR Cullinan untung? Ini akibat kiraan cukai jalan Malaysia yang kebelakang
Mersita · Aug 10, 2021 08:00 PM
0
0
Sepanjang pemilikan kereta di Malaysia, ada satu perkara yang sering membelenggu fikiran iaitu sistem percukaian kereta di negara kita.
Sistem cukai kereta kereta kita sejak dari dulu lagi bergantung kepada kapasiti enjin – bukannya janaan kuasa, pelepasan gas rumah hijau, atau mana-mana faktor lain. Secara jujurnya, ia kaedah yang sudah lapuk dan agak kebelakang.
Perkara ini menjadi semakin rumit apabila cukai jalan untuk kereta elektrik diasingkan dalam kategorinya yang tersendiri.
Ini mengundang persoalan tentang betapa kebelakangkah sistem cukai jalan yang dipraktikkan di Malaysia? Kami akan cuba kupas satu persatu.
Rasionalnya agak tak masuk akal
Di Semenanjung Malaysia, perbezaan antara fi cukai jalan bagi kereta saloon dan SUV agak mengelirukan.
Dalam lingkungan harga lebih rendah, anda perlu membayar cukai jalan tahunan sebanyak RM 280 untuk sebuah Toyota Corolla Altis dengan enjin 1.8 liter. Sebaliknya, Honda HR-V yang juga dikuasakan oleh enjin 1.8 liter memakan kos RM 360 untuk cukai jalan tahunannya.
Kiraan kadar cukai jalan untuk kereta persendirian di Semenanjung Malaysia
Anjakan Enjin (cc)
Kadar Asas
Kadar perkembangan (per cc)
Jumlah cukai jalan
<1,001
RM 20
-
RM 20
1,001-1,200
RM 55
-
RM 55
1,201-1,400
RM 70
-
RM 70
1,401-1,600
RM 90
-
RM 90
1,601-1,800
RM 200
RM 0.40
RM 200-280
1,801-2,000
RM 280
RM 0.50
RM 280-380
2,001-2,500
RM 380
RM 1.00
RM 381-880
2,501-3,000
RM 880
RM 2.50
RM 882-2,130
>3,000
RM 2,130
RM 4.00
RM 2,134+
Dalam lingkungan harga lebih tinggi pula, mari kita bandingkan sebuah Rolls Royce Phantom dan saudaranya iaitu SUV Rolls Royce Cullinan. Kedua-dua kereta ini dipadatkan dengan enjin V12 twin turbo 6.75 liter yang sama. Bagi Phantom, cukai jalan tahunannya ialah RM 19,005. Bagi Cullinan pula? Hanya RM 7,640.
Pelik bin ajaib, tak gitu?
Kiraan cukai jalan untuk SUV/MPV/Pick-up di Semenanjung Malaysia
Anjakan Enjin (cc)
Kadar Asas
Kadar perkembangan (per cc)
Jumlah cukai jalan
<1,001
RM 20
-
RM 20
1,001-1,200
RM 85
-
RM 85
1,201-1,400
RM 100
-
RM 100
1,401-1,600
RM 120
-
RM 120
1,601-1,800
RM 300
RM 0.30
RM 300-360
1,801-2,000
RM 360
RM 0.40
RM 361-440
2,001-2,500
RM 440
RM 0.80
RM 441-840
2,501-3,000
RM 840
RM 1.60
RM 841-1,650
>3,000
RM 1,640
RM 1.60
RM 1,641+
Secara amnya, apa yang terjadi di sini ialah golongan ‘kayangan’ atau berada diberi ‘ganjaran’ dengan cukai jalan yang lebih rendah (jika dibandingkan dengan Phantom) apabiila mereka membeli sebuah Cullinan. Tapi sebaliknya, golongan lebih marhaen pula ‘didenda’ kerana terpaksa membayar cukai jalan lebih tinggi untuk sebuah Honda HR-V (berbanding sebuah Corolla Altis).
Ya, kami faham; kalau mampu beli Rolls Royce, takkan cukai jalan RM 19,005 pun tak boleh bayar? Namun, apabila ditolak ke tepi tahap kemampuan masing-masing, kenapa perlu ada jurang sehingga RM 11,365 antara cukai jalan Phantom dan Cullinan? Duit tetap duit, kalau saya dan anda kaya sekalipun mesti tertanya-tanya, bukan?
Pendek kata, sistem percukaian sebegini memberi ganjaran kepada golongan yang membeli SUV besar dengan enjin besar tapi mendenda pembeli SUV biasa. Orang kaya pula nak dibantu jimat duit?
Sedang kita bercakap tentang orang kaya, ada satu lagi fakta yang boleh timbang: Anda terpaksa bayar cukai jalan lebih tinggi untuk Toyota Supra A90 (enjin 3.0 liter – RM 2,130) berbanding Porsche 718 Cayman S (enjin 2.5 liter – RM 880).
Ya, ini boleh dikatakan kereta yang dibeli dikalangan peminat-peminat tegar kereta saja kebanyakannya. Kami hanya pelik dan hairan mengapa kereta sport dengan tanda harga lebih tinggi untuk unit baru (Porsche harganya RM 660 ribu) akhirnya membayar cukai jalan lebih rendah berbanding Toyota berharga RM 600 ribu.
Lebih rendah di Sabah & Sarawak, tapi sama juga kekeliruannya
Jom kita buat perbandingan sama di negeri seberang pula. Di Sabah dan Sarawak, cukai jalan bagi sebuah Toyota Corolla Altis 1.8 ialah RM 224. Tapi bagaimana pula untuk sebuah Honda HR-V dengan saiz enjin yang sama? Kadarnya lebih rendah iaitu RM 199.
Kiraan cukai jalan untuk kereta persendirian di Sabah & Sarawak
Anjakan Enjin (cc)
Kadar Asas
Kadar perkembangan (per cc)
Jumlah cukai jalan
<1,001
RM 20
-
RM 20
1,001-1,200
RM 44
-
RM 44
1,201-1,400
RM 56
-
RM 56
1,401-1,600
RM 72
-
RM 72
1,601-1,800
RM 160
RM 0.32
RM 160-224
1,801-2,000
RM 224
RM 0.25
RM 224-274
2,001-2,500
RM 274
RM 0.50
RM 274-524
2,501-3,000
RM 524
RM 1.00
RM 525-1,024
>3,000
RM 1,024
RM 1.35
RM 1,025+
Rasional disebalik hal ini ialah bergantung kepada bentuk muka bumi di Sabah dan Sarawak dimana SUV dan kenderaan tinggi lebih digemari. Tapi, ini bukanlah sebab mengapa warga Semenanjung Malaysia perlu membayar cukai jalan lebih tinggi untuk SUV pada tahap harga rendah, ya?
Bagaimana pula dengan kereta mewah di Sabah dan Sarawak? Jika kita gunakan perbandingan antara Rolls Royce Phantom dan Cullinan lagi sekali, cukai jalan bagi kedua-dua kereta ini ialah RM 6,086 dan RM 5,403 masing-masing.
Oleh itu, kaedah yang sama dimana kadar cukai jalan untuk SUV lebih rendah bagi kereta mewah masih sama, walaupun dengan jurang perbezaan yang lebih kecil.
Kiraan cukai jalan untuk SUV/MPV/Pick-up di Sabah & Sarawak
Anjakan Enjin (cc)
Kadar Asas
Kadar perkembangan (per cc)
Jumlah cukai jalan
<1,001
RM 20
-
RM 20
1,001-1,200
RM 42.50
-
RM 42.50
1,201-1,400
RM 50
-
RM 50
1,401-1,600
RM 60
-
RM 60
1,601-1,800
RM 165
RM 0.17
RM 165-199
1,801-2,000
RM 199
RM 0.22
RM 199-243
2,001-2,500
RM 243
RM 0.44
RM 243-463
2,501-3,000
RM 463
RM 0.88
RM 464-903
>3,000
RM 903
RM 1.20
RM 904+
Perbezaannya ialah pembeli SUV biasa di Sabah dan Sarawak tidak ‘didenda’ seteruk para pembeli di Semenanjung Malaysia. Kan kami dah kata, sistem cukai jalan kita bukan saja penuh dengan misteri, namun ia juga jauh kebelakang.
Bagaimana pula dengan kereta elektrik?
Seperti yang kami nyatakan tadi, sistem cukai jalan di Malaysia adalah bergantung kepada kapasiti enjin. Tapi, apa pula ceritanya dengan kereta elektrik (EV)? EV tidak boleh dikenakan cukai berdasarkan kapasiti enjin kerana secara teknikalnya, ia tidak mempunyai enjin.
Bagi menjawab persoalan ini, EV dikenakan cukai berdasarkan janaan kuasa atau ‘output’ motor elektriknya. Unit yang digunakan untuk kuasa motor elektrik ialah kilowatt (kW). Jom kita kupas bagaimana cukai jalan untuk EV dikira di Malaysia pula.
Kiraan cukai jalan untuk kereta elektrik (EV) di Malaysia
Output
(kW)
Kadar Asas
Kadar perkembangan
(per 0.05 kW)
Jumlah cukai jalan
50
& below
RM 20
-
RM 20
51 - 60
RM 44
-
RM 44
61 - 70
RM 56
-
RM 56
71 - 80
RM 72
-
RM 72
81 - 90
RM 160
RM 0.32
RM 160 - 224
91 - 100
RM 224
RM 0.25
RM 224 - 274
101 - 125
RM 274
RM 0.50
RM 274 - 524
126 - 150
RM 524
RM 1.00
RM 524 - 1,204
150 dan keatas
RM 1,024
RM 1.35
Berdasarkan kiraan
Dengan menggunakan model EV yang sedang dijual di pasaran Malaysia ketika ini, kiraan kos cukai jalannya adalah seperti di bawah.
Cukai jalan mengikut model kereta elektrik (EV) di Malaysia
Kami berpendapat yang kiraan cukai jalan ini tampak lebih kehadapan berbanding kiraan kapasiti kubik enjin tradisional. Lebih berkuasa kereta anda (elektrik atau tidak), lebih banyak cukai jalan yang perlu dibayar; walaupun skala perkembangan bagi cukai jalan EV agak tidak seimbang buat masa ini.
Walaupun kita mahukan cukai jalan lebih setara, adil dan seimbang bagi bermacam jenis kenderaan, trend pemberian insentif bagi kenderaan elektrik sudah dipraktikkan secara meluas di negara-negara berfikiran moden serata dunia bagi mendorong usaha pemulihan alam sekitar. Dengan sistem sedia ada yang sudah agak kebelakang, adakah kita masih tidak berkemahuan untuk maju ke hadapan?
Cadangan kami ialah gunakan cukai jalan berdasarkan janaan/’output’ ini bagi semua jenis trenkuasa, tapi beri insentif kepada pembeli EV dengan tariff elektrik, harga pembelian, dan cukai lebih rendah. Dengan ini, lebih ramai pembeli boleh menikmati galakan serta dorongan untuk menggunakan kenderaan elektrik.
Apa-apa pun, pengumuman bagi insentif dan polisi EV akan diumumkan tak lama lagi. Samada pengumuman ini akan merangkumi sistem cukai jalan atau tidak, kita harus tunggu saja pengumumannya nanti.
Kesimpulan
Seperti yang dijangka, hampir tiada kesinambungan dalam cara cukai jalan dikira di Malaysia – tak kisahlah bagi kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman biasa mahupun motor elektrik. Nampak gayanya Malaysia masih selesa berada di ‘dalam gua’ dan masih belum dapat berinovasi atau bergerak ke hadapan dalam aspek ini.
Selagi sistem ini masih digunakan, yang kaya akan terus boleh menikmati SUV gergasi dengan enjin besar tanpa akibat yang ketara. Ada ‘lubang’ kan, kenapa mereka tak nak gunakan? Pada masa yang sama, golongan marhaen yang membeli SUV biasa tidak diberi penjimatan cukai jalan yang dipukul sama rata.
Oleh itu, secara keseluruhannya, inilah sebabnya mengapa kami katakan yang sistem cukai jalan di Malaysia masih lagi berfikiran kebelakang. Selain itu, jikalau anda pernah tertanya-tanya kemana perginya dana dikutip dari cukai jalan, ia bukannya masuk terus ke dalam tabung dana penjagaan serta penyelenggaraan jalan raya awam. Aneh, tapi benar.
Gemarkan kereta tinggi atau wagon, yang setakat ini masih lagi dalam igauan. Memilih Kenari terpakai sebagai kereta pertama, sukakan pemanduannya yang menyeronokkan dengan ruang dalaman yang luas. Mementingkan praktikaliti dan kepuasan sanubari dalam pemilihan kereta.