Tag

harga kereta axia terpakai

Panduan kereta terpakai: Perodua Axia second hand tak jauh beza harga dengan baru. Berbaloi?

Perodua Axia Perodua Axia terkenal sebagai kereta tahap pengenalan atau senang kata, paling murah di Malaysia. Sebagai pewaris legasi Perodua Kancil dan Perodua Viva, Perodua Axia menjadi kegemaran rakyat Malaysia sambil memacu penjualan Perodua ke tahap yang sangat memberansangkan. Hatchback segmen A kegemaran ramai ini sesuai untuk golongan yang baru memulakan hidup seperti graduan, pelajar sarjana malah sesiapa sahaja yang sekadar mahu berulang alik ke tempat kerja. Oleh yang demikian, selepa

HarisHaris

Oct 19, 2020

Pasaran kereta baharu dan terpakai bakal rancak. Pilih baru atau terpakai?

Pasaran automotif Malaysia kini berada di sebuah persimpangan. Jangkaan 10 model baharu bakal dilancarkan pada bulan Oktober, memberikan rakyat Malaysia pelbagai model-model yang terbaru. Selain daripada itu, jangan lupa bahawa tempoh pengurangan cukai yang diumumkan oleh kerajaan dalam menangani kegawatan ekonomi akibat Covid-19 juga akan berakhir. Hal ini bermakna, terdapat kemungkinan untuk permintaan pasaran menurun. Oleh itu, apakah anda patut melihat kepada pasaran kereta terpakai, pasca t

HarisHaris

Sep 26, 2020

Perodua Myvi: Apa yang perlu anda tahu sebelum membeli kereta terpakai paling laris di Malaysia?

Dari segi bayaran bulanan, pengangkutan persendirian seperti kereta berharga lebih tinggi berbanding pengangkutan awam. Namun demikian, ia memberikan kemudahan dimana jadual pergerakan harian tidak akan terikat di samping boleh memunggah barang dengan lebih bebas. Oleh itu, anda boleh membeli kereta terpakai yang berharga lebih rendah tetapi masih mempunyai pakej yang menarik dan berbaloi. Kabin Perodua Myvi generasi pertama Kabin Perodua Myvi generasi kedua Antaranya ialah Perodua Myvi generasi

FaisalFaisal

Oct 14, 2020

Kereta jenama Jepun terlaris dalam pasaran kereta terpakai

Pasaran kereta terpakai sebenarnya sedang dilanda kemerosotan hinggalah pengumuman pengecualian cukai SST kenderaan yang diumumkan kerajaan pada bulan Jun 2020. Pengumuman tersebut telah memberikan impak secara langsung terhadap sektor automotif dan pasaran kereta terpakai tidak terkecuali. Presiden FMCCAM (Federation of Motor and Credit Companies Association of Malaysia) Datuk Tony Khor berkata, peniaga kereta terpakai terkesan teruk sekitar bulan Mac hingga Mei, kesan daripada perintah kawalan

HarisHaris

Dec 28, 2020

Berhati-hati dengan cas-cas tersembunyi apabila membeli kereta terpakai!

Membeli kereta terpakai sebenarnya boleh memberikan anda penjimatan yang hebat kerana penurunan harga kereta sekarang yang semakin mendadak. Tanyalah sesiapa yang baru sahaja membeli kereta terpakai dan perkara yang sama sering berlaku – harga tersenarai tidak sama dengan harga yang dibayar. Sebabnya cukup jelas dan mudah; penjual kereta terpakai mempunyai perangai buruk dimana mereka tidak menyatakan ‘fi pemprosesan’ pada senarai harga kereta mereka. Oleh itu, pembeli boleh menjangkakan yang me

MersitaMersita

Jul 6, 2020

Jangan diperbodohkan! Inilah tips elak ditipu penjual kereta terpakai!

Pada masa yang sangat membimbangkan kita akibat pandemik Covid-19, ramai yang terdesak dan sanggup melakukan apa saja demi sesuap nasi. Baru-baru ini ada satu kes penipuan pembelian Proton Satria Neo yang berharga RM 9,000 melibatkan urusan jual beli kereta dimana terdapat penglibatan orang tengah. Kes sebegini selalu berlaku sekiranya anda tidak berhati-hati. Dengan itu, bagaimanakah cara untuk mengelakkan diri daripada ditipu oleh ‘scammer’ yang tak bertanggungjawab ini? 1. Periksa harga juala

Zamil SyaheerZamil Syaheer

Feb 1, 2021

5 tips membeli kereta terpakai pada tahun 2020

Kita semua ada kereta idaman yang selalu kita tinjau pada pasaran kereta terpakai. Kalau tidak pun, sekurang-kurangnya kita sedang memerlukan sebuah kereta pada harga yang rendah untuk kegunaan sementara, keluarga mahupun perniagaan. Jika anda berminat untuk menggunakan kereta terpakai, berikut adalah tips yang perlu anda pertimbangkan: 1. Periksa cat, panel, kawasan enjin dan bawah kereta Apa yang anda lihat, itu yang anda beli. Pandangan pertama sepatutnya membuatkan anda tak sabar untuk memil

HarisHaris

Jun 13, 2020

Ramai hilang kerja, ‘kereta pasar malam’ terpakai laku keras dan ini cadangan kami

Memang biasa kita dengar sejak kebelakangan ini – orang hilang pekerjaan atau dipotong gaji disebabkan oleh pandemik COVID-19 yang melanda dunia. Seperti satu kuasa yang sukar ditahan, orang ramai terpaksa akur dengan ketentuan dan mula mencari cara untuk meneruskan kelangsungan hidup. Ada juga yang menganggap perkara ini sebagai satu peluang untuk akhirnya memulakan perniagaan sendiri. Sebelum ini, kita gemar bercerita dengan rakan-rakan di pejabat tentang impian kita untuk bekerja sendiri dan

MersitaMersita

Nov 17, 2020

Tip beli kereta terpakai: 6 cara untuk periksa enjin

Katakanlah anda nak beli kereta terpakai. Mungkin anda nak buat jadi kereta projek, mungkin juga ia model kereta unik yang anda dah lama idamkan, ataupun model kereta yang tidak dijual secara rasmi di Malaysia. Kalau anda nak beli kereta terpakai kerana bajet sendu, anda mungkin perlu pertimbangkan pilihan lain seperti pengangkutan awam atau motosikal saja. Bukan apa, kalau dapat kereta tak elok nanti anda juga yang susah. Kalau anda masih teruskan juga baca artikel ini, kami rasa anda cukup ser

MersitaMersita

Aug 24, 2020

Tip beli kereta terpakai: Macam mana nak pandu uji kereta terpakai?

Bila beli kereta baru, selalunya orang tak ‘test drive’ dulu. Zaman sekarang, anda boleh Google saja kalau nak dapatkan maklumat tentang kereta serba baharu. Siap ada teknologi VR lagi. Pandemik COVID-19 juga telah memaksa beberapa jenama kereta untuk mempertingkatkan lagi kepenggunaan bilik pameran virtual mereka. Beli kereta serba baru yang dipesan dari pengedar sah/rasmi memang mudah, tapi bagi kereta terpakai pula lain ceritanya. Bila memandu-uji kereta baru, kita nak lihat apa yang kereta s

MersitaMersita

Sep 9, 2020

Tip beli kereta terpakai: 5 tanda kereta pernah terlibat kemalangan

Selalunya, sebelum orang beli kereta terpakai, beberapa soalan biasa sering diajukan. Contohnya, “Kereta ni owner dulu beli tahun bila?” “Owner lama lelaki ke perempuan?” “Kereta ni pernah accident?” dan barangkali macam-macam soalan lagi. Kalau anda dapat penjual yang jujur, soalan ketiga mungkin akan dijawab dengan setulus hati. Kalau tak, macam mana anda nak tahu jawapan sebenar? Perkara biasa bila tengok-tengok kereta terpakai antaranya ialah anda akan nampak calar, lekuk, atau 'putty' sikit

MersitaMersita

Aug 28, 2020

Panduan beli kereta terpakai: Honda City GM2 - Varian pilihan dan perkara yang perlu diperiksa

Honda Malaysia baru sahaja melancarkan Honda City 2020 serba baharu, dijual pada harga RM 74,191. Dengan pelancaran model baru ini, harga-harga bagi model Honda City terpakai juga akan menurun – menjadikannya satu pilihan kereta terpakai yang semakin menarik. Sedikit latar belakang Honda City GM2 Honda City GM2, yang juga dikenali sebagai City generasi ketiga, diperkenalkan di Malaysia pada penghujung tahun 2008. Ia menggantikan model generasi GD-8 yang mempunyai penampilan yang agak kontroversi

MersitaMersita

Oct 16, 2020

Kebaikan & Keburukan Perodua Axia – Kereta terbaik untuk belia Malaysia?

Jika anda mencari sebuah kereta yang kecil dan sangat mampu-milik, Perodua Axia lah jawapannya. Dilancarkan pada tahun 2014, Axia telah menerima dua facelift pada 2017 dan 2019. Facelift pertama melibatkan peningkatan enjin VVT, manakala facelift kedua menggugurkan transmisi manual dari semua varian kecuali “E”. Dengan ketiadaan saingan dalam kategori hatchback segmen A, mereka yang ingin membeli Perodua Axia mungkin akan mempertimbangkan kereta lain seperti Proton Saga atau Perodua Bezza sebaga

MersitaMersita

Oct 16, 2020

5 kereta bagus untuk dibeli bagi yang bergaji sekitar RM 2,500 sebulan

Bila anda nyatakan hasrat nak beli kereta, soalan pertama yang sering ditanya dahulu ialah, “gaji bulan-bulan berapa?” Bukan apa, cara paling bijak memilih kereta ialah dengan mengukur kedalaman poket sendiri. Jika anda kerja makan gaji RM 2,500 sebulan, pendapatan tahunan anda akan jadi sebanyak RM 30,000. Inilah dia harga kereta yang mampu anda beli. Walaubagaimanapun, kami masih rasakan yang ia bergantung pada keperluan dan kepentingan setiap individu itu sendiri. Mereka yang bujang senang de

MersitaMersita

Jul 10, 2020

Tertipu dengan tawaran Ford Ranger Raptor terpakai RM 36k. Ketahui harga masuk akal!

Lumrah manusia; kadangkala alpa dan tersilap buat pertimbangan terutama sekali apabila terlihat tawaran yang sangat sukar untuk ditolak. Begitulah kisah seorang kontraktor di Pekan, Pahang yang dilaporkan ditipu oleh penjual dari Singapura yang menawarkan sebuah Ford Ranger Raptor terpakai pada harga yang sangat menarik – hanya RM 36,000. Menurut laporan yang dipetik dari Utusan, kejadian berlaku pada awal bulan Oktober lalu apabila mangsa, lelaki berumur 53 tahun, terjumpa iklan tawaran mengena

MersitaMersita

Oct 21, 2020

Rebiu: Perodua Axia 1.0 Advance - Patut ke beli Axia spec bangsawan?

Perodua Axia Selalu dipasarkan sebagai kereta paling murah di Malaysia, Perodua Axia berjaya memenangi hati dan citarasa rakyat Malaysia. Hakikatnya, Perodua Axia spec kosong memang murah tetapi naik satu varian dari spec kosong, harganya kene tambah hampir RM 10,000. Bijak Perodua! Oleh yang demikian, persoalan yang selalu ditanya adalah berbaloikah membeli sebuah Perodua Axia 1.0 dengan spesifikasi paling bangsawan. Harganya adalah RM 43,190, menjadikan kereta sedan pada segmen yang sama jauh

HarisHaris

Oct 20, 2020

Tiada lagi tipu mileage kereta Mazda terpakai, hanya dari Mazda Anshin!

Bermaz Motor secara rasmi telah melancarkan laman web Mazda Anshin hari ini, menawarkan platform untuk pelanggan menjual atau membeli kenderaan Mazda dengan cara yang mudah, selamat dan selesa. Laman web Mazda Anshin kini menyenaraikan kenderaan milik Mazda sendiri (kereta demo) dan kenderaan terpakai daripada pelanggan yang telah menjalani pemeriksaan ketat dan disahkan oleh Mazda. Setiap kenderaan terpakai dan terpakai Mazda mesti menjalani pemeriksaan 111 titik yang komprehensif di Pusat Serv

HarisHaris

Dec 3, 2020

Suzuki Swift Sport (ZC32S) terpakai: Serendah RM 50k - baik beli ni dari Myvi atau Iriz?

Sebelum ini, pasaran automotif disajikan dengan pelbagai pilihan hothatch yang berharga mampu milik. Antaranya seperti Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTi, dan juga Suzuki Swift Sport. Kini, hampir kesemuanya sudah pupus. Menariknya, anda masih berpeluang untuk memiliki salah satu daripadanya sekiranya anda berminat dengan Suzuki Swift Sport generasi ke-2 (ZC32S). Nak tahu lebih lanjut? Mari kami perincikan. Sedikit sejarah mengenai Suzuki Swift Sport (ZC32S) di Malaysia Suzuki Swift Sport generasi

FaisalFaisal

Mar 14, 2021

Panduan kereta terpakai: Suzuki Swift ZC21, varian dan model mana yang paling okay?

Suzuki Swift Suzuki Swift terkenal sebagai sebuah hatchback kecil yang seronok dipandu tanpa banyak kerenah penjagaan. Kereta ini ringan dan laju, menjadi pilihan beberapa pengamal media dalam bidang automotif. Oleh itu, apa yang perlu anda tahu sebelum membeli Suzuki Swift? Generasi Suzuki Swift Suzuki Swift generasi ZC21 membuat kemunculan sulungnya di Malaysia pada tahun 2005, dilengkapi dengan enjin petrol 1.5 liter dengan gandingan transmisi automatik 4-kelajuan. Enjin ini mampu menjana seh

HarisHaris

Oct 21, 2020

Panduan kereta terpakai: Proton Inspira kini hanya RM 20k, beli ini atau Mitsubishi Lancer terus?

Proton bermula daripada asas yang dibekalkan oleh Mitsubishi. Oleh yang demikian, agak menyegarkan apabila selepas kehadiran Proton Waja, Proton Gen 2 dan Proton Saga (generasi kedua), Proton kembali merujuk bersama Mitsubishi demi kelangsungan hidup dalam industri automotif yang mencabar. Foto dari NST oleh Abdullah Yusof Hasil daripada gandingan ini, Proton memperolehi ‘lesen’ untuk membangunkan sebuah lagi model berasaskan model Mitsubishi. Sudah tentu, Proton memilih model paling hangat zama

HarisHaris

Nov 2, 2020

Evolusi kereta Perodua spec ‘kosong’. Apa yang berubah dalam kereta ini?

Perodua Axia Kereta adalah antara pembelian termahal kita. Biasanya masa selama 5, 7, atau bahkan 9 tahun diambil hanya untuk membayarnya. Sebilangan daripada kita mungkin mengambil jalan yang kurang popular dengan mengelakkan pinjaman. Apabila pengeluar kenderaan mempertimbangkan bajet pengguna yang ketat, pengeluar kenderaan telah menawarkan sebuah kenderaan spesifikasi asas atau kereta spec "kosong". Secara asasnya, kereta bertujuan untuk membawa anda dari satu tempat ke suatu tempat lain. Ke

HarisHaris

Sep 30, 2020

Panduan kereta terpakai - Macam mana nak periksa saman kereta?

Mesti anda adalah orang yang paling gembira setelah menjumpai kereta terpakai yang diidamkan selama ini, bukan? Bayangkan senario ini; pemeriksaan teliti sudah dibuat oleh mekanik pilihan anda, malah urusan penyerahan hak milik melalui Puspakom pun sudah selesai. Tengok-tengok, sejarah saman kereta tersebut belum diperiksa lagi? Menariknya, inilah langkah yang sering dilupai sewaktu proses pembelian kereta terpakai. Dengan itu, pembeli kereta terpakai sering ditahan oleh pihak polis atau JPJ ker

FaisalFaisal

Nov 8, 2020

Panduan kereta terpakai: Perodua Alza - varian dan tahun mana untuk dibeli?

Perodua Alza ialah sebuah MPV buatan tempatan yang berharga mampu milik. Sejak keluaran pertama pada tahun 2009, MPV ini telah menjadi kereta keluarga yang sejati buat kebanyakan masyarakat kerana ia bersaiz kompak dan tidak mudah untuk meragam. Sejarah Perodua Alza Ketika dilancarkan pada tahun 2009, Perodua Alza didatangkan dengan enjin 1.5L yang menghasilkan 104 PS dan 136 Nm tork. Kuasa ini dipadankan sama ada ke transmisi automatik 4-kelajuan atau manual 5-kelajuan. Pembeli ditawarkan denga

FaisalFaisal

Nov 3, 2020

Perodua Axia 2019, kereta Malaysia dengan VSC paling murah

Apabila Perodua Axia 2019 diperkenalkan tahun lepas, Perodua sama sekali telah membuat Vehicle Stability Control (VSC) dan Traction Control (TRC) lebih mudah-milik kepada orang awam. Keluaran daripada varian GXtra dan seterusnya mempunyai ciri keselamatan yang penting ini. Bermula dari RM 34,990, Perodua Axia GXtra 2019 adalah kereta Malaysia yang paling murah bagi mereka yang mencari kenderaan dengan kawalan keseimbangan dan cengkaman. Ini menyaingi harga Proton Saga Premium AT - lebih murah da

MersitaMersita

Jun 18, 2020

Panduan kereta terpakai: Toyota Prius, Honda Insight, Camry Hybrid kini berharga serendah RM 40,000 sahaja?

Toyota Camry Terdapat sedikit jangka masa pendek antara 2011 hingga 2013 ketika pembeli kereta Malaysia menikmati promosi terhebat - duti import dan eksais digugurkan sepenuhnya untuk model hibrid yang diimport sepenuhnya dengan kapasiti enjin di bawah 2,000 cc. Promosi tersebut telah membawa kepada lambakan model hibrid Jepun seperti Toyota Prius, Honda Insight dan Honda CR-Z di sini. Sekitar tahun 2009 hingga 2010, ada pengecualian duti juga tetapi pada tahap yang lebih rendah iaitu pengecuali

HarisHaris

Oct 29, 2020

Panduan kereta terpakai: RM 20k untuk Proton Preve. Masih bagus tapi banyak karenah?

Proton Preve Proton Preve merupakan antara usaha Proton untuk bersaing dalam pasaran sedan segmen C. Jenama Jepun yang selama ini mendominasi pasaran tersebut sedikit terkesan dengan penawaran Proton Preve iaitu sedan segmen C paling murah dalam zamannya. Hadir dengan pilihan enjin CamPro CFE Turbo melalui Proton Preve 1.6 CFE Turbo, model ini agak diminati golongan yang menggemari kelajuan. Hal ini diperkuatkan lagi dengan kehadiran kereta konsep Proton Preve R3 seiring warisan sukan permotoran

HarisHaris

Oct 26, 2020

5 kereta terpakai bawah RM 20k untuk dijadikan kereta berniaga waktu PKP ni!

Landskap ekonomi yang kurang menentu ketika ini sedikit sebanyak akan mencuit perasaan untuk memulakan perniagaan. Tahukah anda, di waktu sukar ini, kereta terpakai mengalami permintaan yang mendadak? Bagi mereka yang kurang bernasib baik, sekarang adalah masa yang terbaik untuk merancang. Lagipun, kajian mendapati bahawa rakyat Malaysia cenderung untuk memiliki 1 kenderaan untuk pelbagai kegunaan. Sempoi Jika anda mahu bermula dengan langkah kanan, apa kata pastikan kenderaan untuk mencari reze

HarisHaris

Jan 20, 2021

Perodua Myvi paling laris dalam pasaran kereta terpakai!

Perodua Myvi Peningkatan penjualan kereta terpakai yang turut melonjak tinggi selain daripada penjualan kereta baharu yang menerima insentif PENJANA dilihat bakal mengekalkan momentum tersebut apabila memasuki suku akhir tahun 2020. Presiden Gabungan Persatuan Syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM), Datuk Tony Khor mengesahkan bahawa penjualan tahunan berbanding tahun lalu pada bulan Julai meningkat 25% iaitu sebanyak 37,800 unit. Tambahan pula, penjualan berdasarkan statistik yang sama pad

HarisHaris

Oct 12, 2020

Panduan kereta terpakai: Proton Suprima S kini sekitar RM 30k, kereta prestasi atau sekadar besi?

Proton Suprima S Proton Suprima S yang hadir bersama-sama Proton Preve sebagai sebuah model global. Namun yang demikian, prestasi kereta Proton sebelum itu ternyata mengaburi nilai yang mampu ditawarkan oleh Proton Suprima S justeru menjejaskan penjualan hatchback segmen C ini. Berbeza dengan Proton Preve yang mahu memecahkan dominasi (dan sentimen) sedan segmen C buatan Jepun, Proton Suprima S pula dilihat mahu menyaingi pasaran hatchback conti, antaranya Ford Focus dan Volkswagen Golf. Dilengk

HarisHaris

Nov 9, 2020

Acah-acah nak pandu uji, Perodua Axia dibawa lari

Perodua Axia yang dilarikan Sebuah kereta pandu uji jenis Perodua Axia dilarikan oleh seorang lelaki di dalam satu kejadian di persimpangan Jalan Kampar ke Jalan Sultan Nazrin Shah, Ipoh pada 4 petang Isnin lalu. Kejadian tersebut bermula dari sebuah pusat jualan kereta terpakai di Jalan Kampar dimana suspek berpura-pura untuk membeli Perodua Myvi. Malangnya, kereta yang dicari tidak ada ketika itu. Sebaliknya, jurujual wanita yang bertugas ketika itu mencadangkan sebuah Perodua Axia tahun 2016

FaisalFaisal

Feb 24, 2021