Di peringkat global, Honda dilihat sebagai saingan paling rapat dengan Toyota tetapi dalam pasaran asalnya di Jepun, Honda sebenarnya lebih dekat dengan Daihatsu dan Suzuki berbanding Toyota. Ini kerana lebih daripada 50 peratus jualan Honda di Jepun datang daripada kereta mini kei, jenis kereta yang paling banyak dijual oleh Daihatsu dan Suzuki.
Honda N-Box telah menjadi kereta jualan No.1 Jepun selama 7 tahun berturut-turut, sejak 2015. Ia menyumbang lebih 30 peratus jualan dan semua tanda menunjukkan 2022 sebagai satu lagi tahun dominan untuk N-Box.
Kalau kita gabungkan dengan kereta adik-beradik N-Box seperti N-One, N-WGN dan N-Van, Honda telah menjual sebanyak 305,397 kereta mini kei pada tahun 2021. Itu merupakan 53 peratus daripada jumlah jualan Honda Jepun sebanyak 579,740 unit.
Dalam erti kata lain, tanda nama seperti Civic, CR-V, dan Accord, yang dilihat oleh seluruh dunia sebagai model teras untuk Honda, sebenarnya tidak begitu popular di Jepun.
Baca juga: Honda Freed dan N-Box lebih mudah dijual berbanding Honda HR-V - 'salesman' Honda Jepun
Sejak kebelakangan ini, model-model ini lebih sesuai untuk negara Amerika Syarikat daripada Jepun, kerana negara Uncle Sam adalah pasaran terbesar untuk 3 model Honda ini. Oleh itu, Honda perlu ada produk yang sesuai untuk memenuhi keperluan asas pelanggan Honda yang paling penting.
Ini juga menjelaskan mengapa Honda CR-V generasi sekarang begitu besar. Model generasi ke-6 serba baharu yang baru sahaja diperkenalkan adalah lebih besar, meningkat 71 mm lebih panjang, 21 mm lebih lebar dan 18 mm lebih tinggi.
Pengalihan identiti model ini tidak disedari oleh pembeli Jepun, yang telah menjauhkan diri daripada setiap kereta Honda yang lebih besar ini dan sangat memilih Honda N-Box atau Vezel (HR-V) yang jauh lebih praktikal.
Tambahan pula, ini bukan masalah Honda sahaja. Toyota RAV4 dan Toyota Camry juga tidak laku di Jepun.
Honda kini telah mengesahkan bahawa ia akan menghentikan jualan Insight dan CR-V di Jepun akhir tahun ini. Walaupun model-model ini masih berada di laman web Honda Japan, para pengedar telah pun dimaklumkan tentang pemberhentian model tersebut.
Penamatan Honda Insight adalah logik, kerana peranannya telah diambil alih oleh Civic e:HEV.
Bagi Honda CR-V pula, ia disebabkan oleh penutupan kilang Sayama. Tiada berita jika Honda CR-V generasi ke-6 serba baharu 2023 akan dilancarkan di Jepun, tetapi semua tanda menunjukkan ia sebagai pemberhentian kekal.
Honda Accord Jepun diimport dari Thailand tetapi ia juga digugurkan kerana gabungan permintaan yang rendah dan harga yang sentiasa meningkat.
Pemberhentian hanya terhad kepada Jepun yang berpusatkan kereta kecil kei, di mana caj tempat letak kereta yang tinggi, banyak jalan sempit dan tidak banyak tempat letak kereta, menjadikan kereta besar tanpa pintu gelangsar sukar untuk digunakan.
Baca juga: Toyota Wish dan Honda Stream, pemilihan pintu yang gagal punca MPV ini merudum?
Untuk menggantikan CR-V yang kini lebih besar, Honda akan melancarkan Honda HR-V yang direka khusus untuk pasaran Amerika Syarikat di Jepun. Ia agak mengelirukan kepada pemerhati biasa tetapi ia agak mudah.
HR-V pasaran AS adalah model yang sangat berbeza daripada HR-V di Malaysia (dijual di Jepun sebagai Vezel), walaupun kedua-duanya berkongsi nama yang sama. HR-V pasaran AS jauh lebih besar daripada Vezel, tetapi lebih kecil daripada CR-V generasi terdahulu.
Baca juga: But Honda HR-V 2023 Amerika yang berasas Civic baharu ditunjuk dalam iklan, lagi besar!
Bagi Accord, jurang dalam barisan produk tidak akan diisi, kerana tiada permintaan untuk kereta sedemikian di Jepun lagi.
Baca juga: Honda HR-V (Vezel) kini dengan 1 tahun tempoh menunggu, sanggupkah anda?
Quality Cars Guaranteed
Fixed Price No Hidden Fees
5-Day Money-back Guarantee
1-Year Warranty
{{variantName}}
{{carMileage}} km
{{registrationYear}} tahun
{{storeCity}}