Honda StepWGN 2022 serba baharu didedahkan di Jepun; Dah boleh dengar pengedar ‘recon’ bersorak!
Zamil Syaheer · Jan 11, 2022 10:00 AM
0
0
Berbanding pesaingnya Nissan Serena dan Toyota Noah/Voxy, Honda StepWGN kurang laku, walaupun ia datang dengan pakej interior yang cemerlang dan reka bentuk pintu belakang pintar. Generasi yang akan datang juga telah dijual di Jepun selama 7 tahun, jadi pastinya ia perlu diganti.
Pada hari Jumaat, 7-Januari 2022, Honda memperkenalkan Honda StepWGN 2022 serba baharu di Jepun dengan harga rasmi akan diumumkan pada suku pertama tahun ini. MPV generasi ke-6 serba baharu mempunyai sentuhan StepWGN asal yang dilancarkan pada tahun 1996.
Minivan itu merupakan revolusi dari segi reka bentuk dengan kabin yang lapang dan luas serta rangka tinggi. Malah, Honda menyasarkan mereka yang membesar dengan StepWGN asal untuk membeli model generasi ke-6 yang serba baharu.
StepWGN ditawarkan dengan dua varian – Air bagi varian standard, manakala gred yang lebih sporty dikenali sebagai Spada.
Selain daripada beberapa trim dan aksesori, kedua-dua StepWGN Air dan StepWGN Spada pada asasnya adalah sama.
Kalau lihat trend pembeli di Malaysia, mereka cenderung untuk memilih minivan yang kelihatan lebih sporty seperti Toyota Vellfire dan Toyota Voxy walaupun kedua-dua model ini mungkin tidak lagi wujud apabila generasi seterusnya dilancarkan.
Namun, bentuk keseluruhan berkotak dengan overhang depan bukan sekadar satu penghormatan reka bentuk kepada StepWGN asal, ia juga meningkatkan tahap penglihatan untuk pemandu.
Honda mendakwa bahawa tiang A yang direka bentuk semula mengembangkan sudut tontonan mendatar daripada 57.7° pada generasi sebelumnya kepada kira-kira 60.5°.
Di dalam, StepWGN serba baru adalah MPV 7-tempat duduk dengan susunan 2-2-3. Barisan tengah menampilkan sepasang tempat duduk individu tetapi ia boleh dilaraskan dalam pelbagai cara bergantung pada pilihan penumpang.
Pilihlah StepWGN Spada dan pembeli akan mendapat tempat duduk kulit ottoman yang lebih menarik berbanding tempat duduk fabrik di StepwWGN Air. Sudah tentu, ini akan memikat sesetengah bakal VIP yang juga mengidamkan lencana H yang manis dan memukau itu.
Selain daripada itu, tempat duduk baris ketiga boleh dilipat rata untuk membolehkan lebih banyak ruang kargo. Malah, barisan kedua juga boleh dilipat menjadi katil, ibarat ciri tempat duduk ULTRA City Hatchback tetapi pada MPV yang lebih besar.
Di sebalik semua ciri praktikal ini, StepWGN serba baharu telah menggugurkan pintu "Waku Waku" yang unik daripada generasi sebelumnya. Pintu belakang yang unik ini membolehkan kemasukan lebih mudah ke baris ketiga tetapi mungkin ia lebih gimik daripada praktikal untuk kebanyakan pembeli, itulah sebabnya Honda menggugurkannya.
Di bahagian belakang pula, StepWGN memaparkan reka bentuk ala Hyundai Staria dengan lampu belakang menegaknya, walaupun ia adalah salah satu penghormatan kepada reka bentuk generasi pertama.
Menjana kuasa StepWGN ialah enjin 1.5 liter VTEC pengecas turbo atau 2.0 liter e:HEV kuasa hibrid. Honda masih belum mengeluarkan angka prestasi untuk mana-mana unit tetapi kedua-dua enjin boleh didapati dengan sama ada pacuan roda hadapan (FWD) atau pacuan empat roda (4WD).
Standard pada semua varian StepWGN ialah suite Honda Sensing ADAS yang menampilkan bantuan brek pengurangan perlanggaran dan bantuan kesesakan lalu lintas.
Harga untuk StepWGN akan diumumkan kemudian bersama-sama dengan angka kuasa. Walau bagaimanapun, Honda juga telah mengeluarkan beberapa aksesori melalui Honda Access untuk menyerlahkan lagi penampilan StepWGN termasuk pilihan roda aluminium 16-inci yang kelihatan garang dan monitor atas 15.6 inci untuk memastikan penghuni belakang sibuk dengan sesuatu selain daripada telefon pintar atau tablet.
More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.