Nissan baru sahaja selesai mesyuarat pemegang saham pada Isnin lalu. Buat pertama kalinya selepas 11 tahun, Nissan telah kerugian sebanyak USD 6.3 billion (RM 27 billion) bagi tahun fiskal 2019 yang berakhir pada bulan Mac.
Malahan, CEO Nissan Makoto Uchida merancang untuk memotong separuh dari gajinya untuk menyelamatkan Nissan selepas penutup kilang di Sepanyol dan Indonesia. Sayangnya, cadangan beliau itu dilihat tidak memberi kesan kepada masalah yang paling utama.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Makoto Uchida turut menyalahkan wabak pandemik Covid-19 atas sebab kerugian ini. Seorang pemegang saham pula tidak bersetuju dan menyifatkan kerugian ini adalah akibat daripada kelemahan pihak pengurusan selepas pemecatan Carlos Ghosn, bekas pengerusi dan CEO Nissan sebelum ini.
Carlos Ghosn terkenal dengan kebangkitan Nissan GT-R dan Nissan 350Z yang telah ditamatkan pengeluaran. Nissan dilihat kembali ke landasan keuntungan selepas hampir bankrap pada tahun 1999 dengan kehadiran beliau.
Makoto Uchida telah mengetengahkan 3 pasaran fokus bagi Nissan. Pasaran selain daripada pasaran yang disebutkan akan diberikan kepada syarikat perikatan yang lain (Renault dan Mitsubishi). Pasaran tersebut adalah Jepun, China dan Amerika Utara (termasuk Mexico). Pasaran Asia Tenggara (baca: Malaysia) dilihat bukan fokus utama Nissan.
Beliau turut menambah bahawa Nissan akan mengurangkan bilangan model yang ditawarkan termasuklah fokus terhadap kereta pandu sendiri dan kereta elektrik. Pemulihan ini dijangka akan berhasil pada tahun 2023.
Di Malaysia, prestasi pengedar Nissan iaitu Edaran Tan Chong Motor (ETCM) juga dilihat tidak begitu memberansangkan. Kenanga Research melaporkan tahun 2020 akan menjadi tahun paling mencabar buat ETCM.
Antara faktor yang menyumbang kepada prestasi suram tersebut adalah promosi diskaun besar-besaran, kadar penggunaan kilang di Danang Vietnam yang rendah dan saingan sengit dari pengeluar tempatan sendiri.
Dengan masa depan Nissan yang semakin suram, bagaimanakah dengan nasib pengguna dan peminat Nissan di Malaysia?
Dipetik dari: JapanToday
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });