Baru-baru ini, Nissan telah melancarkan Nissan Serena 2023 C28 serba baharu, kini dalam model generasi keenam.
Untuk model generasi keenam, Nissan telah merombak MPV popular ini, menyegarkan hampir semua aspek dari luaran hingga ke dalaman, termasuklah trenkuasa dan aspek keselamatan.
Untuk pasaran Jepun, Nissan menawarkan 11 varian, merangkumi dua pilihan rangkaian kuasa. Dan angka itu tidak termasuk varian Autech dan mesra orang kurang upaya, serta varian pacuan empat roda, yang meningkatkan bilangan varian sehingga 33 varian.
Baca juga: Nissan Serena 2023 generasi C28 debut di Jepun; teknologi merata, 1.5L e-Power ganti S-Hybrid
Varian S-Hybrid yang kebanyakan rakyat Malaysia kenali sudah tiada. Sebagai gantinya ialah enjin petrol 4-silinder 2.0 liter MR20DD aspirasi semula jadi biasa yang menghasilkan 150 PS dan 200 Nm, dipadankan dengan transmisi automatik Nissan Xtronic CVT.
Terdapat juga sistem hibrid siri e-Power yang baru dibangunkan, menampilkan enjin petrol 1.4 liter 3 silinder aspirasi natural (98 PS, 123 Nm) dipadankan dengan motor elektrik EM57, menghasilkan 163 PS dan 315 Nm.
Memandangkan e-Power adalah sistem siri-hibrid, enjin 1.4 liter 3-silinder kecil hanya berfungsi sebagai penjana on-board untuk motor elektrik; enjin tidak memacu roda.
Di bawah kitaran ujian WLTC, Serena yang dilengkapi e-Power mengembalikan penggunaan bahan api purata 4.85 liter/100 km (20.6 km/liter). Varian petrol biasa Serena mengembalikan 7.46 liter/100 km (13.4 km/liter) di bawah kitaran ujian yang sama.
Dari segi reka bentuk, Serena mendapat reka bentuk paling menarik di kalangan pesaing utamanya, iaitu Honda StepWgn dan Toyota Voxy.
Sekali imbas, C28 Nissan Serena mendapat fasia muka penuh dengan lampu depan dan gril bersepadu, memberikan rupa yang sangat mengagumkan. Lampu kabus hadapan terletak di dalam corong pengambilan udara bawah.
Profil sisi C28 Serena sebahagian besarnya mengingatkan anda kepada model terdahulu, hingga ke garis sisi yang dinaikkan ke arah belakang. Tanpa mengira varian, semua spesifikasi Jepun Serena C28 mendapat roda 16 inci, walaupun dengan reka bentuk yang berbeza-beza.
Nissan Serena C28 terus menawarkan pintu belakang dua bukaan jenis split yang praktikal; ciri yang tidak ditemui pada Voxy dan StepWgn.
Nissan juga telah merombak kabin Serena C28, membawa model 7/8 tempat duduknya yang terkini dengan trend moden, termasuk paparan dwi 12.3 inci di hadapan, port pengecasan USB-C dan tombol gear jenis butang.
Mengetuai suite keselamatan Serena C28 ialah suite ProPilot 2.0 ADAS yang dipertingkatkan, yang kini merangkumi ciri seperti Bantuan Stereng Penghindaran Perlanggaran, Tempat Letak Kereta ProPilot dan Tempat Letak Kereta Jauh ProPilot.
Bagaimana dengan Malaysia?
Jika anda tidak sabar-sabar untuk menukar Serena C27 anda untuk model serba baharu, lupakan sahaja niat anda kerana ia tidak akan tiba dengan cepat.
Lagipun, Edaran Tan Chong Motor (ETCM) baru sahaja melancarkan Nissan Serena C27 ββfacelift awal tahun ini, yang bermakna model generasi seterusnya tidak akan tiba di Malaysia sehingga 2024 atau 2025.
Nissan Serena C27 semasa berharga antara RM 149,888 hingga RM 162,888.
Baca juga: Lama vs baru: Harga naik, tetapi ini adalah ciri tambahan dalam Nissan Serena S-Hybrid C27 2022 baru