Generasi semasa S206 C-Class Estate dan wago E-Class 2022 generasi seterusnya (S214) akan menjadi yang terakhir
Jualan wagon telah jatuh di semua pasaran utama
Peminat kereta banyak yang suka dengan gaya badan wagon, namun hakikatnya, hanya segelintir sahaja di luar Eropah yang benar-benar membeli satu. Bagi kebanyakan pengeluar kereta, bentuk badan wagon menjadi semakin kurang mampan.
Menurut media Jerman Automobilwoche, ada timbul kenyataan bahawa Mercedes-Benz akan menggugurkan semua model wagon daripada barisannya menjelang 2030.
Menguatkan lagi kenyaaan tersebut, Mercedes-Benz C-Class W206 2022 yang dilancarkan baru-baru ini dan W214 E-Class generasi akan datang akan menjadi Mercedes-Benz terakhir yang dijual dengan varian wagon (S214), sebelum ditamatkan menjelang 2030.
Malah CLA Shooting Brake akan disingkirkan bersama-sama dengan CLA biasa. Ini termasuk A-Class Sedan dan A-Class dimana keduanya tidak akan diganti selepas model generasi semasa telah memenuhi kitaran hayat model yang dirancangnya.
Wagon, kadangkala juga dirujuk sebagai Estate, hanya popular di Eropah dimana mereka menyumbang kepada 70 peratus, diikuti oleh Amerika Syarikat dan China (kurang daripada 10 peratus setiap satu).
Penjualan wagon di Eropah memuncak pada 2016, dengan sekitar 2 juta unit terjual. Menjelang 2025, jualan dijangka menurun kepada 1.5 juta unit apabila lebih ramai orang Eropah berhijrah ke SUV.
Malah di Eropah sendiri, wagon sebenarnya tidak begitu popular, bertentangan dengan kepercayaan popular oleh peminat yang tinggal di luar Eropah.
Wagon hanya popular di Jerman, Sweden dan negara Scandinavia yang lebih kecil. Bersama-sama, negara-negara ini membeli lebih separuh daripada wagon yang dijual di Eropah.
Di tempat lain di Eropah, pembeli di UK, Itali dan Perancis, yang pernah menjadi pasaran utama untuk wagon telah berhijrah ke SUV. Setiap tahun, jualan wagon di pasaran ini merosot lebih daripada 10 peratus.
Ini berlaku selepas laporan Mercedes-Benz memotong rangkaian kereta kompaknya, iaitu A-Class Sedan dan CLA dari Amerika Syarikat pada 2022 dan 2023.
Model ini akan kekal dijual di bahagian lain di dunia, tetapi tidak akan diganti apabila kitaran hayat penjanaan model mereka tamat.
Langkah itu adalah sebahagian daripada penyusunan semula portfolio produk Mercedes-Benz untuk memberi lebih tumpuan kepada produk dengan margin keuntungan yang lebih tinggi, dan untuk mengurangkan penekanan syarikat untuk mengejar volum jualan yang semakin tinggi.
Ketua Pegawai Eksekutif Ola Källenius berkata kemewahan adalah kepakaran Mercedes-Benz dan syarikat itu perlu berfikir dan bertindak seperti jenama mewah.
More than 10 years experience, specialising in Motorsports, Advanced Driving, Event Management & Creative Design. He enjoys driving (drifting, actually) anything RWD with a proper LSD over the limit. Versatility is his motto and mantra.