Baru-baru ini, Financial Times telah melaporkan bahawa terdapat perancangan untuk menyatukan Honda Motor Co dengan Nissan Motor Co. Namun begitu perikatan tersebut telah pun digugurkan sebelum sebarang perbincangan dapat dibuat.
Saranan itu dibuat kepada kesemua pengeluar utama pada akhir tahun lalu, ketika persaingan dalam sektor automotif global semakin meningkat untuk peralihan ke arah kenderaan elektrik dan kenderaan pandu sendiri (swapandu) menurut laporan Financial Times.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Idea untuk menyatukan Nissan dan Honda dikatakan berasal dari penasihat kepada Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe. Hal ini kerana mereka bimbang dengan keadaan perikatan Nissan - Renault yang semakin terjejas sejak penangkapan Carlos Ghosn, pengerusi perikatan tersebut.
Pegawai penasihat tersebut khuatir bahawa hubungan Nissan dengan Renault merosot lalu mengakibatkan pakatan itu tumbang dan membiarkan syarikat Jepun terdedah lapor FT lagi. Perikatan tiga hala itu juga turut melibatkan Mitsubishi Motors Corp Jepun.
Pihak pengurusan Honda, pengeluar kenderaan kedua terbesar di Jepun, menolak idea itu atas sebab struktur permodalan Nissan - Renault yang kompleks. Nissan, pengeluar kereta ketiga terbesar di negara itu juga menentang cadangan tersebut kerana syarikat itu lebih cenderung untuk menumpukan usaha mereka dalam mengembalikan perikatan itu ke landasannya, kata laporan itu.
Cadangan tersebut sememangnya agak tidak masuk akal dan sedikit berat sebelah terhadap campur tangan kerajaan dalam perniagaan. Nasib baik, cadangan tersebut digugurkan sebelum mana-mana pihak bersetuju untuk membuat perbincangan.
Di antara 8 jenama kereta besar di Jepun, 4 daripadanya iaitu Mazda Motor Corp., Subaru Corp., Suzuki Motor Corp. dan Daihatsu Motor Co. disatukan oleh pegangan saham secara silang dengan Toyota Motor Corp., pengeluar kereta nombor 1 di Jepun. Hal ini menjadikan hanya Honda sahaja yang berdikari tanpa sebarang bantuan perikatan.
Peningkatan permintaan untuk kereta elektrik dan perbelanjaan teknologi telah membentuk trend gabungan atau pakatan dalam kalangan pengeluar kenderaan di seluruh dunia. Contohnya, PSA Group (Peugeot) bergabung dengan Fiat Chrysler Automobiles NV dan Ford.
Sumber: Japan Times
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });