Anda ingat lagi tak isu pada April lepas di mana Daihatsu mengaku menghantar produk yang sedikit berbeza untuk beberapa model yang dibangunkan kepada badan piawaian tahap keselamatan? Secara spesifiknya, Toyota Vios DNGA di mana unit yang dihantar untuk ujian mempunyai komponen berbeza yang belum dipasang pada kereta produksi.
Kini, ASEAN NCAP iaitu agensi badan keselamatan jalan raya dari FIA, United Nations dan Global NCAP telah mengeluarkan keputusan pelanggaran untuk Toyota Vios 2023 AC100.
Dan sedan segmen B ini mendapat skor 5 bintang maksimum walaupun ASEAN NCAP mengecualikan prestasi impak tepi.
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_fourthp_under_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525140735-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525140735-0'); });
Kalau anda nak tahu, keputusan ujian dari ASEAN NCAP ini juga konsisten dengan hasil ujian yang dikeluarkan oleh Vincotte iaitu agensi dari Belgium yang diluluskan oleh United Nations di mana ia turut disaksikan oleh pihak berkuasa pengangkutan jalan di Thailand.
Juga baca: Selepas diuji, Thailand sahkan tiada kesilapan untuk Toyota Vios 2023 - penghantaran diteruskan
Ujian semula itu menunjukkan bahawa kereta produksi masih menepati standard perlindungan impak tepi United Nations R95. Disebabkan inilah tiada pemanggilan semula dibuat.
Berbalik kepada keputusan ujian dari ASEAN NCAP, perlindungan impak tepi untuk bahagian dada sebenarnya agak lemah di mana Vios hanya mendapat skor 6.64 mata daripada 8.
Apapun, dengan penilaian perlindungan kanak-kanak dan sistem bantuan pemanduan yang canggih, Toyota Vios masih layak mendapat skor maksimum 5 bintang.
Untuk makluman anda, skor ini tidak boleh dibandingkan dengan keputusan ujian ASEAN NCAP Honda City kerana penilaian untuk model tersebut dibuat pada tahun 2020 iaitu dengan protokol ujian yang lama dan tidak ketat seperti sekarang.
Juga baca: Toyota Vios AC100 vs Honda City 2023 facelift - sebenarnya yang mana patut rakyat Malaysia beli?
Sebagai contoh, protokol 2021-2025 sekarang sudah merangkumi penilaian dinamik untuk keselamatan penunggang motosikal (amaran titik buta) di mana ia satu kriteria unik dalam ASEAN NCAP. Selain itu, protokol ini turut menguji tahap keberkesanan brek kesemasan autonomi (AEB) yang dipanggil Toyota sebagai ciri Pre-Collision System (PCS).
Antara fakta menarik ialah ujian penilaian Toyota Vios dari ASEAN NCAP ini dibuat di lab PC3 MIROS yang terletak di Melaka dan unit yang diuji datang dari kilang UMW Toyota di Bukit Raja.
Juga baca: MIROS bangunkan litar ujian 1 km dengan kos RM 10 juta, uji kaji protokol baharu ASEAN NCAP?
window.googletag = window.googletag || {cmd: []}; googletag.cmd = googletag.cmd || []; googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('/22557728108/my_article_relatedmodel_above_pc', [
728,
90
], 'div-gpt-ad-1685525247138-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.pubads().collapseEmptyDivs(); googletag.enableServices(); });
googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1685525247138-0'); });